Klikk Jangan Tak Klik!! Duit Nikah 2016

Tuesday 18 November 2014

Mr. Perfect Annoying! Bab2

Zefrieq Ezzraf tekun meneliti fail berwarna hijau yang sudah berada di tangannya. Dia masuk awal ke pejabat kerana terlalu banyak kerja yang perlu dia selesaikan. Fikirannya berserabut dengan kerja kerja yang semakin membebankan dirinya. Dia mendengus perlahan. “Susah lah hidup macam ni!” Tidak semena mena, fail yang sedang ditelitinya tadi dicampak kasar ke lantai.
“Hai Zef. Nak lempar fail ni dekat muka mummy ke?” Soal Datin Zulaikha kedengaran sinis sambil menutup pintu bilik anaknya.
“Mummy, kenapa tak ketuk pintu dulu sebelum masuk? Sorry my, tak sengaja. Tak ada niat pun nak lempar fail tu dekat mummy.” Balas Zefrieq dengan rasa serba salah sambil mengutip kembali fail dan kertas kertas yang bersepah di lantai itu.
“Zef ni, asyik stress je mummy tengok. Cuba lah cool sikit. Buat kerja biarlah ikhlas. Jangan asyik mengeluh je.” Datin Zulaikha memulakan pesanan penajanya itu. Dia yang sudah masak dengan sikap anaknya yang terlalu komited dalam kerja dan sering mengamuk jikalau dia tidak dapat menyiapkan sesuatu kerja dengan sempurna.
“Stress sikit je mummy. I’m okay. Ada apa mummy datang pejabat pagi pagi macam ni? Selalunya mummy sibuk dengan butik mummy tu.” Soal Zefrieq cuba menukar topik.
“Mummy nak kenalkan Zef dengan someone. Mesti Zef suka. Mummy yakin, dengan kehadiran dia, Zef tak akan serabut macam ni lagi.” Balas Datin Zulaikha sambil menepuk lembut bahu anak terunanya itu.
Zefrie Ezzraf menggaru garu kepalanya yang tidak gatal itu. ““Someone”? Siapa yang mummy maksudkan ni? Ahh sudah. Jangan jangan mummy nak kenalkan aku dengan calon menantu dia tak. Adeh masak lah kau Zefrieq!” Zefrieq membuang pandang ke luar sambil memikirkan tentang siapa yang mummy nya maksudkan itu.
“Haa tu dah mengelamun sampai ke mana tu? Berangan nikah dengan perempuan Indon ke?” Datin Zulaikha bersuara mengejutkan Zefrieq daripada lamunan.
“Mummy! Siapa nak kahwin dengan perempuan Indon? Tak hingin I okay!” Balas Zefrieq geram. Mummy nya itu sering sahaja menyakatnya. Kadang kadang tidak terlayan olehnya.
“Kalau tak hingin, hang pi lah nikah dengan wanita Malaysia. Nak mummy cari kan untuk hang?” Soal Datin Zulaikha dengan loghat utaranya.
“Aii lama cheq tak dengaq mummy cakap utara ni. Awat mummy pelik noh harini.” Balas Zefrieq sambil tersengih. Mummy nya yang dilahirkan di Kedah sememangnya petah berbicara dengan loghat Kedah namun jarang sekali dia mendengar mummy nya bercakap menggunakan loghat negeri kelahiranya itu.
“Hei. Layan hang ni sampai esok pun tak habis! Silakan masuk.” Kedengaran pintu diketuk perlahan dari luar. Datin Zulaikha segera memberi arahan untuk masuk.
“Aik, ni bilik mummy ke bilik aku? Siapa yang jadi CEO sebenarnya ni?” Soal Zefrieq dalam hati.
“Zef, let me introduce to you. Your new PA.” Datin Zulaikha memperkenalkan gadis yang memakai baju kurung berwarna biru lembut bersama selendang berwarna kelabu yang sedang tersenyum manis di sebelahnya.
“Er mummy..” Balas Zefrieq tersekat-sekat sejurus wajah gadis iu menjengah di matanya.
“Lah kenapa ni Zef? Mesti Zef fikir yang mummy nak kenalkan Zef dengan bakal menantu mummy kan? Hish mengarut lah Zef ni.” Balas Datin Zulaikha yang hairan dengan perubahan di wajah anaknya itu. Gadis disebelahnya kelihatan masih lagi tersenyum.
“Zef. She is your new PA. Mummy harap ni yang terakhir. Mummy tak larat dah asyik buat interview untuk jawatan setiausaha Zef ni. Jangan nak mengamuk dengan dia tak tentu pasal. Ingat tu Zef.” Ujar Datin Zulaikha panjang lebar. Masuk kali ini sahaja, sudah 6kali Zefrieq bertukar setiausaha disebabkan mereka tidak tahan dengan perangai Zefrieq yang terlalu cerewet dan mudah mengamuk mengenai perkara yang melibatkan kerja. Runsing fikirannya memikirkan kerenah anaknya.
“Nama saya Ainur Fathrisya Mohd Hadi. Encik boleh panggil saya Risya.” Balas gadis itu ramah sambil senyuman tidak lekang dari bibir. Boleh tahan juga boss baru aku ni. Handsome, dagu runcing, Wah… Ada lesung pipit lah! Erk.. Tapi, macam aku kenal je mamat ni? Ainur Fathrisya bermonolog dalam hati sambil bermain main dengan jari jemarinya.
“Kau tengok apa hah?” Sergah Zefrieq keras.
“Encik ni handsome gila kot! Ada lesung pipit. Melting nya saya.” Ujar gadis itu teruja. Datin Zulaikha sudah simpan senyum melihat reaksi gadis itu. Dia sendiri tidak menafikan anak bujangnya itu memiliki paras rupa yang mampu mencairkan gadis gadis yang melihatnya.
“Apa benda kau merepek ni?!” Tegur Zefrieq sedikit meninggi.
“Zef. Apa Zef ni? Cakap elok elok lah sayang.” Tegur Datin Zulaikha yang tidak suka melihat anaknya meninggikan suara terhadap gadis itu.
“Mummy. Boleh tak mummy tinggalkan Zef dengan perempuan ni kejap. Zef ada benda penting nak bincang dengan PA baru Zef ni.” Ujar Zefrieq bersama senyuman manis buat mummy nya itu.
“Okay. Tapi Zef jangan nak marah marah PA baru Zef ni tak tentu pasal tau? Mummy tengok something wrong dengan Zef ni.” Balas Datin Zulaikha yang ragu ragu dengan anaknya itu.Dia kemudiannya menapak berlalu meninggalkan bilik anaknya.
“Don’t worry my, I don’t bite her.”
“Apa kau cakap tadi? Aku handsome?” Soal Zefrieq sambil memusing musingkan pen di tangannya itu. Matanya tajam merenung gadis yang membuat emosinya terganggu seketika.
“Err. Ya. Handsome.” Balas gadis itu sedikit gentar. Dia sudah tersedar dari lamunannya tadi. Hisyy malunya aku. Mamat ni? Bukan mamat berlagak tu ke?
“Encik ni bukan mamat berlagak yang langgar saya minggu lepas?” Soal gadis itu tanpa ragu ragu. Ya dia yakin, lelaki inilah yang menyebabkan dia lewat masuk ke tempat kerja tempoh hari.
“Encik tahu tak! Pasal badan Encik yang macam monster yang langgar saya haritu, kaki saya bengkak! Tak pasal pasal duit saya melayang bayar bil rawatan kaki saya ni!” Ujar gadis itu dengan nada seperti orang menahan kemarahan.
“Excuse me. Ni office aku. Kau tak payah nak jerit jerit dengan suara kau yang macam katak tu. Kalau kau tak suka. Kau boleh blah. Bagus lah kalau kau dah sedar, aku ingatkan kau hilang ingatan tadi.” Balas Zefrieq sambil bangun dari duduknya dan mendekati gadis itu.
“Saya tak nak kerja dengan Encik! Boleh sakit jiwa saya dibuat nya tahu tak!” Bentak gadis itu kegeraman. Sungguh dia tidak menyangka pertemuan kedua akan terjadi antaranya dengan lelaki yang tidak punya hati dan perasan ini.
“Now, aku nak kau pilih. Kerja dengan aku. Atau kau tak ada kerja sampai bila bila.” Ujar Zefrieq Ezzraf dengan nada serius. Tangan kanannya diseluk ke dalam poket seluarnya.
Terkedu Ainur Fathrisya mendengar pilihan yang ditawarkan oleh lelaki itu. Gila! “Tak kan aku nak hilang kerja sebab lelaki ni? Adik adik aku nak makan apa. Kalau aku tak dapat kerja ni, mana aku nak pergi?” Kebimbangan terbit di dalam hatinya.
“Aku kira sampai 5. Kalau kau tak bersuara. Aku anggap kau tak berminat nak kerja dekat sini.” Zefrieq bersuara. Ada unsur ugutan disitu.
“One, two, three, four..”
“Saya nak!”
“Kau nak apa?” Soal Zefrieq Ezzraf perlahan. Dia mara setapak demi setapak mendekati gadis itu. Jarak yang tidak sampai seinchi di antara mereka menyebabkan hidung mereka berlaga sedikit. Spontan jari lelaki itu mencuit sedikit hidung gadis itu membuatkan gadis itu tersentak dan berundur setapak ke belakang. Zefrieq hanya tertawa sinis melihat PA barunya yang kelihatan gugup berhadapan dengannya.
“Say.. Sayaaaa nak Encik!” Entah kenapa, itu yang terluah dari bibirnya akibat terlalu panik. Hisy mamat ni, sengajalah buat aku malu! Aku ni pun satu, kenapalah bengong sangat pergi cakap macam tu dekat si bongkak ni. Err malunya!
“Heh, kau nak aku? Kau ingat aku ni karipap? Senang senang je nak.Jangan berangan lah perempuan kampung tak sedar diri!” Balas Zefrieq dengan nada mengejek.
“Muka Encik ni bukan sekadar macam karipap, tapi lebih tepat macam tempe basi!” Ujar Ainur Fathrisya selamba tanpa memandang ke arah lelaki itu yang kelihatan kegeraman dengan kata katanya sebentar tadi.
“Muka kau tu yang macam tempe basi! Mulut macam mak nenek. Muka tu sebijik macam dayang senandung! Huh!” Jerkah Zefrieq. Panas sungguh hatinya dengan perempuan itu.
“Saya tak faham betul lah kenapa saya kena jumpa dengan mamat tiga suku macam Encik ni! Dahlah sewel, buta pula tu. Encik taktahu nak beza kan hitam dengan putih ke? Seumur hidup saya, semua orang puji saya muka ala ala chinese tahu.” Balas Ainur Fathrisya memulang paku buah keras.
“Err. Kau ni memang cari pasal lah perempuan! Kau tahu tak aku ni boss kau? Mulut tu jaga sikit. Jangan sedap rasa nak kutuk aku yang kacak lagi bergaya ni.” Balas Zefrieq dengan angkuhnya. “Geram betul aku dengan perempuan ni. Nak aje aku sekolah kan kau ni!”
“Habis tu Encik ingat Encik tu boss, suka suka Encik nak hina saya? Encik fikir Encik ada position dalam company ni, Encik boleh suka suka nak sentuh saya? Encik belajar agama tak?” Soal Ainur Fathrisya keras. Dia sememangnya geram dengan lelaki itu kerana sesuka hati mencuit hidungnya. Huh, dasar lelaki buaya darat!
“Kau ingat aku teringin sangat ke nak sentuh kau hah? Tak bernafsu lah aku tengok kau ni. Kampung girl.”
“Bagus lah kalau Encik tak bernafsu sebab saya tengok Encik ni dah macam lelaki gila seks. Macam tak pernah tengok perempuan. Tahu lah saya ni comel.” Balas Ainur Fathrisya berani. Seronok pula bertekak dengan mamat sakit jiwa ini.
“Apa kau cakap?! Aku gila seks? Hei kau ni dah melampau tahu tak! Kau nak aku pecat kau ke macam mana ni?” Tengking Zefrieq sambil mendengus kasar.
“Err. Boss boss. Saya memang tak nak pun kerja dengan boss ni. Tapi kalau saya tak kerja dengan boss saya nak kerja dekat mana? Saya bukan orang kaya macam boss duit berkepuk kepuk. Banyak mulut saya nak kena suap ni Encik.” Balas Ainur Fathrisya cuba meraih simpati. Dia tersedar akan kata katanya yang keterlaluan sebentar tadi.
“Kalau nak kerja sini, mulut jangan nak celopar! Aku ni boss kau tahu tak, tolong ada rasa hormat sikit.” Ujar Zefrieq Ezzraf tegas. Ikutkan hati, dia sendiri tidak mahu gadis itu menjadi setiausahanya. Namun dirinya mendesak kerana mahu mengenakan gadis itu sepuas hatinya.
“Baik Encik Zefrieq.” Balas gadis itu pendek.
“Hei! Kau dengar sini. Kau tak dibenarkan sama sekali panggil aku macam tu. You must call me Boss or Encik. Bukan Encik Zefrieq. Atau pun kau ada pasang cita cita nak panggil aku abang?” Soal Zefrieq sambil merenung tepat ke arah gadis itu membuatkan gadis itu tidak keruan.
“Encik ingat saya ni gatal sangat ke?” Soal Ainur Fathrisya garang. “Dia fikir aku teringin sangat nak panggil dia “abang”. Eii tak kuasalah aku nak bersweet sweet dengan mamat tak ada perasaan ni.
“Nampak macam orang dahagakan kasih sayang.” Kutuk Zefrieq selamba.
“Sorry saya bukan perempuan macam tu Encik. Saya tak hadap kasih sayang lelaki buaya darat macam Encik ni.” Ainur Fathrisya bersuara tegas untuk menyedarkan lelaki itu yang dia juga punya pendirian yang tersendiri.
“Kau nak aku potong gaji pertama kau bulan ni?” Soal Zefrieq sambil menjongketkan keningnya.
“Encik! Okay tak tak. Saya minta maaf. Saya tak buat lagi. Tapi esok esok mungkin saya buat.” Ainur Fathrisya meminta maaf dengan terpaksa. Meluatnya aku dengan mamat ni. Macam nak cekik cekik je leher dia ni. Eii.
“Good. So. Nanti kau keluar, jumpa dengan Kak Dhieya. Suruh dia tunjuk meja kau kat mana. And dia akan terangkan semua tugas tugas kau.”
“Err. Kenapa bukan Encik je yang bagitahu? Saya mana kenal Kak Dhieya tu  siapa.” Balas Ainur Fathrisya sambil mengerutkan dahinya.
“Tak kuasa aku nak berkepit dengan kau! Pergi lah cari dia sendiri. Dah blah sekarang. Makin lama aku tengok muka kampung kau ni, boleh muntah hijau aku.” Arah Zefrieq kasar sambil matanya dilirikkan ke arah pintu biliknya itu.
“Kalau tak fikir mamat berlagak ni boss aku, nak aje aku humban dia dalam longkang.” Sempat pula Ainur Fathrisya membebel sendirian.
“Mengutuk aku ya? Nanti aku potong gaji kau baru tahu!” Laung Zefrieq setelah Ainur Fathrisya berlalu keluar dari biliknya.

“Mamat sengal!” Bentak gadis itu di dalam hati.
 “Macam mana lah aku boleh jumpa lagi dengan dia ni. Jodoh? Tak kot. Eii. Gila apa aku nak jatuh sayang dengan mamat tak berperasaan ni. Dah lah sakit jiwa, muka handsome tapi perangai hodoh sungguh!”

1 comment: