Klikk Jangan Tak Klik!! Duit Nikah 2016

Friday 21 November 2014

E- Novel : Mr. Perfect Annoying! bab10

Welcome to Carlvine Holdings Sdn Bhd. Encik Farel Aimar.” Zefrieq bersuara ceria menerima kedatangan sepupunya secara mengejut pagi itu  di syarikatnya. Dia tidak menyangka begitu cepat mummy nya memujuk sepupunya untuk bekerja dengannya.
“Tak payah lah nak formal sangat. Geli pula aku dengar Zef.” Balas Farel sambil tertawa. Dia melabuhkan punggung di sofa yang terdapat di dalam bilik CEO syarikat itu. Zefrieq turut sama mengikut sepupunya itu.
“Tak sangka cepat betul mummy pujuk kau. Aku rasa baru dua hari lepas aku bagitahu mummy pasal ni. Tup tup hari ni kau datang lapor diri nak start kerja. Wah.” Ujar Zefrieq teruja sambil menepuk lembut bahu sepupunya itu.
“Aku sebenarnya dah lama nak jumpa kau, nak cakap yang aku dah ready nak kerja dengan kau. Tapi aku fikir kau boleh handle company ni sorang. Tu yang aku diam je.” Balas Farel menceritakan hal sebenar.
“Gila tak perlu kan kau? Nak terbalik kepala aku handle company ni sorang sorang tahu tak.” Kata kata Zefrieq itu disambut oleh tawa Farel. Lucu melihat sepupunya yang sedang meluahkan rasa itu.
Relax lah, benda boleh settle Zef. Aku janji aku akan tolong kau sama sama bangun kan syarikat ni even aku perhatikan syarikat family kau ni dah terlebih maju. Syarikat kau salah satu pesaing terhebat tau.” Balas Farel teruja. Dia kagum dengan kemampuan Zefrieq mengendalikan syarikat itu selama 3tahun itu dengan usaha kerasnya sendiri. Dia merasakan kehadirannya di syarikat itu sekadar memenuhi kehendak Zefrieq untuk membantunya apa yang patut.
“Banyak lah kau punya maju. Aku masih tak berpuas hati dengan pencapaian syarikat ni. Aku nak lebih daripada apa yang ada sekarang.”
“Jangan tamak Zef. Beri laluan dekat orang lain nak cari rezeki juga.” Nasihat Farel ringkas. Kadang kala dia merasakan Zefrieq terlalu mementingkan keuntungan syarikatnya sahaja tanpa memikirkan tentang orang lain.
“Selagi ada peluang, kita jangan leka. Jangan sia sia kan peluang yang ada depan mata sebab selalunya peluang hanya datang sekali seumur hidup.” Zefrieq membidas kata katas Farel.
“Encik Boss!” Tiba tiba pintu bilik Zefrieq dirempuh kasar dari luar dan terjengul muka Ainur Fathrisya yang kelihatan tercungap cungap itu.
Terkejut Zefrieq serta Farel dengan kehadiran mengejut wanita itu. Sudah lah pintu tidak diketuk, main redah pintu biliknya sesuka hati. Hati yang sedang tenang tiba tiba menjadi panas seketika. Lantas Zefrieq berdiri mendekati setiausahanya itu.
“Kau ni apahal? Dah tak reti nak ketuk pintu dulu sebelum masuk? Tak nampak aku ada tetamu ni? Bodoh!” Marah Zefrieq sekuat hati.
“Encik. Siapa nama Encik?” Soal Fathrisya secara tiba tiba kepada sepupu bossnya itu. Zefrieq yang sudah berundur ke belakang sedikit mempamerkan reaksi terkejut dengan pertanyaan gadis itu. “ Apa benda yang minah ni nak sebenarnya?” Bebel hati kecil nya.
“Hah? Saya? Er. Nama saya Farel Aimar. Just call me…” Belum sempat Farel menyudahkan ayatnya, gadis itu pantas memotong.
“Encik Farel, saya minta maaf sebab dah ganggu perbincangan antara Encik dengan lelaki sakit otak ni. I’m really sorry.”
“Apa kau nak hah? Tak ada adab ke main redah masuk bilik aku macam tu? Sekolah mana kau pergi sampai biadap sangat?” Zefrieq yang masih tidak berpuas hati dengan tindakan biadap gadis itu merenung tajam ke dalam bebola mata Fathrisya. Tanpa gentar, gadis itu membalas pandangan lelaki itu.
“Zef, sabar lah. Dengar dulu penjelasan dia.” Farel tiba tiba menyampuk. Bimbang melihat muka bengis Zefrieq yang sedang mengawal suhu kemarahan yang membuak buak dalam dirinya itu.
“Saya rempuh masuk bilik Encik sebab saya tak puas hati dengan Encik! Apa masalah Encik sampai potong gaji saya untuk bulan pertama ni? Apa kurang nya kerja saya di mata Encik? Encik paksa saya pergi dinner dekat rumah Encik saya ikutkan. Dah tu kenapa gaji saya tetap kena potong?!” Soal Fathrisya bengang. Merah padam wajahnya menahan marah. Geram sungguh dia dengan lelaki hidung tinggi itu. Sesuka hatinya sahaja memotong gajinya untuk bulan ini. Baru bulan pertama kerja dah kena potong gaji tanpa sebab. Dia mula berkira kira untuk berhenti kerja jika perkara ini berterusan.
“Kau ni memang bodoh lah perempuan! Tak payah lah nak berlagak bagus pula dekat sini! Lupa atau buat buat lupa?” Soal Zefrieq sinis. Farel Aimar terpaksa menjadi penonton menyaksikan drama percuma seorang ketua dengan anak buahnya. Dia hanya mendiamkan dirinya sahaja. Tidak mahu masuk campur kerana dia sendiri tidak mengerti apa yang sedang berlaku.
“Apa yang Encik cuba sampai kan ni? Saya kurang jelas.”
“Kau lupa yang sebelum kau diterima kerja dekat sini, kau dah buat silap besar dengan aku? Kau dah renyuk kan baju kesayangan aku yang mahal tu. Kau tak nak bayar sebab kau tak ada duit, so bila kau ditakdirkan kerja sebagai setiausaha aku dekat sini, aku berhak potong gaji kau sebab insiden tu. Bukan luak sangat pun gaji yang aku potong. Kau tak payah nak kecoh lah macam hilang beribu ribu ringgit.” Balas Zefrieq selamba sambil melabuhkan duduk di atas kerusi di meja kerjanya itu.
“Encik. Memang lah RM150 tu tak banyak bagi Encik. Untuk orang kaya macam Encik, itu tak menjadi masalah yang serius bila duit gaji Encik tak cukup. Sebab apa? Sebab Encik terlalu banyak harta dekat dunia ni. Tapi orang miskin macam saya ni Encik, bila Encik potong gaji sebanyak RM150 atas sebab yang tak munasabah, sangat memberi impak kepada saya.” Balas Ainur Fathrisya kekesalan dengan sikap bossnya itu. Dia sama sekali tidak menyangka Zefrieq bertindak sekejam itu.
“Orang miskin macam kau ni memang ketagih  duit eh? Kau ni tak boleh nak terima salah kau. Lain kali kalau tahu diri tu miskin, jangan buat silap! Jalan tu pandang depan bukan pandang bawah. Orang buta pun boleh jalan dengan sempurna aku rasa.”Zefrieq menghamburkan kemarahannya yang semakin menjadi jadi itu.
“Zef! Enough!” Farel menyampuk apabila dia melihat situasi semakin tegang. Dia bimbang jikalau perkara yang tidak diingini berlaku. Zefrieq Ezzraf bukan boleh diduga tindakannya.
“Saya minta maaf di atas ketelanjuran saya rempuh masuk bilik Encik. Encik Farel, maaf kerana menganggu perbincangan kalian berdua. Lain kali kalau Encik Boss nak potong gaji saya berapa percent sekali pun, please tell me first. Tak adalah saya tertanya tanya macam ni. Saya minta diri dulu.” Ainur Fathrisya tidak menunggu lama, dia terus meninggalkan bilik itu dengan kekesalan yang bersisa di hati.
Farel Aimar bingkas bangun dari duduk nya dan berkira kira untuk mengejar gadis itu. Tiba tiba, dia merasa simpati mendengar luahan hati gadis itu. Dia dapat merasakan wanita itu berasal daripada keluarga yang susah. Masakan cuma sedikit gajinya dipotong dia sudah melenting sebegitu rupa.
“Kau nak ke mana tu Rel? Tak payah nak kejar perempuan kampung tu. Biar kan dia.”Zefrieq menghalang Farel daripada terus mengejar Ainur Fathrisya.
“Kenapa kau sanggup potong gaji dia atas sebab yang tak masuk akal tu? Come on lah Zef! Baju kau bukan koyak, cuma renyuk. Baju macam tu, berlambak kau mampu beli.” Farel yang tidak senang dengan sikap angkuh dan sombong Zefrieq itu sekali lagi menasihati sepupunya itu. Kali ini lebih tegas.
“Kau tak payah nak sibuk pasal perempuan tu. Apa yang aku buat dekat dia, tak ada kaitan langsung dengan kau.” Balas Zefrieq dingin tanpa memandang ke arah Farel yang sedang merenung tepat ke mukanya.
“Zef. Tolong buang sikap angkuh dan sombong kau tu. Tak bawa masuk kubur pun. Jangan buat semua orang benci dengan perangai kau. Tolong jaga sikit perasaan orang lain.” Selesai berkata kata, Farel tidak menunggu lama. Dia segera beredar dan menuju ke biliknya. Bimbang semakin lama dia disitu akan menimbulkan perbalahan antara mereka.

 *Maceh kepada y follow cerita ni dari awal sampai sekarang, bab y lain still dalam progress. pelabagai halangan nak siapkan novel ni (faktor malas, kekangan idea, kesuntukan masa dan hasutan untuk melayan novel novelis lain) fuih banyak benor halangannya,akan terus menulis kalau ada y masih sudi baca coretan takseberapa ni, macehhh,

2 comments: