Klikk Jangan Tak Klik!! Duit Nikah 2016

Saturday 6 December 2014

Mr. Perfect Annoying! Bab24

“Risya. Mamat tadi tu handsome gila kot. Cairnya aku tengok weh.” Ujar Nurin Aiman sejurus mereka sampai di rumah. Ainur Fathrisya hanya membuat riak selamba mendengar kata-kata pujian sahabatnya itu tentang Zefrieq Ezzraf.
“Risya! Kau dengar tak?” Soal Nurin sedikit kuat apabila dilihat Fathrisya hanya mendiamkan diri.
“Dengar.” Balas Fathrisya malas seraya melabuhkan duduk di atas sofa. Dia sebenarnya terkenangkan kata-kata Zefrieq Ezzraf sebentar tadi. “Laki orang rupanya. Hmm.” Desis hatinya bersama keluhan kecil dilepaskan.
“Kau ni kenapa beb? Monyok semacam je muka tu. Sejak balik tadi, kau diam tak bercakap langsung. Kenapa ni?” Soal Nurin Aiman lembut sambil mengambil duduk di sebelah sahabatnya yang sedang bermain-main dengan hujung rambutnya.
“Kau nak tahu sangat kan siapa boss aku? Nak?” Soal Fathrisya tanpa memandang ke arah Nurin Aiman yang sedang memandangnya itu. Sebelum ini sudah berkali-kali Nurin menyatakan hasratnya mahu bertemu dengan Zefrieq Ezzraf kerana cerita-cerita yang disampaikan oleh Fathrisya.
“Apa kaitan dengan boss kau pula ni? Nak lah. Aku nak tengok sikit muka mamat kerek sakit otak tu.” Balas Nurin sambil membuat memek geram.
Well. Mamat handsome yang kau duk puji-puji tadi tu boss aku. Zefrieq Ezzraf a.k.a lelaki sakit jiwa otak tercabut.” Balas Fathrisya tanpa rasa. Fikirannya tidak habis-habis memikirkan tentang kata-kata Zefrieq sebentar tadi. Luluh juga hatinya mendengarkan sebaris ayat yang dituturkan oleh lelaki itu.
“Hah?! Mamat tadi tu boss kau? Kau biar betul Risya?” Soal Nurin yang ternyata tidak percaya dengan apa yang baru didengarinya tadi.
“Buang air liur je lah cakap dengan kau ni. Bukan nak percaya.” Ujar Fathrisya seraya menepuk kuat lengan Nurin Aiman. Wajah tidak percaya gadis itu ditatap bosan. “Orang dah cerita tak nak percaya pula. Haih.” Bebel Fathrisya kegeraman.
“Beb. Jangan lah marah. Aku bukan tak percaya apa yang kau cakap tapi aku cuma terkejut je. Gila handsome boss kau tu. Macam tak percaya je mamat sakit otak yang suka buli kau tu memiliki paras rupa yang mampu mencairkan hati wanita.” Balas Nurin teruja.
“Kau tak payah nak teruja sangat lah. Biasa je dia tu aku tengok. Tang mana handsome pun tak tahu lah.”
“Banyak lah kau punya tak handsome. Kau ni ada masalah mata agaknya kot. Tapi pelik lah kalau tengok daripada rupa memang terbaik, tapi perangai macam apa je.”   Selamba Nurin Aiman mengutuk boss sahabatnya itu.
“Yin. Hati aku sakit bila dapat tahu dia dah kahwin.” Tanpa sedar Fathrisya sudah menceritakan luahan hatinya kepada Nurin Aiman.
“Kau suka dekat dia ke Risya? Serious?” Tanya Nurin Aiman dengan riak wajah teruja.
