Klikk Jangan Tak Klik!! Duit Nikah 2016

Wednesday 10 December 2014

Mr. Perfect Annoying! Bab27

Zefrieq berdiri di hadapan pintu bilik Fathrisya sudah hampir sepuluh minit. Berkali-kali dia cuba menghubungi gadis itu namun panggilannya tidak berjawab. Telefon di tangan terasa hendak dihempuk ke muka gadis itu. Gadis itu tidak habis-habis menyusahkan dirinya. Dengan sekuat tenaga diketuk pintu bilik Fathrisya sehingga gadis itu terjengul dengan wajah seperti orang baru bangun tidur.
“Hidup pun kau! Aku ingat dah arwah dah tadi.” Jerkah Zefrieq sejurus wajah itu menjengah pandangan matanya.
“Boss ni ketuk pintu elok-elok tak boleh ke? Macam nak roboh tahu tak bilik ni.” Marah Fahrisya kerana lelaki itu sudah menganggu tidurnya.
“Dah kau tu tidur mati memang lah aku ketuk sampai kau sedar diri. Kalau tak sampai tahun depan kau duk buat peta dalam bilik tu.” Bebel Zefrieq lagi sambil merenung wajah Fathrisya yang sedikit sembap itu.
“Tadi boss juga suruh saya berehat dalam bilik sebab kaki saya yang cedera parah ni. Lepas tu bila orang sedap tidur, dia sibuk nak kacau. Dah kenapa? Gila?” Perli Fathrisya sambil menjeling bossnya yang sedang berpeluk tubuh itu.
“Kau jangan banyak cakap boleh tak. Sekali aku pijak kaki tu lumpuh terus!”
“Haa pijak lah. Cepat. Tunjuk sikit baran Encik yang tak bertempat tu. Berani sangat kan. Cepat lah!” Bentak Fathrisya yang sudah mula panas hati itu.
“Kau jangan cabar aku Risya. Kalau aku buat betul-betul teruk kau nanti. Jangan berani nak tunjuk bagus.” Tegas kedengaran suara Zefrieq Ezzraf memarahi gadis itu yang semakin berani melawan nya.
“Bosan lah layan mamat sakit jiwa ni. Nak apa?” Tanya Fathrisya kasar.
“Tanya elok-elok tak boleh? Tak belajar adab? Aku tak jawab soalan biadap macam ni.” Balas Zefrieq yang juga sedang geram dengan kata-kata gadis itu.
“Encik Zefrieq kesayangan hati, ada apa Encik Zefrieq menganggu lena tuan puteri yang comel ini ya?” Soal Fathrisya dengan suara lembut yang sengaja dibuat-buat bersama memek muka.
“Abang nak bagi baju untuk sayang ni.” Ujar Zefrieq sambil tersenyum meleret-leret.
“Wellkk. Tak payah nak abang sangat lah! Geli tekak ni dengar.” Ujar Fathrisya meluat.
“Kau ingat aku hadap sangat nak sweet-sweet dengan kau. Tak kuasa lah aku. Nah ambik ni barang mandi, baju seluar. Semua ada dalam ni.” Ujar Zefrieq dan dengan kasar dia menghulurkan bungkusan plastik kepada Fathrisya.
“Er..Boss…”
“Apa lagi kau ni? Semua barang aku dah beli lah. Nanti tukar je lah baju busuk kau tu dengan baju yang baru aku beli. Saiz tu taktahulah sebab aku pakai bedal je beli.” Balas Zefrieq yang sudah berkira-kira untuk masuk ke dalam biliknya. Badannya yang terasa sangat letih minta untuk direhatkan.
“Encik Boss! Tak kan ni je?” Soal Fathrisya dengan wajah susah hati.
“Kau nak apa lagi? Nak aku borong satu kedai baju tu? Serabut lah kau ni.” Ujar Zefrieq yang malas mahu melayan gadis itu.
“Tu lah. Tadi saya nak ikut tak bagi. Berlagak macam tahu semua. Saya nak beli barang dalam lah. Tak kan nak pakai yang ni je sampai esok malam.” Perli Fathrisya yang masih lagi geram dengan Zefrieq Ezzraf yang melarangnya untuk mengikutinya ke Bandar untuk membeli pakaiannya.
“Kau memang tak reti nak cakap ke dari tadi? Menyusah kan betul lah.” Marah Zefrieq seraya berlalu ke arah pintu biliknya.
“Daripada tadi lagi saya cakap saya nak ikut. Boss yang mengada sangat tak nak bagi pergi. Salah boss lah.”
“Pakai je lah apa yang ada. Tak pun hantar dobi je.” Ujar Zefrieq bersahaja tanpa memandang Fathrisya yang sedang kegeraman dengan kata-kata spontan nya sebentar tadi.
“Boss! Boss ni memang annoying betul lah!” Bentak Fathrisya seraya menghempas pintu bilik sekuat hati dengan wajah merah padam menahan sebal di hati. Zefrieq sudah ketawa terbahak-bahak melihat tingkah gadis itu.
****
Malam itu Zefrieq Ezzraf membawa setiausahanya makan malam di Medan Selera Ikan Bakar Umbai. Sebelum mereka ke sini, Zefrieq terlebih dahulu membawa Fathrisya ke kedai pakaian untuk membeli barang keperluannya. Fathrisya hanya menurut boss nya itu yang tidak mahu makan di hotel. Ikutkan kaki nya yang sedang berbisa dan jalan tak berapa nak betul, ingin sahaja dia makan di hotel. Namun Zefrieq berkeras mahu makan di luar. Malas mahu bertekak, Fathrisya hanya menurut keinginan lelaki keras kepala itu.
“Aku suka makan dekat sini. Dulu masa arwah ayah aku ada,  selalu dia bawa aku pusing-pusing Melaka. Bila jalan dekat kota bersejarah malam-malam macam ni memang syok. Tak payah nak pergi negara orang. Kat sini pun seronok.” Ujar Zefrieq sambil tersenyum nipis. Fathrisya terkesima dengan kelakuan dan percakapan Zefrieq yang lembut itu. Tidak seperti selalu yang wajahnya sentiasa masam dan mulutnya yang berbisa itu.
“Encik minat sejarah ke? Maaf kan saya kalau bertanya, arwah ayah Encik sakit apa?” Soal Fathrisya sekadar ingin tahu. Kalau tidak dilayan mahu mengamuk lelaki itu.
“Minat tu tak adalah. Bila kelas sejarah aku selalu tidur. Tapi aku suka pergi sini, sebab daripada kecil lagi kalau musim cuti sekolah, arwah ayah aku selalu bawa ke sini.A Famosa tu dah habis aku jelajah. Tapi tak pernah bosan.” Ujar Zefrieq sambil disua pinggan yang berisi ikan jenahak masak berlada kepada gadis itu. Fathrisya tersenyum seraya menyambut pinggan itu. Soalan Fathrisya mengenai arwah ayahnya dibiarkan begitu sahaja. Tidak berhasrat mahu menjawabnya.
“Ingat kan boss memang minat sejarah. Saya pun teringin nak pergi A Famosa tapi hajat selalu tak kesampaian. Selalu tengok dalam tv je. Boss selalu ke makan dekat sini?” Tanya Fathrisya sambil melemparkan senyuman manis. Terpesona sebentar Zefrieq melihat wajah yang cukup ayu itu. Gadis itu mengenakan T-shirt lengan panjang bewarna merah jambu, skirt labuh bewarna putih serta selendang bewarna putih juga. Terserlah keayuan gadis itu meskipun penampilannya ringkas sahaja.
“Kau tak pernah pergi? Hisy. Rugi tahu tak. Orang Malaysia tak kenal sejarah negara sendiri. Nak aku bawa kau ke sana? Kedai makan ni tempat wajib aku singgah setiap kali aku datang sini.”
“Mana ada masa nak pergi boss. Lagi-lagi kerja dengan boss yang cerewet gila, tak sempat nak minta cuti, dah disuruhnya kesana kemari. Buat kerja itu kerja ini. Bukan salah saya.” Ujar Fathrisya sambil mencebik. Zefrieq hanya mempamerkan reaksi menyampah kepada gadis itu.
“Salah aku konon. Itu kau punya pasal lah tak nak usaha sendiri pergi tempat-tempat menarik macam tu. Esok aku bawa kau ke sana.” Putus Zefrieq selamba. Fathrisya sudah menjengilkan mata mendengar kata-kata lelaki itu.
“Nak pergi sana apa nya dengan kaki saya macam ni. Tak payah nak mengarut lah boss, esok lepas tengah hari kan kita kena balik Kl.”
“Siapa cakap esok kita balik sana?” Soal Zefrieq sambil mengunyah sotong goreng tepung. Mulut penuh dengan makanan, lagi kan mahu bercakap.
“Dah tu boss nak bertapa dekat sini berapa lama? Kerja dekat ofis tu siapa nak tolong bereskan? Kalau saya ni ada pembantu tak apa juga, boleh bercuti tenangkan otak dekat sini. Sakit otak saya semenjak kerja dengan boss.” Bebel Fathrisya lagi. Zefrieq ini ada sahaja arahan nya yang mengarut yang terpaksa diikutnya. Rimas dibuatnya.
“Suka hati aku lah nak balik bila pun. Aku boss. Tak akan ada siapa berani nak marah aku lah.” Balas Zefrieq dengan riaknya.
