Klikk Jangan Tak Klik!! Duit Nikah 2016

Tuesday 2 December 2014

MR. Perfect Annoying! Bab21

Seawal pagi lagi Fathrisya sudah bertungkus-lumus menyiapkan makanan seperti yang dipinta oleh lelaki yang bernama Zefrieq Ezzraf. Dengan wajah yang tidak ikhlas dan mulut asyik membebel, digagahkan juga diri untuk masuk ke dapur. Dicapai kuali yang baru dibasuh lalu dihidupkan api dapur. Nasi goreng sudah siap dimasak. Kemudian dicapai bekas makanan bewarna merah jambu lalu diisi nasi goreng baru baru siap dimasak ke dalam bekas makanan itu.

“Kenapa lah mamat annoying ni suruh aku masak makanan ni semua! Dia ni nak makan ke nak sedekah dekat jiran-jiran. Banyak betul menu disuruh aku masak. Dengan jus bagai. Kau ni memang sengaja nak kena kan aku lah!” Bersama omelan kegeraman, Fathrisya sibuk menggoreng sotong. Sakit sungguh hatinya dengan arahan yang tidak berasas daripada lelaki itu. Mahu sahaja dia angkat kaki dan bekerja di tempat lain, namun dia tidak sanggup mahu melalui fasa temuduga lagi. Malas rasanya mahu menghadapi saat-saat nervous dan gementar apabila di temu duga.

“Kalau ikut kan hati aku yang tengah mendidih ni, nak aje aku bubuh garam berkilo-kilo dalam makanan ni. Gula berlambak-lambak dalam jus tu. Hisy! Geram betul lah!” Dengan sekuat hati dia menghempas kuali ke dalam sinki.

“Amboi, mengamuk nampak? Kau nak main pondok-pondok ke Risya?” Tegur Nurin Aiman yang baru bangun tidur. Dia terjaga kerana terdengar bunyi bising di dapur. Jarang sekali dia mahu melihat sahabatnya itu memasak tambahan pula waktu pagi begini. Kebiasannya waktu-waktu macam ni Fathrisya masih lagi setia dengan katilnya.

“Err. Awal bangun hari ini Yin?” Soal Fathrisya teragak-agak. Dia kemudiannya membasuh kuali yang dicampaknya tadi. Sudah selesai tugasan khas yang diberikan oleh bossnya. Jus jambu batu juga sudah siap dituang di dalam botol bewarna biru muda.

“Aku yang patut tanya dekat kau. Awal sangat kau bangun siap buat konsert kelentang kelentung dekat dapur ni apasal? Kau nak buka restoran pula dah?” Soal Nurin yang pelik dengan tingkah laku Fathrisya pagi ini.

“Kau fikir aku ni rajin sangat ke nak masak pagi-pagi buta macam ni? Ni semua sebab mamat berlagak tu lah! Suka-suka dia je bagi arahan mengarut macam ni. Tahu menyusahkan orang je kerja dia.” Luah Fathrisya dengan wajah yang cemberut. Nurin Aiman sudah ketawa mengekek melihat reaksi sahabatnya itu. Tahu lah dia siapa yang dimaksudkan oleh Fathrisya.

“Maksud kau, boss kau yang kau tak suka tu suruh kau masak makanan banyak-banyak macam ni? Dah kenapa pula? Pelik je dia tu.” Ujar Nurin Aiman. Dia sendiri pelik dengan sikap boss Fathrisya itu. Tidak pernah dibuat oleh orang rasanya memberi tugasan merepek sebegini.

“Dia tu memang ada masalah mental aku rasa. Ada shot kot dalam otak dia. Tu pasal jadi macam orang hilang akal. Alah, aku lewat masuk kerja semalam. Bukannya lambat sangat pun. Lagipun aku ada alasan yang kukuh, tapi dia taknak terima.”

“Sebab itu yang dia paksa kau masak makanan ni semua? Wah! Dia memang betul-betul sakit jiwa. Tapi kan, mesti dia ada sebab yang munasabah yang kau sendiri tak tahu. Well, mana tahu dia sengaja nak test kecekapan kau memasak. Hmm.” Tebak Nurin Aiman dengan gaya bersahaja. Dia membuka penutup bekas makanan lalu dijamah sedikit nasi goreng sahabatnya itu.

“Kau jangan nak memandai buat andaian mengarut lah Yin. Kau ni pantang betul kalau aku cerita pasal boss aku tu, mesti ada je yang kau nak usik aku. Aku ni dah naik benci tau hadap muka dia setiap hari dekat ofis tu.”

“Kurang masin! Hmm tapi tak apa, baik untuk kesihatan. Sayang juga kau dekat dia kan, tak sanggup nak bagi kekasih hati makan makanan yang masin-masin. Hmm, minyak pun kurang. Syabas!” Balas Nurin Aiman yang sudah tersengih. Fathrisya menjengilkan biji matanya memandang sahabatnya itu.

“Mana ada! Aku memang tak suka masak guna minyak yang banyak lah. Kan tak elok untuk kesihatan, and lagi satu dia dah pesan awal-awal dekat aku. Jangan letak garam berlori-lori. Aku cuma ikut arahan je lah.” Balas Fathrisya membela diri.

“Boleh je kan kalau kau tak endahkan apa yang dia cakap. Dah terbukti sekarang ni, kau tu sebenarnya memang ada hati dengan dia. Menyampah konon, padahal dalam hati hari-hari lafaz kata cinta. Ohh abang Zefrieq, aku cinta padamu!” Ujar Nurin Aiman yang sudah ketawa terbahak-bahak itu. Seronok dia mengenakan sahabat baiknya itu.

“Kau ni karang ada yang masuk wad kecemasan karang kejap lagi ni. Pergi mandi lah busuk! Sibuk je nak tahu hal orang!” Balas Fathrisya kegeraman lalu dia menninggalkan Nurin yang masih lagi ketawa kepada dirinya.




*****
Dengan penuh berhati-hati Fathrisya membawa bungkusan plastik yang berisi makanan itu. Dia perlu segera meletakannya di atas meja Encik Zefrieq sebelum lelaki itu masuk.

“Hai Risya. Sedap nya bau makanan. Awak nak bawa makanan ni ke mana?” Tegur satu suara dari arah belakang. Farel Aimar sudah berada betul-betul dihadapannya bersama senyuman manis tersungging di bibir.

“Er. Makanan ni untuk…”

“Untuk saya? Hmm, susah-susah je awak masak untuk saya.” Farel terlebih dahulu memintas kata-kata Fathrisya. Sengaja dia mahu mengusik gadis itu yang nampak serba salah itu.

“Encik ni memang kuat perasan tau! Buat apa nak masak untuk Encik, saya bukan isteri Encik.” Fathrisya mencebik.

“Ohh. Kalau nak suruh awak masak, kena kahwin dengan saya dulu lah eh? Macam tu?” Ujar Farel sambil mengenyitkan mata kirinya. Fathrisya menjeling geram.

“Macam sedap je bau. Tak nak bagi saya rasa?” Farel sudah membongkok kan badannya dan membuka penutup makanan itu untuk membau aromanya. Fathrisya hanya diam membisu. Dia sebenarnya mahu segera meletakkan makanan itu ke meja bossnya, namun kehadiran Encik Farel Aimar membantutkan niatnya.

“Kau orang buat aksi apa dalam ofis ni? Kalau nak bercinta, nak berkasih sayang, nak buat aksi manja bukan dalam ofis ni!” Tegur Zefrieq dengan nada yang sedikit meninggi. Dia sudah berdiri di tengah-tengah di antara sepupunya dan Fathrisya. Sponta, Farel terus berdiri tegak.

“Buat aksi terlebih mesra apa pula. Kau ni selalu salah faham lah Zef, aku cuma bau makanan yang Risya masak ni. Nampak macam sedap. Bukan buat apa pun.” Ujar Farel yang seperti biasa membela diri apabila Zefrieq sering salah faham tentang hubungan dia dan Fathrisya.

“Aku nak ingat kan lagi sekali, ofis bukan tempat untuk bercinta. Kalau rasa asyik nak bermanja 24jam, pergi berambus dari ofis ni. Aku tak nak simpan staf yang tak tahu jaga batas.” Ujar Zefrieq tegas dan matanya tajam memandang ke arah Fathrisya. Dia sebenarnya bengang melihat Farel begitu mesra bersama Fathrisya sedangkan dirinya sering sahaja bergaduh dengan gadis itu. Ada sahaja perkara yang akan menimbulkan persengketaan antara mereka berdua.

“Aku rasa kau yang patut belajar cara nak hormat orang, cara nak tegur staf. Bukan dengan cara biadap tak ada budi bicara macam ni Zef. Apa yag kau fikir tu tak sama langsung dengan apa yang berlaku tadi.”

“Kau jangan nak tegak kan benda yang salah. Kau jangan ingat kau sepupu aku, kau boleh buat ikut suka hati kau. Dan kau Risya! Sekali lagi aku tengok kau mesra-mesra dengan mana-mana staf lelaki, kau siap!” Tengking Zefrieq membuatkan gadis itu terkejut.

“Kau fikir kau siapa nak tentukan hidup dia? Zef! Jangan bertindak macam orang tak ada education. Rugi lah pegang jawatan CEO, belajar sampai luar negara tapi otak kolot.” Sesudah menghabiskan ayatnya, Farel Aimar meninggalkan mereka berdua dengan wajah yang masam. Baru pertama kali sepanjang Fathrisya bekerja disini, baru hari ini dia melihat wajah Farel yang masam itu. Gerun juga dia melihatnya. Zefrieq juga tidak patut mengeluarkan kata-kata sebegitu. “Ahh, dia mana ada perasaan. Dia tak pernah peduli tentang perasaan orang lain” Bebel Fathrisya sendirian.

“Kau duk pandang apa hah perempuan? Dah murah sangat diri tu sampai tak tahu nak jaga tingkah-laku?”

“Saya buat apa boss? Cuba boss jelaskan dekat saya sejelas-jelasnya biar lainkali saya jadi manusia paling sopan seluruh alam.” Ujar Fathrisya yang sedari tadi hanya menjadi pemerhati. Sungguh dia benar-benar tidak mengerti sikap Zefrieq Ezzraf yang dianggap manusia paling pelik!

“Orang dah buat silap memang pura-pura tak tahu salah dia apa. Masuk bilik aku sekarang!” Kedengaran tegas arahanya itu. Dia segera berlalu masuk ke dalam biliknya dengan wajah yang tegang tanpa sebaris senyuman terukir.

No comments:

Post a Comment