“Aku tak tahu sejak bila aku suka dia tapi hati aku ni sakit tengok adegan mesra dia dengan wife dia tadi. Haritu masa dekat ofis ada sorang perempuan ni datang ofis then diaorang nampak mesra sangat. Siap peluk-peluk lagi.” Cerita Fathrisya bersama wajah muram. Nurin sudah tersenyum mendengar cerita gadis itu.
“Bila kita dah mula suka dekat seseorang, kadangkala kita tak sedar bila kita mula sayangkan dia. Kata hati tak pernah menipu tau.” Ujar Nurin Aiman dengan falsafah cintanya.
“Macam mana ni Yin? Boleh pula aku jatuh sayang dekat suami orang. Hisy! Tak malu betul lah aku ni.” Balas Fathrisya sambil menyembamkan mukanya di atas sofa.
“Kau pasti ke yang dia memang betul-betul dah kahwin? Gaya dia macam bujang je aku tengok.” Balas Nurin Aiman menyangkal kata-kata Fathrisya.
“Dia sendiri yang cakap dia dah nikah. Kau nak suruh aku tak percaya ke Yin? Depan mata aku sendiri aku tengok dia pujuk bini dia kemain lembut. Kalau dengan aku, macam singa jadian je. Garang semacam.” Ujar Fathrisya seakan-akan begitu terasa dengan layanan Zefrieq Ezzraf terhadapnya.
“Hmm. Kalau dia sengaja tipu kau macam mana? Mana tahu dia tu saje je reka cerita macam tu sebab nak sakitkan hati kau. Dia kan mamat paling annoying sekalian alam.”
“Yin. Ni soal kahwin. Tak kan lah dia nak main-main pasal kahwin. Lagi pun aku tak nampak apa-apa motif kenapa dia kena buat macam tu. Aku yakin sangat yang dia tu suami orang.” Balas Fathrisya sambil bersandar di sofa.
“Tu lah kau. Dari dulu lagi aku cakap dekat kau kalau suka lebih baik berterus terang je dekat dia. Tengok sekarang, kau sendiri yang frust menonggeng. Cinta tak kenal siapa tau. Walaupun kau benci tahap gila dengan perangai dia yang menyakitkan hati tu, dalam dia kau simpan perasaan dekat dia.” Balas Nurin Aiman sambil mengusap lembut lengan Fathrisya. Wajah mendung Fathrisya dipandang dengan senyuman manis. Benarlah sahabatnya itu sedang dilamun cinta, dia sendiri tidak pelik apabila gadis itu meluahkan perasaannya sebentar tadi. Malahan itulah saat yang ditungg-tunggu oleh Nurin Aiman kerana dia sudah dapat menebak bahawa Fahrisya menyimpan perasaan terhadap lelaki yang merupakan boss sahabatnya itu.
“Dia nak kahwin ke, dia nak tertonggeng dengan perempuan lain ke. Apa kaitan dengan aku? Ikut suka dia lah. Dah lah malas nak cakap pasal ni lagi, aku naik dulu.” Ujar Fathrisya mahu mengundur diri. Dia berkata begitu untuk menyangkal perasaan yang semakin menyesakkan dadanya.
“Dengan aku kau boleh pura-pura tak kisah. Tapi dengan hati kau sendiri kau tak boleh nak lari daripada kata hati Risya. Kau cinta kan dia.” Ujar Nurin Aiman seraya bangun dari duduknya meninggalkan Fathrisya yang masih lagi duduk di atas sofa.

****
Zefrieq sedang menyemak fail yang baru sahaja sampai di tangannya. Farel Aimar sedang duduk menghadap Zefrieq Ezzraf sambil memeluk tubuhnya. Sebentar tadi mereka membincangkan tentang projek pembinaan tama rekreasi di Melaka. Syarikat mereka telah mendapat kontrak untuk membina sebuah taman rekreasi di kawasan Alor Gajah.
“Setakat ni aku berpuas hati dengan progress pembinaan taman rekreasi tu. Cuma aku rasa lebih baik kalau aku turun padang melawat tapak projek.” Ujar Zefrieq Ezzraf seraya meletakkan fail di atas meja.
“Kau nak pergi melawat bila-bila boleh. Nanti aku bagitahu Encik Affendi yang kau nak datang melawat.”
“Siapa Affendi tu?” Soal Zefrieq ingin tahu.
“Jurutera projek pembinaan ni lah. Kau lupa ke yang kita pernah berjumpa masa sebelum projek ni dimulakan. Lupa?”
“Banyak sangat benda aku kena fikir aku kena ingat. Mana lah nak ingat semua benda. Lagi pun projek ni kau yang banyak handle. Aku sekadar ambil tahu sikit-sikit je.” Ujar Zefrieq membela diri. Farel Aimar hanya tersenyum dengan kata-kata Zefrieq yang tidak mahu mengalah itu.
“Yalah Zef. Dalam dunia ni memang kau sorang aje yang betul. So, bila kau nak pergi melawat?” Soal Farel Aimar sambil bermain-main dengan pen merah di tangan kirinya.
“Apa pula kau ni. Asyik nak terasa pun tak boleh juga Rel. Tengah hari ni. Meeting petang karang dengan Datuk Yaacob kau tolong gantikan tempat aku.” Ujar Zefrieq Ezzraf sambil mencatat sesuatu di atas kertas.
“Okay boleh. Kau nak pergi sorang je ke?” Soal Farel Aimar sambil mengeluarkan telefon bimbitnya. Jarinya pantas menekan papan kekunci telefon pintar itu.
“Tak lah. Dengan setiausaha aku lah.” Ujar Zefrieq selamba.
“Hah? Dengan Risya? Kau ni dah kenapa Zef? Apa pula plan jahat kau nak kenakan dia kali ni? kau fikir aku tak tahu yang kau paksa dia masak macam-macam untuk kau tempoh hari?” Soal Farel Aimar kaget apabila mendapat tahu yang Fathrisya yang mahu diajak oleh Zefrieq Ezzraf unuk menemani lelaki itu ke Melaka.
“Yang kau nak gelabah tak tentu pasal ni dah kenapa? Suka hati aku lah nak ajak siapa teman aku. Aku boss dekat sini. Oh yang pasal aku buli dia tu kenapa? Tak puas hati?” Soal Zefrieq sambil mengangkat keningnya.
“Memang aku tak puas hati. Mentang-mentang kau boss dekat sini, suka-suka kau je bagi arahan tak masuk akal tu dekat dia. Kau memang sengaja kan nak sakit kan hati dia. Kau kenapa ni Zef? Layan Risya tu elok-elok tak boleh?” Ujar Farel Aimar yang sememangnya tidak suka dengan cara Zefrieq yang sentiasa berkasar dengan gadis yang sudah mula mencuri hatinya.
“Arahan tak masuk akal apa pula? Aku bukan suruh dia pergi masuk club ke pergi layan datuk-datuk ke. Aku cuma suruh dia masak untuk aku. Suka hati aku lah.” Balas Zefrieq tanpa rasa bersalah.
“Kau ni memang manusia yang tak boleh nak mengaku salah sendiri. Aku tak setuju Risya pergi dengan kau. Biar aku je yang pergi melawat tapak projek tu dengan dia.”
“Amboi. Kau punya cakap macam kau tu boss besar dekat sini ya Rel. Tugas kau nanti gantikan tempat aku untuk meeting petang ni. Pasal aku dengan Risya, kau tak perlu sibuk.” Balas Zefrieq sambil matanya mengisyaratkan Farel supaya segera keluar.

“Kau dengar sini baik-baik Zef. Kalau aku dengar kau sakit kan hati Risya atau kau buat apa-apa yang melukakan hati dia. Kau hadap aku bila balik nanti!” Ujar Farel Aimar berbaur amaran lalu dengan segera dia menapak keluar meninggalkan Zefrieq Ezzraf yang sedang membuang pandang ke luar bangunan.

No comments:

Post a Comment