Klikk Jangan Tak Klik!! Duit Nikah 2016

Thursday 11 December 2014

Mr. Perfect Annoying! Bab28

Zefrieq merenung dada langit yang sungguh cantik dihiasi dengan bulan dan bintang. Sudah hampir setengah jam dia duduk di balkoni biliknya termenung memikirkan apa yang terjadi sebentar tadi. Dia menghantar Fathrisya sehingga gadis itu masuk ke dalam bilik dengan ekoran mata. Sepanjang dalam perjalanan mereka pulang semula ke hotel tiada sepatah perkataan pun keluar dari mulut masing-masing. Hanya lagu di radio yang menemani mereka. Masing-masing melayan perasaan sendiri. Zefrieq sendiri tidak tahu mengapa hatinya begitu tersentuh melihat gadis itu. Seperti ada sesuatu yang membuatkan dirinya tidak mahu jauh daripada Fathrisya. Padahal selama ini gadis itulah manusia yang paling dibencinya. Dia juga sering sahaja menuturkan kata-kata kasar dan sering menyakiti hati Fathrisya namun entah kenapa hari ini tanpa disedari dia bertindak melindungi gadis itu daripada kesejukan. Zefrieq sendiri tidak faham dengan apa yang sedang dirasainya. Dia berasa cukup tenang ketika makan malam bersama Ainur Fathrisya sebentar tadi.
“Kau buat aku gila Risya. Ilmu apa yang kau pakai ni? Dah lama aku tak rasa bahagia macam ni, you make me crazy.”Ujar Zefrieq perlahan seraya tersenyum mengingati kembali insiden sebentar tadi dimana tanpa dia sedari tangannya sudah melingkari pinggang gadis itu dan mata mereka bertatapan untuk beberapa ketika. Saat itu hatinya sudah keruan tidak terkata. Mahu sahaja dijerit  kepada Fathrisya yang dia sudah mula jatuh hati kepada gadis itu.
“Tapi kenapa aku mesti suka kau? Kau perempuan kampung. Bukan taste aku Risya. Tapi kelembutan kau, keayuan kau bila bertudung cukup menggetarkan jiwa aku. Cara kau jaga maruah kau, aku terpesona.” Sah, dia sudah angau dek kerana seorang gadis yang biasa-biasa sahaja yang bernama Ainur Fathrisya. Zefrieq tersengih kemudiannya.
“Kau ni angau tak bertempat lah Zef. Tak mungkin Risya suka dekat lelaki otak senget macam kau ni, lagi pun kau mana pernah layan dia baik-baik sepanjang dia bekerja dengan kau. Perempuan macam tu layak dapat lelaki sweet je.” Zefrieq bermonolog sendirian. Dia kalau boleh tidak mahu memikirkan tentang itu lagi. Dia tidak mahu terlalu melayan perasaan kerana dia takut untuk kecewa lagi. Zefrieq mengatur langkah masuk semula ke dalam dan mematikan lampu bilik. Dia harus tidur awal kerana esok dia akan pulang semula ke Kuala Lumpur meskipun hatinya tidak mahu meninggalkan Melaka lagi. Dia berasa gembira dapat menghabiskan masa bersama-sama gadis itu meskipun Fathrisya terpaksa mengikut arahannya. Wajah comel gadis itu seakan-akan berterbangan di mindanya kala itu.
Zefrieq cuba melelapkan matanya namun sudah hampir setengah jam dia berusaha namun matanya masih tidak mahu pejam meskipun dirinya terasa penat sekali. Dia bingkas bangun dan mencari telefon pintarnya lalu di duduk di atas sofa.
“Good night  Risya. Tidur awal ya, esok pagi kita boleh jalan-jalan Melaka sebelum balik Kl, itu pun kalau kaki kau dah okay sikit. Rehat secukupnya supaya kaki cepat sembuh. If you want anything, call je aku okay? Mimpi indah.”

Tanpa berlengah dia terus menekan butang send. Dia tidak kisah jikalau Fathrisya mahu berfikir apa-apa tentang dirinya kerana nalurinya begitu mendesak supaya dia berbuat demikian. Tidak lena tidurnya malam itu jikalau tidak menghantar pesanan sebegitu kepada setiausahanya. Zefrieq tersenyum nipis dan kembali merebahkan semula badannya di atas katil empuk itu.

****
Fathrisya melangkah lemah ke arah katil sambil sesekali mukanya berkerut menahan kesakitan. Bisa di kaki masih lagi terasa sehingga sesekali dia menitiskan air mata. Dicapai telefon di sudut meja bulat lalu dia membuka pesanan ringkas yang baru sahaja diterima. “Siapa pula lah hantar message malam-malam buta macam ni, menganggu je lah.” Bebel Fathrisya seraya melentokkan kepala di atas bantal.
Berkerut mukanya dengan wajah yang terkejut membaca kiriman sms daripada lelaki yang tidak diduga itu. tanpa dia sedari senyuman tersungging di bibir tatkala dia membaca ayat-ayat yang dikirimkan oleh lelaki itu.
“Kenapa baik sangat mamat ni malam ni? Singa jadian dah bertukar jadi mamat sweet pula? Pelik betul lah perangai dia semenjak dua menjak ni.” Bebel Fathrisya lalu dia meletak telefon bimbitnya di bawah bantal. Kiriman sms Zefrieq tidak diendahkan dan dibiarkan begitu sahaja. Malas mahu melayan perasaan meskipun hatinya juga tersentuh melihat kebaikan dan keprihatinan Zefrieq Ezzraf namun dia sendiri tidak pasti sama ada Zefrieq ikhlas atau tidak. Lelaki itu bukan boleh percaya sangat. Tak pernah ada pendirian yang tetap. Fathrisya terlelap bersama kenangan yang tercipta di antara mereka semasa makan malam tadi.

****
“Kaki macam mana? Dah okay?” Soal Zefrieq sambil tangannya memerlahankan volume radio keretanya itu. Lebih kurang dua jam Zefrieq menunggu gadis itu untuk bangun dari tidur. Berkali-kali dia cuba menghubungi Fathrisya namun tidak dijawab sehinggalah dia mengambil keputusan untuk menunggu gadis itu di lobi hotel. Malam tadi dia sudah berjanji dengan gadis itu untuk menunggunya pukul 9pagi untuk pulang semula ke Kuala Lumpur. Fathrisya semakin pelik dengan Zefrieq yang tidak marah kerana kelewatannya itu. “Apa kena dengan mamat ni? Kena sampuk jin ke macam mana ni?”
“Er. Sorry sebab buat boss tunggu lama. Saya betul-betul tak sedar pagi tadi. Padahal dah kunci jam berkali-kali, masih juga tak sedar diri. Maafkan saya Encik boss.” Fathrisya bersuara penuh kekesalan. Wajahnya ditundukkan kerana malu untuk bertatapan dengan lelaki itu yang sudah mula melayannya dengan baik.
“Macam nak pengsan aku tunggu kau bangun tadi. Sakit lagi ke kaki tu Risya? Kita check dokter lagi eh?” Ajak Zefrieq lembut seraya tersenyum.
“Kaki ni sengal sangat pagi tadi. Badan macam kena hempap je. Tu yang tak larat sangat nak bangun. Maaf ya boss. Tak payah rasanya. Nanti sampai Kl je saya pergi sendiri.” Ujar Fathrisya lembut menolak pelawaan Zefrieq Ezzraf.
“Kalau kau tak larat nak balik lagi, cakap lah awal-awal. Kita boleh tidur sini sehari lagi sampai kaki kau betul-betul sembuh. Kita balik hotel semula.” Putus Zefrieq yang sudah mula berkira-kira untuk patah balik semula ke hotel tempat mereka menginap.
“Eh boss jangan nak memandai-mandai eh. Saya okay lah boss. Jom lah kita balik, kalau boss nak suruh saya rehat sekalipun bukan dekat sini. Nanti sampai Kl, saya sambung cuti rehat dekat rumah pula. Boleh lah boss.” Fathrisya berusaha memujuk lelaki itu. Wajah tenang Zefrieq dipandang penuh minat, jarang sekali dia melihat wajah itu tenang. Kebiasannya Zefrieq Ezzraf selalu berkasar dengannya. Namun hari ini bicara lelaki itu cukup berbeza sekali. Zefrieq juga tidak memarahinya kerana terpaksa menunggunya lama untuk pulang ke Kl.
“Kalau sakit cakap sakit. Aku boleh bawa kau berehat lagi. Aku nak pastikan kaki kau betul-betul baik. Aku taknak nanti makin teruk.” Balas Zefrieq yang terlalu amat prihatin itu.
“Betul. Memang lah sakit tapi sampai bila nak duduk terperap je dalam bilik tu. Bosan tahu tak. Berapa kali nak cakap saya belum lumpuh lagi Encik boss.” Balas Fathrisya mendatar. Kali ini dia pula sudah hilang sabar dengan kelakuan Zefrieq yang merimaskannya itu.
“Okay. Kita balik Kl. Aku bagi kau cuti sampai kaki kau betul-betul dah baik. Selagi tak baik, jangan datang kerja.” Ujar Zefrieq yang sudah mengalah itu. Sedikit pun dia tidak memarahi gadis itu.
“Mana boleh macam tu. Nanti free free je gaji saya kena potong. Tak nak.” Balas Fathrisya membantah.
“Tak. Aku tak potong gaji kau. Rehat lah berapa lama kau nak. Tapi jangan lah lama sangat, nanti tak ada siapa nak buat nescafe kurang manis untuk aku.” Ujar Zefrieq yang bersuara perlahan seakan-akan sedih itu. Fathrisya memandang Zefrieq tanpa berkelip. “Biar betul mamat ni. Makin lama makin tak betul pula aku tengok. Seram bulu tengkuk aku ni hisy.”
“Jangan nak mengada lah. Kak Dhieya kan ada. Saya ni kan hanya menyusahkan hidup boss je. Boss selalu naik angin sebab saya kan, so kalau saya tak ada kan aman hidup boss.” Ujar Fathrisya selamba.
“Sedar pun kau tu perosak mood aku. Nak apa-apa tak? Kalau nak aku belikan. Buat alas perut.” Ujar Zefrieq sambil memperlahankan keretanya apabila ternampak beberapa gerai di tepi jalan. Fathrisya pantas menggeleng.
“Kau tak makan ni dari pagi tadi. Mana boleh macam ni. Tunggu dalam kereta. Kunci kereta ni nanti.” Pesan Zefrieq yang sudah memberhentikan keretanya di hadapan sebuah gerai kecil. Dia pantas keluar dari kereta dan menuju ke arah gerai menjual nasi lemak. Fathrisya merenung Zefrieq dari dalam kereta. Melihat akan kesungguhan Zefrieq, hatinya semakin menjadi tidak tentu arah. Entah kenapa, bukan dia tidak suka. Namun dia sendiri tidak pasti apa makna semua ini. Status Zefrieq yang diakui oleh lelaki itu sebagai suami orang juga dia tidak dapat sahkan.

“Nah. Makan dulu nasi lemak ni. Aku ada belikan apam balik sekali. Sedap makan panas-panas.” Ujar Zefrieq yang sudah masuk ke dalam kereta dengan membawa makanan yang baru sahaja dibelinya. Mulutnya penuh dengan apam balik.
“Eeee makan macam budak kecil! Comot lah boss ni! Makan apam balik pun sampai comot mulut tu.” Tegur Fathrisya sambil tergelak kecil. Zefrieq sudah mempamerkan reaksi kurang senang.
“Marah ke boss? Nanti tak handsome lah kalau muka macam singa balik.” Selamba Fathrisya mengenakan lelaki itu memandangkan Zefrieq Ezzraf yang sudah mulai baik dengannya. Fathrisya mengambil sehelai tishu dan dihulurkan kepada lelaki itu. Namun hulurannya hanya dipandang sepi. Zefrieq merenung bebola mata Fathrisya yang sedikit kuyu itu.
“Boss. Kalau boss asyik nak berangan je kan, memang sampai esok pun kita tak sampai Kl boss.” Tegur Fathrisya sedikit kuat dan mengembalikan Zefrieq ke alam nyata.
“Kau dah sedap kutuk aku comot lah apa lah kan. Kalau tak nak aku naik hantu, lap mulut aku sekarang.” Arah Zefrieq dengan wajah masam mencuka.
“Hei. Tak kuasa tau saya nak lap mulut boss yang lebar macam mulut singa. Apa boss ingat boss baby  nak main lap-lap?” Bantah Fathrisya seraya meletakkan tishu itu ke tangan Zefrieq Ezzraf.
“Nak lap ke tak nak?” Zefrieq sudah mula mendekatkan wajahnya ke muka gadis itu bersama suara yang sengaja diperlahankan. Fathrisya sudah berasa lain macam.
“Boss ni memang annoying tahap lembu bertelur lah!” Marah Fathrisya seraya menolak badan lelaki itu dan dengan penuh keterpaksaan dia mencapai tishu di tangan Zefrieq lalu dikesat bibir lelaki itu yang sedikit comot itu. Zefrieq sudah tersenyum puas hati kerana buat kesekian kalinya gadis itu mengikut arahannya.
“Bukan aku suruh cium pun. Tu pun nak berkira.” Ujar Zefrieq seraya meneruskan pemanduan. “Kenapa tak makan nasi lemak tu?” Tegur Zefrieq memecah kesunyian yang merantai mereka berdua. Fathrisya yang sedari tadi membuang pandang ke luar tingkap langsung tidak menjamah nasi lemak yang dibelinya tadi. Hanya apam balik dan air soya habis dimakan dan diminum oleh setiausahanya itu.
“Kejap lagi lah. Dah kenyang.” Ujar Fathrisya seraya menutup mulutnya yang sedang menguap itu.
“Tidur lah dulu. Perjalanan jauh lagi ni. Nanti dah sampai aku kejut. Tidur lah okay?” Ujar Zefrieq lembut dan dia menoleh sekilas Fathrisya sambil melemparkan senyuman yang cukup mendebarkan mana-mana wanita yang memandang lelaki setampan Zefrieq Ezzraf. Fathtrisya semakin tersentuh dengan kata-kata Zefrieq yang seolah-olah memujuk supaya dia melelapkan matanya.

“Aku tak kisah pun berapa gelen air liur kau melekat atas seat kereta ni. Tidur lah ya.” Ujar Zefrieq lagi sambil matanya lurus memandang jalan raya. Fathrisya sudah mengulum senyum.

*Macam mana mamat annoying nak tackle gadis yang dia pernah benci satu ketika dahulu? hehehe nak lagi ka? 

4 comments:

  1. best :) jemput bca krya baru sy ye .. http://sipenulispelik.blogspot.com/2014/12/cinta-untuk-dia-bab-1.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks for reading (: btw dh blog walking and baca novel awak, good luck okay (;

      Delete
  2. Suka.... suka.... Nak lagi boleh tak? Sampai habis!!! ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks for reading (: dahh. Baru jer sambung.

      Delete