“Itu boss. Saya ni cuma kuli je dekat pejabat tu. Saya terikat dengan policy syarikat boss.” Tegas Fathrisya mengingatkan boss nya.
“Kau kan tengah buat kerja ni. Kerja kau teman boss kau melancong. Kita kan tengah honeymoon. Tak ada siapa nak pertikaikan lah.”
“Saya tak kira, esok kita kena balik Kl juga. Kalau boss tak nak hantar saya balik, saya naik bas je senang. Susah betul berurusan dengan mamat sakit otak ni.” Ujar Fathrisya yang geram dengan sikap Zefrieq yang bermain tarik tali itu.
“Kau balik lah sorang-sorang. Sampai je Kl kau terima surat pemecatan daripada aku. Nak?” Ugut Zefrieq bersama wajah serius. Fathrisya hanya membalas dengan jelingan sahaja, tidak mahu terlalu mengikut emosi membalas kata-kata Zefrieq. Lelaki itu sentiasa mahu menang, dia terpaksa mengalah untuk kesekian kalinya.
“Risya. Jom balik. Lama-lama dekat sini karang orang ingat kita bercinta pula.” Ujar Zefrieq seraya bangun dari duduknya. Lama juga mereka diam tidak bercakap sedari tadi. Zefrieq tahu gadis itu bengang dengan dirinya namun sengaja dibiarkan begitu.
“Jom!” Ujar Fathrisya bersemangat dan berusaha untuk bangun dari duduknya. Sewaktu dia ingin menstabilkan dirinya, Zefrieq sudah berada di belakangnya untuk memastikan gadis itu tidak terjatuh. Memandangkan kaki Fathrisya belum pulih sepenuhnya, dia bertanggungjawab untuk memastkan keselamatan gadis itu.
“Meh, tangan.” Pinta Zefrieq lembut sambil menghulurkan tangan kirinya kepada Fathrisya yang sedang terkebil-kebil memandang dirinya. Spontan Fathrisya menyambut huluran tangan Zefrieq dan kala itu hatinya berdegup kencang saat pandangan mereka bertaut. Zefrieq juga bagaikan terpukau dengan kecomelan gadis itu. Baru hari ini sepanjang berbulan-bulan mereka bekerja di bawah satu bumbung, Zefrieq mengakui Fathrisya mempunyai daya tarikan yang tersendiri. Wajahnya didekatkan kepada wajah Fathrisya yang sudah merona merah itu.
“Er. Encik. Rasanya yang sakit kaki saya. Kenapa tangan Encik melingkar dekat pinggang saya pula ni? Pinggang saya tak patah lagi Encik.” Fathrisya bersuara mematikan lamunan Zefrieq dan serta-merta lelaki itu menjatuhkan tangannya daripada melingkari pinggang ramping Fathrisya. Dia sendiri tidak sedar bila tangannya merayap ke pinggang gadis itu. Perasaan malu menebal dalam dirinya waktu itu.
Sorry. Aku tak sengaja.” Tutur Zefrieq mendatar menutup malu yang menyelubungi dirinya. Dia memimpin Fathrisya perlahan-lahan menuju ke arah kereta. Baru beberapa langkah kaki berjalan, Fathrisya tiba-tiba menggigil kesejukan dek kerana angin malam yang agak kuat. Perasaan simpati jatuh serta-merta buat gadis itu. Zefrieq membuka jaket bewarna coklat yang dipakainya dengan sebelah tangan lagi masih memimpin gadis itu, lalu dengan perlahan dia menyarungkan jaketnya ke badan gadis itu untuk mengelakkan kesejukan. Fathrisya sekali lagi terpana dengan kelakuan yang tidak diduga oleh lelaki itu. Dia mendongak memandang wajah Zefrieq yang bersahaja itu.
“Terima kasih Encik.” Ujar Fathrisya seraya meneruskan langkah dengan bantuan lelaki itu. Hatinya sekali lagi terpaut dengan keprihatinan lelaki yang pernah dibenci suatu ketika dahulu dan mungkin juga dia masih membenci lelaki itu meskipun hatinya sudah mula menyukai Zefrieq Ezzraf. Dia sendiri keliru dengan perasaanya dan juga layanan Zefrieq yang terlalu berbeza. “Hmm, mamat sakit otak ni bukan boleh percaya sangat. Mesti ada muslihat dia ni.” Tebak Fathrisya dalam hati yang kadang kala berfikiran negatif itu.
“Tak kan aku nak biarkan kau sejuk macam tu. Kau tu perempuan, aku kena sentiasa lindungi kau.” Ujar Zefrieq tanpa memandang ke arah Fathrisya yang sedang bersandar di pintu kereta mewahnya. Zefrieq terus masuk ke dalam tempat duduk pemandu tanpa memandang Fathrisya yang sedang merenungnya sedari tadi. Mungkin pelik dengan tindakannya.

2 comments: