Klikk Jangan Tak Klik!! Duit Nikah 2016

Monday 8 December 2014

Mr. Perfect Annoying! Bab26

“Aku dah cakap dah, jangan ikut sekali. Duduk dalam kereta. Kau ni memang degil lah Risya!” Ujar Zefrieq Ezzraf dengan nada meninggi sejurus dia masuk ke dalam kereta selepas membawa Fathrisya ke klinik. Fathrisya hanya diam tidak berkutik apabila dilihat Zefrieq masih lagi dengan marahnya yang tidak surut sedari tadi. Fathrisya tersentuh melihat keprihatinan Zefrieq Ezzraf yang terlalu mengambil berat tentang dirinya yang ditimpa kemalangan di tapak pembinaan itu. Lelaki itu tampak cemas sekali melihat luka di kakinya dan darah yang tidak henti-henti mengalir semasa dalam perjalanan ke klinik. Kecut perut Fathrisya dibuatnya dengan gaya pemanduan Zefrieq yang kalut semacam itu. Zefrieq jugalah yang bertanya itu ini kepada dokter yang merawatnya sebentar tadi. “Macam lah ni kemalangan jalan raya. Dia punya kalut kalah orang tengah bercinta.” Bebel Fathrisya sendirian.
“Yang mulut kau duk terkumat-kamit tu kenapa? Dah nazak macam tu pun masih lagi nak berdegil. Lain kali tu cuba lah dengar cakap orang, hidup jangan nak ikut kepala sendiri je. Apa yang aku pesan tadi untuk kebaikan kau juga.” Ujar Zefrieq sambil matanya sesekali memandang kaki Fathrisya yang berbalut itu.
“Ya saya tahu salah saya. Saya degil tak ikut cakap boss. Maaf kan saya Encik sebab dah susah kan Encik. Susah payah sampai kena bawa pergi klinik pula. I’m so sorry.” Ujar Fathrisya dengan rasa serba-salah yang menggunung dalam dirinya kerana menyusahkan lelaki itu.
“Lain kali buat lah lagi perangai keras kepala tu. Nasib baik kaca je. Kalau besi ke paku yang termasuk dalam kaki kau tu, lagi parah tahu tak!”
“Boss. Kenapa boss risau sangat ni? Bukan nya saya lumpuh pun. Kaca yang masuk dalam kaki saya pun dah dapat dikeluarkan. Darah pun dah berhenti mengalir. Boss tak penat ke membebel pasal benda yang sama je?” Ujar Fathrisya yang sudah bosan dengan bicara lelaki itu yang tidak habis-habis menyalahkan dirinya.
“Aku risau sebab aku tak nak hilang kau Risya.” Ujar Zefrieq perlahan seraya meneruskan pemanduan. Fathrisya seperti tidak percaya apa yang baru sahaja didengarinya sebentar tadi. Hatinya tiba-tiba menjadi bunga-bunga mendengar ayat yang baru sahaja meluncur keluar dari mulut Zefrieq Ezzraf.
“Erk. Boss. Boss cakap apa ni?” Soal Fathrisya yang mahukan penjelasan yang seterusnya oleh lelaki itu. Sah, lelaki itu memang aneh dan sukar untuk difahami. Sekajap dingin sekejap baik. Dah macam pesakit mental Fathrisya melihat bossnya itu.
“Apa? Aku cakap apa?” Soal Zefrieq berpura-pura tidak tahu.
“Tadi tu boss cakap boss tak nak hilang..”
“Ya aku tak nak hilang kau, tolong jaga diri baik-baik lepas ni Risya. Aku bukan selalu ada untuk jaga kau.” Balas Zefrieq memintas kata-kata Fathrisya. Wajahnya serius menuturkan kata-kata itu.
“Hei. Hati tu jangan nak berbunga-bunga sangat. Maksud aku, aku tak nak hilang kau sebab kau tu orang penting dalam syarikat aku. Kau tak ada, tunggang terbalik ofis tu nanti. Aku yang susah. Kuli perlu selalu ada untuk memudahkan tugas seorang boss.” Ujar Zefrieq menutup debar dihatinya yang sedang bergetar hebat kala itu. Meskipun dia sendiri mengakui hatinya sudah mula menyukai gadis yang merangkap setiausahanya itu, namun dia seboleh-bolehnya tidak mahu Fathrisya menyedari tentang perasaannya yang sebenar.
“Kalau dah suka cakap saje lah. Boss ingat saya percaya sangat yang boss tu dah kahwin. Boleh jalan lah boss.” Ujar Fathrisya sengaja mengenakan lelaki itu.
“Risya, kau kena faham satu benda ni. Aku malas nak ulang banyak kali. Kalau memang kau dah suka kan aku yang kacak lagi bergaya ni, jangan mimpi lah kau boleh dapat aku semudah itu. Tak mungkin Risya, hati aku bukan untuk orang low class macam kau.” Balas Zefrieq dengan nada bangga diri. Sesudah Zefrieq menghabiskan ayatnya itu, Fathrisya hanya diam membisu melayan perasaan. Sesekali air mata jernih mengalir dari pelupuk mata namun lekas-lekas dikesat supaya lelaki itu tidak perasan.

*****
Zefrieq memberhentikan kereta mewahnya di hadapan Hotel Sri Malaysia. Dengan wajah bersahaja dia menoleh ke arah Fathrisya yang sedang berkerut-kerut dahinya.
“Kau pahal? Dahi tu berkerut-kerut. Teringin nak jadi mak nenek dah ke?” Perli Zefrieq yang masih lagi tidak lepas daripada memandang Fathrisya.
“Nak buat apa pergi sini boss?” Soal Fathrisya kebingungan. “Dah kenapa berhenti dekat depan hotel ni pula. Bukan tadi jalan nak balik Kl ke?” Detik hatinya lagi.
“Kau rasa orang pergi hotel buat apa? Bila lelaki bawa perempuan pergi hotel maksud nya apa?” Soal Zefrieq sambil mengangkat keningnya sedikit.
“Er. Boss jangan nak macam-macam tau dengan saya. Saya ada silat tau boss. Karang saya silat kan boss dekat sini, terkehel urat tengkuk tu!” Balas Fathrisya garang.
“Ada hati nak belasah aku dengan kaki tempang macam tu. Nak jalan pun terhuyung-hayang. Inikan pula nak bersilat.” Balas Zefrieq seraya menghadap semula ke hadapan.
“Habis tu kita nak buat apa pergi sini boss? Saya nak balik Kl lah. Jom lah balik boss.” Ajak Fathrisya yang sudah mula memikirkan yang bukan-bukan itu. Zefrieq hanya ketawa kecil melihat reaksi gadis itu.
“Apa kau fikir aku dah hilang akal ke nak bawa anak dara orang check in bilik yang sama?”Soal Zefrieq.
“Mana lah saya tahu. Boss ni otak bukan betul sangat. Kalau gila dia dah datang, bukan dia peduli anak dara ke mak dara ke nenek dara ke. Semua dia sapu.” Balas Fathrisya tanpa menghiraukan Zefrieq yang sudah mula panas hati dengan kata-katanya itu.
“Kalau aku dapat sumbat mulut celopar kau dalam gawang gol, sedap juga ni. Hisy! Kita tidur sini malam ni. Kau ingat aku nak biarkan kau balik Kl dengan keadaan kaki sakit macam tu? Kau kena rehat dulu malam ni.”
“Hah? Tak payah nak mengada lah boss nak kena tidur sini bagai. Berapa kali saya nak cakap, saya cedera bukan teruk sangat pun. Cepat lah Encik, kita balik Kl.” Desak Fathrisya seraya memasamkan wajahnya.
“Muka masam macam jeruk. Sekali aku pelempang baru tahu senyap. Kalau kau rasa aku boss, dengar je cakap aku. Jangan banyak bunyi. Bingit telinga.” Ujar Zefrieq seraya keluar dari perut kereta dan terus membuka pintu kereta di bahagian penumpang. Dihulurkan tangan kepada Fathrisya namun gadis itu hanya diam tidak bergerak. Dek kerana terlalu geram dengan Fathrisya yang tidak memberi respond, Zefrieq lantas menarik tangan Fathrisya dan dengan berhati-hati dia memapah gadis itu masuk ke dalam hotel. Fathrisya yang tidak punya kudrat untuk menolak lengan sasa Zefrieq hanya menurut dengan wajah cemberut.

***
“Kau pergi berehat dekat atas dulu. Bilik kau sebelah je dengan bilik aku. Nanti kalau ada apa-apa hal senang.” Zefrieq mendapatkan Fathrisya yang sedang duduk di lobi hotel sambil dihulurkan kepada gadis itu kunci biliknya.
“Nak pergi mana?” Soal Fathrisya acuh tak acuh. Malas mahu bercakap dengan lelaki yang sering sahaja memaksanya buat itu ini. Sebal sungguh hatinya waktu itu.
“Pergi beli baju untuk kita dua lah. Tak kan nak pakai baju yang sama sampai ke esok.” Balas Zefrieq yang sedang membetulkan tali lehernya.
“Nak ikut.”
“Kau jangan nak tunjuk keras kepala kau lagi. Karang apa pula jadi. Duduk dalam bilik berehat! Jangan nak mengada keluar tanpa izin aku.” Arah Zefrieq seperti gaya seorang suami yang gila kuasa.
“Boss tahu ke nak beli baju saiz apa untuk saya? Tak payah nak berlagak tahu lah. Tepi sikit.” Fathrisya yang mahu bangun dari duduknya ditahan oleh Zefrieq.
“Aku cukup benci kalau orang tak ikut arahan aku. Kalau aku cakap duduk dekat hotel sampai aku selesai cari barang, maknanya apa?”
“Maknanya saya kena duduk dalam bilik sampai pengsan.” Balas Fathrisya bersahaja.
“Bukan sampai pengsan! Sampai aku balik. Jangan sesekali langgar arahan. Buruk padahnya nanti.” Ujar Zefrieq tegas seraya menggamit seorang pekerja hotel itu.
“Tolong bawa kan wife saya ke bilik. Kaki dia sakit so tak larat nak jalan. Thank you.” Ujar Zefrieq kepada pekerja wanita yang murah dengan senyuman itu. Dijeling Fathrisya yang sedang berusaha untuk bangun dengan bantuan pekerja wanita itu.

“Suka-suka kau je cakap aku ni wife kau, dasar mamat annoying hidung tinggi!” Bebel Fathrisya kegeraman sambil perlaham-lahan dia meninggalkan kawasan lobi hotel itu dengan perasaan sebal.

4 comments: