Klikk Jangan Tak Klik!! Duit Nikah 2016

Monday 8 December 2014

Mr. Perfect Annoying! Bab25

Zefrieq Ezzraf memandu kereta tanpa bercakap sepatah pun dengan Fathrisya. Gadis itu hanya diam membisu sejurus mereka berdua masuk ke dalam kereta. Muka terpaksa Fathrisya mengikutnya ke Melaka dipandang sekilas. Dalam hati tak habis-habis mentertawakan gadis itu. Geli hati pula melihat wajah cemberut gadis itu.
“Tak boleh lagi buruk ke muka tu? Ada lagi yang paling buruk tak?” Zefrieq Ezzraf bersuara memecah kesunyian antara mereka. Memang hobinya menyakiti hati gadis itu.
“Ada. Lebih buruk dari ni saya boleh buat khas untuk Encik.” Balas Fathrisya bersahaja sambil membetulkan tudungnya.
“Mana? Tunjuk sikit? Baru suruh teman pergi tapak projek dah nak tarik muka sampai bermeter-meter. Kau sedar lah yang kau tu cuma kuli. Tugas kau ikut apa yang aku suruh buat. Muka tu senonoh sikit.” Ujar Zefrieq yang tidak senang dengan reaksi protes yang ditunjukkan oleh gadis itu.
“Saya bukan nak protes dengan arahan Encik. Masalahnya saya tak suka pergi tempat jauh-jauh berdua-duaan dengan suami orang. Nanti karang dituduhnya saya nak menggoda boss. Sepatutnya ajaklah Encik Farel sekali.” Ujar Fathrisya membangkang kata-kata Zefrieq Ezzraf yang sentiasa bercakap mahu menang sahaja.
“Aku punya pasal lah nak bagi arahan macam mana. Kau tak ada hak okay nak mempertikaikan. Siapa pula suami orang ni?” Soal Zefrieq yang pelik dengan wajah yang berkerut-kerut seperti mengingati sesuatu.
“Ya lah saya ni hanya kuli boss, yang terpaksa ikut semua arahan boss yang sentiasa menyesakkan jiwa saya. Eh, bukan haritu boss cakap boss dah kahwin? Yang dekat Pavillion tu wife boss kan?” Soal Fathrisya mahukan kepastian. Dia memandang wajah Zefrieq yang tenang memandu itu.
“Kalau sesak otak, dah rasa tak mampu nak layan kerenah aku. Resign je lah. Itu pun aku nak kena ajar?” Balas Zefrieq tanpa menghiraukan pertanyaan si gadis tentang statusnya sebagai suami orang.
“Er Encik. Encik tipu saya je kan pasal Encik dah berkahwin?” Hatinya mendesak mahu mengetahu status sebenar Zefrieq Ezzraf. Kelihatan lelaki itu seperti mahu mengelak. Geram sungguh Fathrisya kala itu.
“Aku dah kahwin ke, aku duda anak lapan ke. Aku kahwin dengan janda ke, itu aku punya pasal lah. Yang kau sibuk-sibuk nak tahu sangat kenapa? Cemburu?” Soal Zefrieq Ezzraf mahu menduga gadis itu. Dia sebenarnya pelik mengapa setiausahanya itu ingin sekali mengetahui sama ada dia sudah berkahwin atau tidak. “Jangan-jangan dia dah syok dekat aku tak?” Soal Zefrieq Ezzraf dalam hati.
“Eleh perasan! Tak ada maknanya lah saya nak cemburu dengan boss. Salah ke seorang setiausaha nak tahu pasal boss dia? Saya cuma tanya boss dah kahwin ke belum. Itu pun susah nak jawab.” Ujar Fathrisya cuba berdalih. Padahal dia sendiri mengharapkan supaya lelaki di sebelahnya itu belum dimiliki oleh sesiapa.
“Kau sebenarnya mengharapkan yang aku ni bujang kan? Betul tak Risya?” Soal Zefrieq sekali lagi menduga gadis itu. Entah kenapa mereka berbicara mengenai hati dan perasaan pula. Zefrieq sudah simpan senyum.
Soalan maut yang tidak diduga keluar daripada mulut Zefriq Ezzraf itu membuatkan Fathrisya tersentak. Lidahnya kelu tidak tahu mahu membalas apa. “Macam mana mamat ni boleh baca perasaan aku? Nampak sangat ke aku dah mula suka dekat dia?”
“Jawab lah Risya!” Desak Zefrieq sedikit kuat.
“Saya suka dekat boss!” Fathrisya menekup mulutnya dengan kedua-dua belah tangan kerana sudah terlepas cakap. Malu tahap maksimum dirasakan saat itu. tidak berani ingin bertatapan dengan boss nya itu. Zefrieq juga terkejut dengan pengakuan setiausahanya itu. Dia sendiri tidak pasti sama ada kata-kata itu jujur dari hati atau disebabkan terlalu panik menyebabkan gadis itu menuturkan kata-kata keramat itu. Dia menjadi pelik seketika.
“Kau suka aku? Heh. Kau dengar sini baik-baik Risya. Aku suami orang. Kalau aku bujang sekalipun aku tak kan pernah suka kan kau. Kau tu perempuan kampung, lurus bendul! Tak sesuai langsung dengan aku. Cermin diri tu Risya sebelum nak pasang impian nak berlaki kan orang berada macam aku ni. Kau tak layak.” Balas Zefrieq mendatar. Ternyata egonya begitu tinggi sekali. Padahal si gadis sudah mulakan langkah pertama namun dia terlalu mengikut kata hati yang terlalu ego.
“Saya tahu boss. Saya memang tak pernah berpeluang nak suka dekat orang macam boss. saya hina miskin orang kampung. Boss anggap je lah apa yang saya cakap tadi tu sekadar gurauan. Saya minta maaf.” Tutur Fathrisya lemah. Nadanya juga berbaur kecewa dan sedih. Mungkin tidak menduga kata-kata hinaan yang dilemparkan oleh Zefrieq. Dia bertekad untuk membuang jauh-jauh perasaan yang sudah mula bercambah buat lelaki hidung tinggi itu. Zefrieq hanya diam membisu. Jauh di sudut hati dia sedikit terkesan dengan kata-kata Fathrisya namun sengaja dibiarkan begitu. Tidak mahu terlalu mengikut naluri hati.

****
Mereka sampai di tapak pembinaan kira-kira pukul 3.30 petang. Kelihatan pekerja-pekerja sedang bertungkus-lumus membuat kerja masing-masing mengikut jadual yang ditetapkan. Zefrieq sudah mula mengatur langkah untuk masuk memantau pembinaan taman rekreasi itu. tiba-tiba dia berpaling semula ke arah Fathrisya yang sedang bersandar di pintu kereta.
“Kau tunggu dekat sini. Jangan ikut masuk. Bahaya kat dalam tu.” Ujar Zefrieq yang prihatin tentang keselamatan Fathrisya. Namun, sengaja dia tidak mahu terlalu menunjuk. Risau jikalau gadis itu perasan.
“Nak jugak.” Ujar Fathrisya keras. Dipandang muka Zefrieq Ezzraf yang putih kemerah-merahan apabila terkena cahaya matahari. Sungguh bergaya lelaki itu.
“Apa masalah kau ni? Pekak ke tak dengar aku cakap apa tadi? Kau tu perempuan. Tunggu dekat sini sampai aku datang.” Balas Zefrieq yang sudah mula bengang dengan kata-kata gadis itu. ada sahaja arahan nya yang Fathrisya mahu bangkang.
“Boss pun nak jadi pekak macam saya juga? Saya cakap nak ikut, maknanya nak ikut lah. Dah, jom!” Ajak Fathrisya sambil mengatur langkah mahu meninggalkan Zefrieq.
“Kau jangan nak naik kan darah aku Risya. Kan dalam tu bahaya. Karang kalau apa-apa jadi aku juga kena tanggung! Pergi duduk dalam kereta sekarang!” Arah Zefrieq seraya menghulurkan kunci keretanya kepada gadis itu namun Fathrisya hanya memandang sepi kunci yang berada di tangan Zefrieq.
“Apa guna boss angkut saya ke sini kalau saya tak boleh masuk sekali. Suka hati saya lah.” Ujar Fathrisya yang masih berdegil itu. Dengan pantas dia masuk ke dalam tapak pembinaan itu. Zefrieq mendegus kegeraman melihat kedegilan gadis itu.
“Perempuan kepala batu! Degil betul lah kau ni!” Bentak Zefrieq seraya mengikuti langkah gadis itu.

****
“Bila agak-agaknya projek ni boleh siap ya Fendi?” Soal Zefrieq yang sudah selesai melawat tapak pembinaan yang padanya menepati keinginannya.
“Kalau ikut kan sekarang ni baru siap 50 peratus. Lebih kurang dalam 4bulan lagi kalau tak ada aral melintang, Encik Zefrieq.” Ujar Affendi sambil tersenyum.
“Hm. Saya nak awak pastikan keselamatan pekerja-pekerja kita setiap masa selama projek pembinaan ni berjalan. Saya tak nak dengar sebarang kecederaan. Pastikan semuanya lancar. Ingat, keselamatan para pengunjung taman rekreasi ni bila siap nanti adalah keutamaan dan tanggungjawab kita.” Pesan Zefrieq panjang lebar.
“Baik lah Encik Zefrieq. Saya sentiasa mengikuti perkembangan projek ni dari semasa ke semasa. InsyaAallah semuanya akan berjalan dengan lancar seperti yang kita rancangkan.” Ujar Affendi meyakinkan Zefrieq Ezzraf.
“Saya percayakan awak Fendi. Tolong jangan sia-siakan kepercayaan saya.” Ujar Zefrieq tegas. Dia sememangnya sangat komited dan tegas ketika bekerja.
“Terima kasih sebab masih lagi percaya kan saya. Saya akan..” Belum sempat Affendi menghabiskan ayatnya yang seterusnya, seorang pekerja buruh binaan menerpa ke arah mereka dengan wajah cemas.
“Kenapa dengan awak ni Latip?” Soal Affendi yang terkejut dengan kehadiran secara tiba-tiba lelaki yang berusia dalam lingkungan 30-an itu. Seperti ada yang tidak kena.
“Encik. Ada seorang perempuan terkena serpihan kaca di belakang sana. Kaca terlepas dari tangan salah seorang pekerja indon, terus terjatuh di atas kaki perempuan tu. Teruk juga Encik.” Cerita lelaki yang dikenali sebagai Latip itu kepada Encik Affendi. Serta-merta Zefrieq teringat tentang Fathrisya yang masuk terlebih dahulu ke tapak pembinaan. Gadis itu tiada bersama dengannya sedari tadi. Peluh mula merenik di dahi Zefrieq.
“Jom kita ke sana Encik Zefrieq!” Ujar Affendi kalut seraya mengikuti langkah Latip. Zefrieq sudah terlebih dahulu memintas mereka berdua dengan wajah yang cemas.

*****
“Kan aku dah cakap jangan masuk sekali! Tengok apa dah jadi sekarang!” Marah Zefrieq yang sudah mendapatkan Fathrisya yang sedang menangis teresak-esak di tepi pondok tempat pekerja-pekerja berehat. Fathrisya dikerumuni beberapa orang pekerja yang membantunya tadi sewaktu dia ditimpa kemalangan.
“Teruk juga kaki dia ni Encik Zefrieq. Bawa dia ke klinik lah kalau macam tu.” Cadang Affendi yang turut sama cemas.
“Yang lain boleh sambung buat kerja. Saya ucapkan terima kasih kepada yang membantu. Lain kali tolong jangan cuai. Sini tempat kerja buat taman permainan.” Ujar Zefrieq keras sambil bercangkung di hadapan Fathrisya yang sedang memegang kakinya yang berdarah itu. Hatinya berpalu kerisauan melihat kesakitan yang ditanggung gadis itu.
“Lain kali dengar cakap aku. Kalau kau tak menggedik nak ikut sekali, benda ni tak akan jadi lah!” Marah Zefrieq yang masih lagi geram dengan gadis itu. Fathrsiya hanya tunduk merenung simen. Dia sedar akan kesilapannya namun mulutnya tidak terdaya untuk membalas kata-kata Zefrieq memandangkan lelaki itu sedang dalam mood tidak baik.
“Kalau bertekak macam ni makin melarat lah luka dia tu Encik Zef.” Tegur Affendi yang sedari tadi menjadi pemerhati.
“Jom aku bawa ke klinik!” Ujar Zefrieq seraya mahu mengendong Fathrisya yang sedang tersandar itu.
“Saya boleh jalan lah Encik. Tak perlu nak kendong saya.” Bantah Fathrisya yang segan dengan Zefrieq yang sudah mula mahu merangkul bahunya untuk di bawa ke dalam kereta. Tidak seleasa dia berkeadaan begitu dengan lelaki itu.
“Boleh jalan kebendanya dengan kaki berdarah macam tu? Kau jangan degil boleh tak. Kita pergi check dokter, tengok ada lagi tak serpihan kaca dalam kaki tu.” Dengan wajah masam mencuka Zefrieq merangkul bahu gadis itu dan tak sampai beberapa saat Fathrisya sudah berjaya dikendong kemas. Fathrisya hanya diam membisu melihat kedegilan lelaki itu. Wajahnya dipaling untuk tidak memandang Zefrieq Ezzraf yang sedang merenung ke dalam bebola matanya. “ Comel.” Desis hati Zefrieq.
“Er Encik. Cepat lah bawa ke klinik. Saya risau kalau keadaan kaki Cik ni makin teruk nanti.” Ujar Affendi mematikan lamunan pendek Zefrieq. Zefrieq yang tersedar dari lamunan mengukir senyuman nipis buat jurutera projek pembinaan ini.

“Saya pergi dulu Fendi.” Ujar Zefrieq meminta diri seraya berlalu ke arah keretanya yang berada di luar tapak pembinaan.

*Mamat annoying dah jatuh cinta? hehehe. nantikan bab seterusnya (;

No comments:

Post a Comment