Klikk Jangan Tak Klik!! Duit Nikah 2016

Monday 24 November 2014

Bab 13 - Mr. Perfect Annoying!

Thank you for the  lunch treat, Dato’.” Ucap Zefrieq bersama senyuman manis di bibir setelah mereka selesai menjamu selera.
No Problem Zef. Saya sepatutnya berterima kasih dengan awak sebab masih percayakan Syarikat Megah Sakti untuk usaha sama kita kali yang ketiga ini.” Balas Dato’ Syukri sambil matanya tidak lepas daripada memandang Fathrisya yang berada di sisi Zefrieq Ezzraf. Fathrisya hanya menjadi pendengar setia sedari tadi tentang perbincangan mereka berdua. Sesekali dia mencatitkan perkara penting di dalam nota kecil yang dibawa bersama.
“Saya harap lepas ni lebih banyak projek yang kita akan usahakan bersama.” Balas Zefrieq sambil meneguk jus epal yang dipesannya tadi. Fathrisya yang duduk di sebelahnya mempamerkan rekasi bosan dnegan perbincangan mereka berdua. Zefrieq menyimpan tawa dalam hati. Sengaja dia bawa Fathrisya bersama untuk mengenakan gadis itu. Sebenarnya tidak perlu dibawa gadis itu bersama kerana tidak ada perkara penting yang hendak dibincangkan.
Well. I hope too. Oh ya Zefrieq, bila kita boleh mulakan projek ni ya? Kalau semuanya dah okay, saya rasa tak perlu kita tunggu lama.” Dato’ Syukri memberikan cadangan sambil mengusap-usap janggutnya.
“As soon as possible. I think we should start by next week.”
Comfirm?” Soal Dato’ Syukri menginginkan kepastian.
“Yeah, sure Dato’. Nanti kalau ada apa-apa masalah, kita bincangkan kemudian.”
Alright then. Hmm, cik adik dekat sebelah awak ni senyap je dari tadi Zef. Tak berminat nak bercakap dengan I ke?” Soal Dato’ Syukri sambil tersenyum sumbing.
Zefrieq membulatkan biji matanya mendengar bicara lelaki tua itu. “Tak padan dengan janggut, miang mengalahkan keladi.” Desis hati Zefrieq kegeraman melihat gelagat Dato’ Syukri itu. Dijeling Fathrisya yang duduk disebelahnya. Gadis itu hanya diam membisu namun sempat pula dia melemparkan senyuman buat lelaki tua itu. Zefrieq yang melihat adegan pandangan mata itu berdehem menyedarkan mereka kea lam realiti.
“Hai Dato’. Tak kan dengan bakal isteri saya pun Dato’ nak try? Tak cukup ke permaisuri 3 orang dekat rumah tu?” Soal Zefrieq berbaur sindiran.
Fathrisya yang sedang meneguk jus anggur tersedak mendengar perkataan “bakal isteri” yang diucapkan oleh Zefrieq sebentar tadi.
“Sayang, minum air tu elok-elok. Jangan gelojoh, ke you nak order lagi? Tak cukup?” Soal Zefrieq lembut sambil tangannya mengelap mulut gadis itu. Terkesima Ainur Fathrisya dengan kelakuan berani bossnya itu.
“Dah kenapa pula si hidung tinggi ni tiba tiba baik semacam dengan aku? Gila ke apa cakap aku ni bakal wife dia? Er sakit otak!” Bebel hatinya sendirian.
Dato’ Syukri yang melihat kemesraan yang sengaja direka oleh Zefrieq untuk mengaburi mata tuanya itu sudah malu sendiri. Niat dihati ingin berkenalan dengan gadis ayu itu, namun niatnya terhenti serta-merta apabila mengetahui bahawa gadis itu bakal isteri Zefrieq. Dia tersenyum kelat.
“Dato’. Kalau ya pun nak penuh kan kouta, tak perlu lah sampai nak sapu kekasih hati saya.” Ujar Zefrieq tegas.
“Eh. Kalau you tak cakap dia ni bakal wife you, dah lama I usik. Comel sangat. Naluri I ni tercabar sikit.” Balas Dato’ Syukri tanpa menghiraukan Zefrieq yang sedang merenung tajam ke arahnya.
Fathrisya menayang reaksi meluat dengan kata-kata lelaki itu. Dia berkira-kira untuk bangun meninggalkan mereka berdua. Tidak betah duduk lama-lama disitu.
“Sayang, nak pergi mana?” Zefrieq memaut pergelangan Fathrisya setelah melihat gadis itu bangkit untuk meninggalkannya.
“Balik.” Balas Fathrisya ringkas. Entah mengapa hatinya tersentuh dengan perkataan “sayang” yang digunakan oleh Zefrieq Ezzraf meskipun dia tahu itu hanya lakonan semata-mata. Tapi dia pelik, kenapa mesti bossnya itu menipu lelaki yang berpangkat Dato’ bahawa mereka bakal menikah? Adakah Zefrieq cemburu apabila ada yang cuba mendekatinya? Hatinya tertanya tanya sendirian.
“Dato’. Bila-bila masa saya boleh batalkan projek usaha sama kita. Kalau Dato’ tak habis-habis nak tackle bakal isteri saya, sekarang juga saya boleh batalkan.” Ujar Zefrieq tegas sebelum berlalu meninggalkan lelaki itu.

*****

“Lepaslah! Sakit tahu sakit?” Bentak Fathrisya kegeraman apabila dilihat Zefrieq Ezzraf masih lagi tidak melepaskan tangannya, malah dicengkam dengan kuat sehingga dia merasa sakit.
“Hati aku ni lagi sakit tengok kau duk balas-balas senyum dengan lelaki tu. Apa kau dah gatal sangat nak berlakikan orang kaya?” Soal Zefrieq setelah dia meleraikan pegangan tangannya.
“Saya memang sangat tak faham apa yang Encik nak. Encik ingat Encik tu ayah saya ke nak halang kebebasan saya? Encik ni memang betul-betul sakit otak!” Fathrisya bengang dengan sikap lelaki itu. Sungguh, tindak tanduk lelaki yang bernama Zefrieq Ezzraf sukar untuk difahami.
“Risya. Orang tua tu dah ada 3orang bini. Kau nak jadi yang keempat? Rela dimadukan?”
“Encik. Boleh tak fikiran Encik tu jangan kolot sangat? Dato’ Syukri tak buat apa-apa pun dengan saya. Dia cuma usik saya. Tak kan disebabkan tu Encik terus fikir yang dia nak jadikan saya bini muda dia?” Soal Fathrisya yang sudah hilang sabar dengan perangai Zefrieq Ezzraf yang dianggap tidak masuk akal itu.
Whatever it is. Aku tak suka kau rapat dengan klien aku. Kau faham tak?”
“Encik ni memang gila tahu tak! Rimas saya layan kerenah Encik ni. Saya nak balik office.” Balas Fathrisya sambil berpeluk tubuh.
“Lain kali datang office, jangan pakai pakaian seksi. Sakit mata aku tengok.” Zefrieq memandang Fathrisya atas bawah dengan wajah masam mencuka.
“Seksi apanya Encik? Saya tak nampak pun bahagian badan saya yang terdedah. Encik, can we make a move now?” Kesabarannya kian tipis apabila berhadapan dengan lelaki sakit otak ini. Dia membelek pakaiannya dari atas sehingga ke bawah. “Aku pakai baju kurung moden dengan selendang berwara merah. Tak kan itu pun dia rasa seksi?”
“Jangan pakai baju yang ikut bentuk badan. Lelaki tengok. Tak malu ke? Orang tua tu tergoda sebab kau pakai seksi macam ni lah!” Terkedu Ainur Fathrisya mendengarnya. Di pandang wajah lelaki itu silih berganti. Leterannya serupa seorang suami kepada isterinya.
“Kau balik naik teksi. Aku malas nak hantar kau balik office. Make sure kau sampai office sebelum aku sampai. Kalau kau lambat even sesaat sekalipun, aku denda kau.” Ujar Zefrieq dingin lalu dia segera menapak pergi meninggalkan gadis itu termagu-magu sendirian.
“Amboi! Sedap nya kau bagi arahan eh! Dah bawa aku datang sini, lepas tu tak nak hantar balik. Mamat tiga suku betul lah dia ni!” Fathrisya membentak kegeraman, ikutkan hati. Mahu sahaja dibaling kasut tumit tingginya kemuka lelaki itu.

*****
Tercungap-cungap nafasnya tika itu. Dia mengerling sekilas jam di tangan kirinya yang sudah menginjak pukul 3petang. Terburu-buru dia mengatur langkar ke arah meja kerjanya. Matanya terpandangkan sehelai nota kecil yang ditampal di meja kerjanya. Setelah malabuhkan duduk, dia mencapai nota kecil berwarna kuning itu lalu dibaca perlahan.
See me now” –Zefrieq Ezzraf a.k.a jejaka macho.
Tergelak gadis itu membaca coretan ringkas daripada bossnya itu. “Jejaka macho konon. Singa bengis adalah!” Fathrisya meletakkan kembali nota kecil itu di atas meja lalu dia mengatur langkah ke bilik bossnya.

Let me tell you, kau lewat masuk office 15minit. Kenapa aku boleh sampai office lebih awal dari kau?” Soal Zefrieq sejurus gadis itu masuk ke dalam biliknya. Seperti biasa muka lelaki itu sentiasa serius dan tegang tanpa secalit senyuman di bibir.
“Encik. Saya nak bagitahu Encik ni. Saya terpaksa tunggu teksi, saya bukan ada kereta macam Encik boleh drive sendiri. Yang Encik tak nak hantar saya balik tadi kenapa?” Soal Fathrisya perlahan. Dia tidak berniat untuk mencari gaduh dengan bossnya lagi. Letih rasanya setiap kali berjumpa setiap kali itulah mereka bertikam lidah.
“Alasan! Kau takpayah nak cipta alasan semata-mata nak tutup kesalahan kau tu. Aku boss, so ikut suka aku lah nak bagi arahan macam mana dekat kau. Tak boleh dengar arahan, kau boleh blah dari office ni.” Ujar Zefrieq sambil menyemak fail yang berada di tangannya.
“Okay. What ever lah boss. Kalau bercakap tu nak menang je kan. Okay, my fault. So apa dendanya tu boss? Tak sabar nak tahu ni.” Balas Fathrisya selamba. Geram sungguh dengan sikap bongkak lelaki itu.
Zefrieq merengus kasar mendengar pertanyaan si gadis itu. Dengan kasar dia mencampak fail yang sedang diteliti tadi ke lantai.
“Kutip. Semak fail tu semula. Kalau ada kesalahan ejaan, type balik. Esok sebelum mesyuarat aku nak fail tu dah ada dekat atas meja aku.” Tegas arahan Zefrieq Ezzraf kedengaran di telinganya.
Ainur Fathrisya menyabarkan diri untuk kesekian kalinya. Dia tunduk mengutip fail di atas lantai itu.
Anything else Encik Zefrieq?” Soal Fathrisya yang sudah berkira-kira untuk keluar dari bilik lelaki itu, semakin lama dia disitu. Semakin sebal hatinya menerima layanan buruk lelaki itu.

“Jangan balik selagi semua staf dekat office ni tak balik. Only for today sebab kau lewat masuk office tadi. That’s all. You may leave now.” Balas Zefrieq Ezzraf yang sedang tekun menulis sesuatu di atas kertas. 

1 comment: