Klikk Jangan Tak Klik!! Duit Nikah 2016

Wednesday 26 November 2014

Mr. Perfect Annoying! Bab14

Sorry semalam tak update new bab. busy sikit lately ni, next week nak kena gantung lappy dh. comitment study. hehe. enjoy reading readers, maaf kalau jalan cerita yg digarap tak seperti apa y diharapkan. tq y setia dengan e-novel ni. maceh (:


Farel Aimar terkocoh-kocoh mengatur langkah menuju ke bilik pejabatnya.
“Haish. Macam mana lah aku boleh tertinggal phone ni. Cuai sungguh.” Bebel lelaki itu sendirian. Dia yang mahu keluar meninggalkan ruangan pejabat itu tiba tiba tidak jadi melangkah. Dahinya berkerut terpandangkan seorang gadis yang sedang tidur secara duduk dengan kepalanya dilentok di atas meja.
“Cik. Cik. Bangun Cik.”Farel Aimar mengejut gadis itu perlahan. Disentuh lembut bahu gadis itu bimbang gadis itu terkejut akan kehadirannya.
“Risya? Risya buat apa tak balik lagi? Kenapa tidur dekat sini?” Soal Farel hairan apabila gadis itu mendongak memandangnya.
“Encik Farel. Ingatkan siapa tadi. Tak perasan tertidur pula. Encik kenapa tak balik lagi?” Soal Fathrisya sambil membetulkan tudungnya yang senget sedikit. Dia mencapai beg tangganya dan berkira-kira untuk meninggalkan pejabat itu.
“Saya tertinggal phone. Dah sampai rumah baru perasan. Terpaksa patah balik office ambil.” Terang Farel bersama senyuman. Lelaki itu murah dengan senyuman. Sungguh berbeza perwatakannya dengan Zefrieq Ezzraf yang sentiasa dingin dengannya.
“Oh. Lain kali jangan cuai Encik. Bahaya tau.”
“Saya kelam-kabut tadi. Risya, jangan cakap yang Zefrieq suruh awak stay dekat office sampai malam? Dah pukul 7.45 malam dah Risya. Tell me the truth?” Pinta Farel ingin tahu mengapa gadis itu tidak pulang-pulang lagi kerumahnya.
“Hisy Encik ni. tak baik tau tuduh sepupu Encik macam tu. Betul, saya memang terlelap tadi. Banyak kerja yang perlu saya siapkan. Tapi bukan sebab Encik Zefrieq paksa, saya rela hati nak siapkan hari ini.” Dalih Fathrisya menyembunyikan kebenaran. Dia tersenyum nipis.
“Encik teringin nak tidur dekat office ni eh?” Soal Fathrisya yang sudah bangun dari duduknya. Lelaki itu hanya beridiri tegak memandang dirinya.
“Betul awak tak tipu saya?” Soal Farel yang masih tidak berpuas hati itu.
“Ye Encik. Saya tak sampai hati nak tipu orang comel macam Encik ni tau.” Ujar Fathrisya bersama gelengan kepala. Bersungguh-sungguh dia meraih kepercayaan lelaki itu. Farel sudah tergelak kecil melihat tingkah laku gadis itu. Sungguh menyenangkan dan kadang kala membuatkan hati lelakinya terhibur.
“Okay. Tapi kalau awak ada apa-apa masalah awak jangan segan nak share dengan saya. Jom, saya hantar awak balik. Ke awak drive?” Soal Farel sesudah mereka melangkah bersama ke dalam lif.
“Saya ni kereta pun tak ada Encik Farel. Kalau setakat tunggang kuda tu retilah.” Balas Fathrisya sambil menayang sengih. Farel hanya tertawa mendengar celoteh gadis itu.
“Okay kalau macam tu, saya hantar awak balik ya?”
“Tak apa lah Encik. Susah kan Encik aje. Abang-abang teksi kat luar sana tu tunggu je saya ngorat diaorang. Saya boleh balik naik teksi, Encik.” Sopan Fathrisya menolak pelawaan lelaki itu. Dia tidak mahu dituduh sengaja meraih simpati orang lain.
“Kalau saya cakap saya nak hantar awak balik juga, apa awak boleh buat? Jom lah Risya, hari dah malam.” Ujar Farel sambil menunjukan kunci keretanya.
“Er. Okay okay. Thank you so much Encik Farel.” Putus Fathrisya yang akhirnya mengalah dengan kedegilan lelaki itu.
“Sama-sama. Come.” Farel membuka pintu kereta di sebelah tempat duduk pemandu bersama senyuman nipis di bibirnya. Serba salah Fathrisya dibuatnya menerima layanan baik itu daripada seorang lelaki. Belum pernah mana-mana lelaki melayannya sebegitu. Hatinya terharu melihat kebaikan yang ditaburkan oleh pemuda itu.
Thank you again Encik Handsome!” Balas Fathrisya setelah dia masuk ke dalam perut kereta Honda Accord milik lelaki itu. Farel hanya tersenyum mendengar bicara gadis itu.
****
Zefrieq Ezzraf sedang menikmati makan malamnya di rumah sahabat baiknya, Qaira Amanda. Sudah lama rasanya mereka tidak menghabiskan masa bersama. Pelawaan Qaira untuk mengajaknya makan malam bersama tidak ditolak, malah dia memang merancang untuk makan malam bersama gadis itu di luar. Namun Qaira mengatakan yang dia ingin masak untuk sahabat baiknya itu. Zefrieq hanya menurut.
Thank you sayang.” Ujar Zefrieq lembut sambil meneruskan suapan di mulut. Berselera sungguh dia menikmati lauk ikan patin masak tempoyak itu. Qaira hanya tersenyum memandang Zefrieq yang sedang enak menjamu selera itu.
Most welcome. Apalah sangat setakat masak untuk you. Kalau you nak I masak hari-hari pun no problem.” Balas wanita itu bercanda.
“Kalau nak masak hari-hari. You kena kahwin dengan I dulu.” Ujar Zefrieq sambil tersengih, dia tidak mempunya niat apa-apa. Sekadar mahu bergurau dan mewujudkan suasana ceria di antara mereka. Qaira Amanda yang mendengar gurauan lelaki itu hanya mencebik.
“You selalu je busy. Jarang dapat spent time dengan you macam 3tahun lepas.” Ujar gadis itu sambil menuangkan jus oren ke dalam gelas kosong lalu disua kepada sahabatnya itu.
“I bukan sengaja nak busy kan diri. I pun tak tahu kenapa lately ni syarikat I banyak dapat projek. Kalau sekadar projek kecil tu I boleh suruh Farel, sepupu I tu handle. Tapi bila melibatkan projek yang membawa keuntungan beratus ribu, terpaksalah I turun padang.” Terang Zefrieq panjang lebar untuk membuat wanita itu faham dengan kesibukan dirinya.
“Okay. I faham. Ahli korporat terkenal macam you ni mana pernah tak busy. Oh ya, tadi you ada sebut pasal Farel kan. Dia dah kerja dengan you?” Soal Qaira ingin tahu. Farel Aimar dikenalinya selepas mereka sering keluar bersama sebelum dia berkahwin dengan bekas suaminya. Namun hubungan mereka tidaklah seakrab hubungannya dengan Zefrieq. Dia lebih selesa berkawan dengan Zefrieq.
“I tak layak lagi pun nak digelar ahli korporat. Baru 3tahun merangkak. Aah. I yang suruh mummy pujuk dia supaya kerja dengan syarikat family I tu. Tak larat nak uruskan semuanya sendiri.”
“You tak payahlah nak rendah diri. I sendiri tahu kemampuan bestfriend I ni. I rasa kalau you handle sorang pun company tu masih boleh berdiri gah standing dengan syarikat ternama yang lain. Betul tak?”
“You puji I melambung-lambung ni nak suruh I belanja you apa sayang?” Ujar Zefrieq Ezzraf yang sudah selesai menikmati makan malamnya. Dia mencapai sepotong epal yang berada di dalam mangkuk berwarna biru.
Next week datang fashion show butik pengantin I boleh? I nak kenalkan busana pengantin yang paling latest. Boleh tak?” Soal Qaira yang sudah tersenyum manja itu. Rambutnya yang panjang dan lurus itu diselak sedikit kerana hampir menutup matanya.
“Dah agak dah. Puji I bagai nak gila mesti ada somethingyang you nak I buat kan.” Balas Zefrieq yang sudah masak dengan perangai sahabat baiknya itu. Qaira hanya menayang sengih.
“Alahh boleh lah you. I nak someone teman I. Please sayang.” Ujar gadis itu dan dengan selamba dia mencapai tangan sasa milik Zefrieq yang berada di atas meja makan itu. Digenggam erat tangan itu untuk memujuk lelaki itu. Zefrieq hanya tersenyum dan membiarkan kelakuan manja wanita itu.
“Hmm. Kalau tak busy, I teman okay?”
“Maknanya you tak nak teman I lah ni?” Soal Qaira sambil perlahan-lahan dia melepaskan tangannya yang melekap diatas tangan Zefrieq. Dimuncungkan bibirnya tanda merajuk.
“Hari apa fashion show tu?”
“Sabtu.” Balas Qaira pendek tanpa memandang ke arah Zefrieq yang sedang tersenyum melihat dirinya merajuk serupa anak kecil itu.
“Okay. I teman ya? Dah, tak mahu merajuk. Muncung you tu dah boleh buat penyangkut baju I ni ha.” Balas Zefrieq yang akhirnya mengalah dengan wanita itu.
“Promise?”
Promise dear. Oh ya, anak you mana? Daripada tadi I tak nampak. You sengaja sorok kan eh?” Soal Zefrieq yang sememangnya ingin bertemu dengan anak kawan baiknya itu. Semenjak pertemuan semula dia dan Qaira, dia masih belum berkesempatan bertemu dengan si kecil itu.
Thank you Zef. Anak I ada dekat rumah familyI. Papa I tu rindu sangat dengan cucu dia. Selalu juga anak I kena colik dengan papa.”
“Biasalah tu orang tua. Bila usia dah lanjut, melayan cucu sahaja lah di rumah. Next time boleh bawa jumpa I?” Soal Zefrieq sambil menghulurkan senyuman buat orang gaji Qaira yang sedang mengemas meja.
“Okay sayang. Don’t worry. I promise bila kita keluar lagi, I bawa anak I sekali.”
“I balik dulu. Lewat dah ni. Karang esok terbabas pula. Thank you again ya sebab susah susah masakkan lauk favourite I.” Ujar Zefrieq meminta diri. Qaira hanya menurut langkah lelaki itu yang sudah menuju ke pintu rumahnya.
Thank you juga sebab sudi datang. I rasa kita patut spent time selalu selagi you belum jadi husband orang .” Ujar Qaira sambil tersenyum menggoda. Zefrieq yang sudah lali dengan perangai Qaira yang sememangnya manja itu, hanya melemparkan senyuman.
“InsyaAllah. Kalau I tak busy, and kalau you masih sudi keluar dengan I. Kita keluar ya. Kunci pintu. Goodnight. Sleep well. Takecare dear.” Ujar Zefrieq yang sedang memakai kasut. Dia melemparkan senyuman sebelum berlalu ke arah keretanya. Qaira hanya tersenyum memandang langkah lelaki itu. Dilambai tangan sewaktu kereta Zefrieq ingin meninggalkan perkarangan rumahnya.

2 comments: