Klikk Jangan Tak Klik!! Duit Nikah 2016

Wednesday 26 November 2014

Mr. Perfect Annoying! Bab15

Zefrieq mematikan enjin keretanya sejurus kereta mewahnya memasuki perkarangan rumah keluarganya itu. Dari dalam kereta dia merenung mummynya yang sedang duduk bersantai di laman rumah. Pantas kaki dibawa mendekati mummy nya itu.
“Mummy. Mummy kenapa tak tidur lagi? Dah pukul berapa ni my?” Soal Zefrieq selepas tangan mummy nya disalam penuh kasih. Dia mengambil tempat di hadapan mummy nya
“Saje ambil angin. Bosan lah duduk dalam.” Balas Datin Zulaikha sambil menuangkan air kopi ke dalam cawan kosong yang baru di bawa oleh pembantu rumahnya.
“Zef dari mana? Dah makan?” Soal Datin Zulaikha prihatin sambil dihulur cawan kepada anaknya itu. Zefrieq menyambut huluran mummy nya itu sambil tersenyum.
Thanks my. Dah, Zef makan dekat rumah Qaira tadi. Lupa nak bagi tahu mummy yang Zef nak keluar, sebab Zef jenguk bilik mummy sebelum Zef nak keluar tadi mummy tengah solat.”
“Qaira? Qaira mana pula ni Zef? Girlfriend  Zef?” Soal Datin Zulaikha sambil mengerutkan dahinya. Seingatnya nama yang baru sahaja meniti di bibir anaknya itu seperti pernah didengarinya. Namun kotak ingatannya terhenti disitu. Maklumlah sudah lanjut usia, ingatan sudah tidak secergas dulu.
“Mummy dah lupa pasal Qaira kawan baik Zef tu? Qaira anak uncle Zaid tu my. Ingat tak?” Cerita Zefrieq untuk mengembalikan kembali memori mummy nya itu. Sudah 3tahun Qaira menghilangkan diri darinya, sudah tentu mummy nya juga sudah terlupa akan wanita itu.
“Ohh, anak Dato’ Zaid dan Datin Adilah. Mummy hampir lupa pasal dia lah Zef. Eh, bukan ke dia menetap terus dekat London lepas kahwin dengan mat salih tu?” Soal Datin Zulaikha kehairanan. Zefrieq hanya tersenyum mendengarnya.
“Ingat pun. Jodoh dia dengan bekas suami dia tak panjang lah my. Diaorang dah bercerai. Qaira pulang semula ke Malaysia untuk mulakan hidup baru. Dengan anak dia.” Terang Zefrieq menceritakan hal sebenar.Datin Zulaikha mengangguk tanda faham akan cerita yang baru sahaja disampaikan oleh anaknya.
“Tengok kawan baik Zef tu. Dah ada anak dah pun. Cuma jodoh dia saje tak panjang. Yang Zef ni bila lagi?” Soalan yang keluar dari mulut mummynya itu menyebabkan Zefrieq tersedak. Datin Zulaikha hanya tersengih melihat anaknya itu yang pantang apabila dia mula membahaskan topik tentang perkahwinan.
“Apasal pulak nama Zef tiba tiba naik ni my. Kita tengah cakap pasal Qaira. Bukan pasal Zef. Lain orang lain ragam mummy. Kan dah banyak kali Zef cakap Zef tak bersedia lagi nak melangkah ke alam perkahwinan.” Balas Zefrieq sambil mengelap mulutnya dengan sapu tangannya.
“Zef. Mummy ni dah tua. Bila-bila masa je Allah boleh tarik nyawa mummy. Zef tak nak bahagiakan mummy ke Zef? Selagi mummy masih bernyawa ni.” Ujar Datin Zulaikha sebak. Nada suaranya juga sudah bertukar. Dia sebak mengenangkan anaknya itu masih lagi tidak mahu menamatkan zaman bujangnya, risau jikalau dia dipanggil menghadap Ilahi terlebih dahulu. Siapa yang akan menjaga makan pakai anaknya itu? Kegusaran terbit di hatinya.
“Mummy. Bukan Zef tak nak kahwin my. Bukan Zef sengaja biarkan hidup Zef kosong tanpa cinta. Tapi semua ni sebab hati Zef masih sakit. Jangan lah mummy anggap keakraban Zef dengan Qaira akan menimbulkan bibit cinta antara kami. Qaira tu Zef dah anggap macam adik Zef sendiri. Kitaorang rapat pun sebab dah lama berkawan. Itu sahaja mummy.” Terang Zefrieq panjang lebar. Sebelum mummy nya menyuruh dia menikahi sahabat baiknya itu, ada baiknya jikalau dia memberitahu kedudukan sebenar. Dia tidak mahu mummy nya mendesak supaya dia berkahwin buat masa ini.
“Apa salahnya Zef. Qaira bukan isteri orang lagi. Daripada Zef asyik jumpa dia selalu dekat luar, ada baiknya Zef jadikan dia isteri. Elak maksiat. Lagipun bukan mummy tak kenal dengan keluarga Qaira. Kalau Qaira pilihan hati Zef, mummy tak membantah.”
“Kan dah cakap. Mummy mesti nak jodohkan aku dengan Qaira. Haisy tak tahu lah macam mana nak terangkan bagi mummy faham.” Gerutu Zefrieq dalam hati. Tekaannya tepat pula kali ini.
“Qaira dengan Zef akan selamanya berkawan baik. Takpernah timbul perasaan cinta dalam hati Zef untuk dia. Zef rasa dia pun macam tu juga. Okay lah my, dah lewat ni. Zef masuk tidur dulu ya. Mummy jangan tidur lewat sangat, nanti sakit. Love you my.” Zefrieq bingkas bangun lalu dia menghadiahkan ciuman penuh kasih di pipi kanan mummynya itu. Bimbang dirinya akan deleteri tentang statusnya yang masih belum kahwin itu, dia mengambil langkah selamat untuk meminta diri. Datin Zulaikha hanya tersenyum mengangguk mendengar kata-kata anaknya itu. Dia harus akur dengan kehendak anaknya.

*****                                                                            
“Masuk bilik saya sekarang.” Zefrieq memberi arahan kepada setiausahanya yang sedang leka membaca surat khabar. Sengaja dia masuk awal ke ofis pada pagi ini untuk meneliti fail sebelum mesyuarat bermula. “Amboi sedap nya kau baca surat khabar sambil goyang kaki eh.” Gerutu Zefrieq dalam hati. Dihentak kuat meja itu sehingga menyebabkan gadis itu sedikit tersentak.
“Dah pekak ke bisu? Ke dua-dua? Aku cakap, masuk bilik aku sekarang! Now!” Ujar Zefrieq dengan nada yang sedikit meninggi. Dia sudah hilang sabar melihat gadis itu tidak memberi respond tentang arahannya itu. Dengan pantas dia meninggalkan gadis itu dan berlalu ke biliknya.
Fathrisya mengeluh perlahan. “Macam mana lah aku boleh tak perasan si singa tu ada depan aku tadi? Haisy, habis lah kena sembur kejap lagi.” Bebel Ainur Fathrisya dalam hati, dia tidak tahu mengapa begitu leka dia membaca surat khabar sehinggakan lelaki itu berdiri di hadapan mejanya juga tidak disedari.
“Ada apa yang boleh saya bantu, Encik?” Soal Fathrisya lembut selepas dia mendapat arahan untuk masuk ke dalam bilik lelaki itu.
“Kalau kau rasa nak jadi suri rumah sepenuh masa, duduk goyang kaki baca berita-berita sensasi. Tak payah datang ofis. Syarikat ni tak perlukan pekerja pemalas macam kau.” Marah Zefrieq yang geram dengan sikap gadis itu yang tidak mengendahkan kehadirannya sebentar tadi.
“Boss. Saya minta maaf sangat-sangat pasal tadi. Saya memang betul-betul tak dengar dan tak perasan langsung boss dah berdiri terpacak depan saya tadi.” Fathrisya meminta maaf dengan seikhlas hatinya. Dia sendiri mengakui silapnya tadi. Meskipun hanya kesilapan kecil yang dia lakukan, namun apabila berhadapan dengan lelaki sakit otak ini. Sudah tentu kesalah kecil itu dianggap kesalahan yang sangat besar baginya. Fathrisya mengeluh mengenangkan sikap bossnya itu.
“Memang lah tak perasan. Sebab dalam kepala otak tu fikir nak dapat gaji atas angin je. Dasar pemalas!” Sindir Zefrieq kedengaran sinis sekali.
“Boss. Dalam kamus hidup boss memang tak boleh terima kata-kata maaf daripada orang lain ke?” Fathrisya menyoal dengan beraninya namun pandangannya tidak di halakan kepada lelaki itu. Dia hanya memandang ke luar bangunan dengan pandangan kosong.
“Ada. Tapi bukan untuk kau. Aku nak kerja kau semua perfect. Kesalahan sekecil habuk yang kau buat pun akan aku anggap sebesar penumbuk aku ni.” Ujar Zefrieq sambil menayang buku lima kepada gadis itu. Fathrisya hanya membuat riak muka selamba.
“Memang boleh sakit jiwa kalau lama-lama cakap dengan boss ni. Sebenarnya boss panggil saya masuk bilik ni ada apa ya? Kalau sekadar nak sakitkan hati saya tak payah kot. Tak takut dosa ke boss?” Selamba gadis itu membalas kata-kata Zefrieq. Kadang kala dia juga hilang sabar melayan perangai Zefrieq yang terlalu pelik itu.
“Apa masalah kau ni perempuan?! Kalau kau nak berlagak alim bukan dekat sini. Tu dekat surau sana pergi bersyarah puas-puas. Ada hati nak nasihat orang, diri sendiri tersembam masuk parit. Tak sedar diri punya perempuan kampung!” Zefrieq menjadi angin secara tiba-tiba mendengar kata kata gadis itu yang menyindir dirinya. Entah mengapa hatinya sering sahaja panas apabila berkomunikasi dengan gadis itu.
“Saya sedar boss. Saya ni memang kampung, anak orang miskin, lurus bendul, hodoh. Lagi apa yang boss nak hina saya? Teruskan lah sebab saya ni batu yang tak punya perasaan.” Balas gadis itu mendatar. Zefrieq tersentuh mendengar bicara gadis itu. Belum pernah gadis itu bersuara sebegitu seolah-olah sangat terasa dengan kata-katanya sebentar tadi. Namun dia tetap mempertahankan egonya, tidak mahu tampak lelaki yang mudah berlembut dengan wanita.
“Kau tak payah nak terasa sangat sebab pada aku, kau tu tak membawa apa-apa kepentingan dalam hidup aku. So, sangat tak penting untuk aku jaga perasaan kau.”
“Kan saya dah cakap tadi yang saya ni batu. Tak perlu boss nak susah-susah jaga perasaan saya. Biar saya sorang je jaga perasaan boss. Boss kan boss, boleh buat apa sahaja.” Balas Fathrisya sambil tersenyum kelat.
“Bendul. Pukul berapa meeting aku pagi ni?” Soal Zefrieq mengubah topik. Dia sedang leka mencari sesuatu di dalam lacinya.
“Pukul 10 pagi Encik boss. Cari apa tu boss?” Soal Fathrisya apabila melihat lelaki itu masih tidak menemui apa yang dicarinya.
Phone. Aku tak rasa aku tinggal dekat rumah. Haish toyol mana pula ambil ni!” Bentak Zefrieq sambil tangannya menolak kasar semua benda yang berada di atas mejanya. Mujurlah laptop yang terletak di sudut kiri mejanya tidak dicampak ke bawah. Fathrisya hanya menggeleng kepala melihat boss nya yang mudah mengamuk itu. “Agaknya lelaki yang pegang jawatan besar-besar memang sakit otak kot.” Bebel hatinya lagi.
“Kau tengok apa hah?! Tolong lah cari sekali.” Bentak Zefrieq kegeraman apabila melihat gadis itu hanya menjadi pemerhati.
Terperanjat Fathrisya dengan tengkingan lelaki itu. Lantas dia duduk di atas sofa yang disediakan di dalam bilik itu. Diraba-raba sofa itu untuk mencari telefon bimbit milik lelaki itu. Tiba-tiba dia bingkas bangun dan meluru ke arah bossnya.
“Kau ni apahal tiba-tiba datang dekat aku ni? Nak apa hah?” Soal Zefrieq pelik dengan tingkah laku gadis itu yang hanya berdiri beberapa inchi dari dirinya.
Tanpa menjawab pertanyaan lelaki itu, dia menyeluk ke dalam poket kecil kemeja lelaki itu. Zefrieq tergamam dengan tindakan spontan gadis itu.
“Woi! Apa benda kau buat ni gila!” Jerit Zefrieq yang tersentak dengan kelakuan gadis itu.
“Boss ni memang amnesia tahap terlampau tau! Tadi saya perasaan boss sendiri yang masuk kan phone boss dalam poket seluar boss. Letak dekat tempat lain. Cari dekat kutub selatan. Boss boss.” Ujar Fathrisya sambil mengeluarkan telefon bimbit lelaki itu dan ditayang di awang-awangan. Zefrieq yang sedang menahan bengang kerana ditegur sebegitu merampas kasar telefon bimbitnya dari tangan gadis itu. Fathrisya menahan gelak melihat keletah lelaki itu.
“Muda-muda dah nyanyuk, kesian betul dekat bakal bini boss nanti.” Sempat pula dia mengenakan lelaki itu yang masih lagi menunjukkan wajah masa mencuka. Dia tunduk mengutip kertas dan juga barang-barang lelaki itu yang berselerakan di atas lantai. Disusun kembali di atas meja bossnya. Tidak dipedulikan mata lelaki itu yang sedang tertancap memandangnya.
“Kau dah lama tak makan penumbuk ke Risya? Atau teringin nak kena buang kerja?” Soal Zefrieq sambil matanya mencerlung memandang gadis itu. “Geram betul aku dengan kau ni perempuan, rasa macam nak cekik je si bendul ni!” Bentak Zefrieq dalam hati menahan marah.
“Eleh. Boss bukan ada sebab yang munasabah pun nak buang saya kerja. Orang comel macam saya ni boss, bersepah tau majikan nak.”
“So tak kisah lah kalau kau kena berhenti kerja? Okay Fathrisya, aku boleh siapkan surat..” Belum sempat Zefrieq hendak menghabiskan ayatnya, dengan pantas gadis itu memotong.
“Saya buat kan boss nescafe kurang manis ya, sorry lah boss. Saya bergurau je tadi. Boss sanggup ke nak buang saya dari sini? Mesti nanti boss rindu dengan keletah saya yang comel ni kan.” Balas Fathrisya sambil mengeyitkan matanya. Sikapnya yang terlalu ceria itu kadang kala membuatkan Zefrieq menahan tawa di dalam hati.

“Pergi berambus sekarang dari bilik aku. Jumpa dalam meeting nanti. Jangan lambat!” Ujar Zefrieq seraya menggamit matanya ke arah pintu biliknya. Fathrisya yang memahami isyarat mata lelaki itu pantas mengatur langkah untuk memulakan kerjanya pada hari itu.

1 comment: