Klikk Jangan Tak Klik!! Duit Nikah 2016

Saturday 7 November 2015

Be mine, eh ? bab25

Qalish Audrina keluar semula setelah dia menyalin pakaiannya. Dia menapak mendekati kerusi kayu di luar rumah mereka. Matanya sesekali mencuri pandang suaminya yang sedang tekun mengelap kenderaannya. Keretanya baru selesai dicuci oleh Nedzrish. Dalam diam dia mengulum senyum. Meskipun dia tidak tahu mengapa suaminya beria-ria mahu mencuci keretanya. Dia kemudiannya masuk semula ke dalam rumah.

“Apa yang susah sangat nak basuh kereta sendiri? Tak sampai satu hari satu malam pun kau basuh kereta tu, itu pun malas.” Omel Nedzrish sambil melemparkan kain di atas lantai. Selesai mencuci tangannya, dia menapak menuju ke isterinya yang sedang menuang air ke dalam mug.

“Saya mana ada masa.” Balasnya pendek. Malas mahu bertelagah lebih panjang dengan Nedzrish yang tidak pernah mahu beralah.

“Lish, kau tu bukan tak ada masa. Tapi sebab nilai wang tu dah tak ada erti pun bagi kau, kau tak kisah pun berapa banyak duit yang kau keluarkan. Walhal kereta tu kau boleh basuh sendiri.” Wah.. Nedzrish, sudah pandai menasihati orang.

“Saya tak pernah basuh kereta sendiri. Selalunya saya hantar car wash je. Lagipun kan senang, dekat sana diaorang tahu lah nak buat apa.”

“Senang je kau cakap kan. Kereta tu kau beli hasil titik peluh kau jugak kan? Sepatutnya kau sayang nak bagi orang lain sentuh kereta kau, ini tidak. Tak ambil peduli langsung.”

“Relaks lah Rish. Zaman sekarang ni semuanya kan dah mudah. Jadi kenapa kita nak pusing kepala merumitkan sesuatu yang mudah?” Ujarnya memberikan pendapatnya. Dia kadang-kadang tidak mengerti mengapa Nedzrish gemar membesarkan hal yang kecil baginya.

“Itulah kau, ambil mudah. Kau ni sama ajelah dengan orang-orang kat rumah aku tu. Pemalas nak basuh kereta sendiri.” Selamba dia mengutuk ahli keluarganya sendiri. Cuma mamanya sahaja yang rajin membasuh keretanya sendiri. Kakak, papa dan abangnya tidak pernah mencuci kereta mereka sendiri. Mereka seperti Qalish, mengambil jalan mudah untuk tidak mahu pening kepala.

“Eh tak lah, Abang Rief kan tak pernah biarkan orang lain basuh kereta dia. Dia basuh sendiri lah.” Qalish Audrina tiba-tiba teringatkan akan perbualan pertamanya dengan abang iparnya sewaktu dia masih tinggal di rumah ibu bapa Nedzrish.

“Kau buat cerita apa ni? Bila masa mamat bongkak tu basuh kereta sendiri?”

“Ada lah Rish. Masa kita mula-mula kahwin dulu saya nampak Abang Rief basuh kereta sendiri. Dia siap bagitahu saya lagi yang dia tak suka hantar kereta dia kat car wash, dia tak suka orang lain sentuh kereta dia.”

“Kau percaya lah cakap mamat tu. Aku ni hidup dengan dia dari umur aku setahun jagung lagi, tak pernah pulak Rief tu basuh kereta sendiri. Agaknya haritu dia dah buang tebiat kot.” Ujarnya seraya meneguk kopi panas yang dibancuh oleh isterinya.

“Tak baik lah awak ni. Abang awak tu kan.”

“Aku kenal lah abang aku macam mana. Kau tak payah lah nak kenalkan aku dengan watak abang aku sendiri. Sebab aku dah cukup masak dengan perangai sorang-sorang dalam rumah tu.” Ujarnya mendatar. Qalish perasan, apabila berbicara mengenai papa dan Abang Rief, pastinya suaminya akan mempamerkan reaksi tidak senang. Dia masih tidak menemui jawapan untuk persoalannya.

“Kenapa awak tak suka dengan Abang Rief? Awak ada masalah apa dengan dia?” Soalnya lembut. Kalau hendak tunggu suaminya buka mulut dahulu, alamatnya sampai ke sudah dia tidak akan tahu.

“Nah, kunci kereta kau.” Nedzrish tidak membalas pertanyaan isterinya. Sebaliknya, dia menyerahkan kunci kereta isterinya.

“Terima kasih sebab tolong basuh kan kereta saya. Hmm, dari jauh nampak berkilat.”

“Tengok orang lah!”

“Awak ni pernah kerja dekat kedai cuci kereta ke? Handal semacam je masa awak basuh kereta saya tadi?” Gila tak handal, sampai berkilat-kilat kereta kau aku buat. Memang terror lah jawabnya!

“Kerja apa je yang aku tak pernah buat Lish? Cuci kereta orang, jaga tempat letak kereta, jadi cashier, jual goreng pisang tepi jalan. Semua aku pernah buat.”

“Awak biar betul? Tapi bila awak kerja?” Soalnya dengan nada tidak percaya. Masakan bapa mertuanya tidak menanggung Nedzrish sehingga lelaki itu terpaksa cari duit sendiri?

“Kau tengok jelah aku yang sekarang ni. Kau tengok motor apa yang aku pakai, kau tengok cara hidup aku. Kau sendiri tahu jawapannya.”

“Tak kan papa tak bagi awak duit?” Soalnya lagi.

“Papa bagi aku duit, tapi tak pernah nak cukup.”

“Awak, boleh saya tanya sikit?”

“Tanya jelah, tak payah nak minta izin.”

“Kenapa saya nampak awak tak macam anak-anak papa yang lain? Yelah, macam Abang Rief dan Syaq, mereka ada kereta sendiri. Papa pun selalu cakap elok-elok dengan diaorang. Tapi kenapa bila dengan awak, papa macam lain eh?” Berhati-hati dia melontarkan soalan. Bimbang kalau soalannya membuatkan suaminya tidak senang untuk menjawabnya.

“Diaorang ada kereta sendiri sebab diaorang tu kerja lah. Aku kan belajar lagi.” Sangkal Nedzrish. Meskipun dia tahu kesemua kemewahan yang dinikmati oleh abang dan kakanya bukanlah hasil titik peluh mereka sepenuhnya.

“Tapi kenapa papa tak bagi awak kereta? Kan bahaya naik motor. Motor tu papa yang beli kan ke?” Qalish Audrina masih lagi gigih mengorek rahsia daripada suaminya. Sekurang-kurangnya Nedzrish sudah mula mahu berbicara dengannya mengenai diri lelaki itu.

“Kalau papa nak belikan aku motor, tak kan lah motor cabuk tu yang dia bagi. Kan? Dia mampu nak beli kan motor yang lagi gah dari itu. Kau sendiri tahu, bapak mertua kau tu ahli korporat tersohor.”

“Tahu. Sebab tu lah saya pelik. Papa awak kan kaya,  kenapa anak dia yang sorang ni hidup macam orang tak ada duit?” Kadangkala dia bersimpati melihat suaminya. Bukan dia tidak tahu sekarang ini suaminya bekerja, cuma dia tidak tahu sahaja suaminya kerja apa. Pernah sekali dua ketika Nedzrish sedang mandi, dia melihat beg duit suaminya hanya ada beberapa keping wang kertas bernilai RM5 sahaja.

“Entah, mana lah aku tahu. Tanya lah dia sendiri.” Ringkas jawapannya. Dia tidak terfikir lagi untuk menceritakan tentang hubungan dinginnya dengan papanya kepada Qalish.

“Okay. Awak, lain kali kalau saya nak cuci kereta saya…

“Aku boleh basuh kan. Tak payah hantar kedai!” Laju dia memotong kata-kata isterinya. Nedzrish adalah seorang insan yang tidak suka akan pembaziran.

“Nak upah tak?”

“Tak payah lah. Aku ikhlas.” Senyum. Aduh, Qalish Audrina terasa mahu lari dari situ sahaja. Comel juga laki aku ni….

“Tapi! Kau kena masak untuk aku!”

“Kan itu memang tugas saya setiap hari Rish. Hari-hari saya masak untuk awak.”

“Heh. Hari-hari lah sangat. Apa pasal hari ni aku buka tudung saji, botol kicap je yang aku nampak? Mana makanan?” Soalnya sinis. Sebenarnya dia tidak pernah kisah jikalau isterinya tidak mahu masak untuknya. Namun dari sehari ke sehari, Qalish tetap menjalankan tugasnya sebagai seorang isteri. Nedzrish cuba untuk sambut baik apa yang dilakukan oleh isterinya.

“Erkk.. Sorry awak. Saya bangun lewat pagi tadi, saya tak sempat nak siapkan apa-apa untuk awak sebab saya ada appointment dengan customer saya. Sorry sangat…” Tuturnya ikhlas memohon maaf. Tidak sangka pula suaminya akan mempersoalkan tentang itu.

“Aku gurau jelah. Tak payah lah nak over sangat minta maaf tu. Masak ke tak masak ke, sama je. Tak ada beza pun pada aku.” Ujarnya, kembali dingin. Tanpa kata, dia terus mengangkat punggungnya lalu menapak ke dalam rumah. Qalish Audrina hanya membiarkan sahaja tanpa menegur suaminya.





******
Beberapa ketul ayam goreng yang telah siap dihidang dipandang dengan satu keluhan dilepaskan oleh Qalish Audrina. Hangus lagi! Huh. Sudahlah tadi dia menggoreng telur dadar juga hangus. Ini semua gara-gara kesilapan diri sendiri yang asyik bermain telefon bimbit sewaktu memasak. Bukan apa, rambang matanya melihat koleksi terbaru beg tangan keluaran jenama kegemarannya.

“Er.. Macam mana nak panggil Rish makan ni? Jatuh lah air muka aku. Dua-dua lauk pulak tu hangus. Nasib baik sayur bayam tu elok sahaja keadaannya. Haish!” Dia memarahi diri sendirinya kerana terlalu leka sehingga terlupa untuk menutup api.

“Cakap minyak dah habis jelah senang. Ajak dia makan kat luar, okay tak?” Qalish kehulur kehilir sambil mindanya sedang mencari-cari idea yang terbaik untuk diberi kepada si suami sebagai alasan untuk tidak makan di rumah malam itu. Kalau lah Nedzrish melihat lauk pauk yang hangus itu, sudah tentu lelaki itu akan mengutuknya sepuas hati.

“Kau ni apasal termagu-magu depan rezeki? Tak reti-reti ke nak panggil aku makan? Tahu tak siang tadi aku makan Maggie je?” Nedzrish sudah berlalu ke sinki untuk mencuci tangan. Tanpa menghiraukan isterinya yang berdiri serupa patung cendana, dia terus menarik kerusi dan mencapai sebiji pinggan.

“Er. Rish, boleh tak kalau malam ni kita makan dekat luar je?”

“Kau ni apa masalah pulak tiba-tiba nak makan dekat luar? Kau dah masak ni kan, yang nak membazir je dah kenapa?” Nedrish mengomel sambil tangannya menyenduk nasi ke dalam pinggannya. Matanya masih lagi tidak memandang lauk pauk yang disediakan oleh isterinya.

“Kau tak nak makan tu kau punya masalah. Aku dah kebulur tahap orang dekat Somalia dah ni.” Nedzrish mencapai dua ketul ayam goreng lalu diletak di dalam pinggan. Dia turut mencubit sedikit telur dan mencedok sayur bayam. Selesai membaca doa makan, Nedzrish segera menjamah lauk yang “hangus” dimasak oleh isterinya dengan penuh berselera.

“Er.. Awak tak kisah?” Soal Qalish teragak-agak. Dia seperti tidak percaya melihat suaminya sungguh berselera menikmati hidangan pada malam itu.

“Kisah apa? Kau ni yang buat perangai macam orang baru keluar hutan ni apahal?”

“Tak lah. Ayam goreng dengan telur tu, hangus. Sorry awak. Saya tak sengaja.”

“Ini baru hangus, belum rentung lagi kan? Yang kau nak gelabah semacam ni dah kenapa? Makanan jugak kan ni? Tak mati pun lah makan makanan yang terlebih masak macam ni.” Nedzrish sendiri tidak mengerti mengapa Qalish Audrina mempertikaikan mengapa dia tidak kisah untuk makan masakan sebegitu. Dia bukan lah seorang yang cerewet, orang sudah masak untuknya itu pun sudah cukup bagus.

“Awak ni bagus lah, sesetengah lelaki. Kalau isteri dia tersalah masak macam ni, tak menepati selera dia. Boleh hilang selera dia nak makan.” Ujarnya memberikan fakta yang sememangnya benar. Dia kemudiannya menarik kerusi berhadapan dengan suaminya.

“Itu suami orang lain, bukan suami kau kan? Lagi pun apa yang dijadikan isu besar? Tak ada benda sempurna dalam dunia ni. Susah lah kalau semua benda nak ambil kira. Boleh mati lah untuk cari kesempurnaan tu.” Meskipun kata-kata yang dituturkan oleh Nedzrish kedengaran agak kasar, namun pada Qalish Audrina, ada benarnya juga kata-kata suaminya itu.

“Yelah.. Bila dah hangus kan tak sedap.”

“Tak sedap bagi kau, tapi bagi aku sedap je.”

“Sedap ke saya masak? Wah. Kalau macam tu, lepasni saya nak masak sampai hangus lah. Awak lagi suka kan?”

Er... Nedzrish sedar yang dia sudah terlepas bicara.

“Macam mana aku boleh puji masakan perempuan ni? Aduhai kau ni pun Rish. Tak reti nak cover line langsung!” Kutuknya dalam hati.

“Ala.. Awak tu kalau nak puji masakan saya sedap, tak payah lah malu-malu. Awak puji je depan-depan macam tadi  tu. Saya tahu, air tangan saya ni dah setaraf dengan chef dekat hotel kan?”

“Heh. Kau tak payah nak angkat bakul sendiri lah Lish. Kalau ayam-ayam ni masih bernyawa, dia pun lari dengar kau punya kuat perasan tu.”

“Kau kenapa tak makan sekali? Kenyang ke tengok aku makan? Ataupu kenyang tengok muka aku ni?” Tegurnya apabila dilihat isterinya hanya menunggunya makan tanpa mencapai pinggan sedari tadi.

“Saya dah kenyang lah.”

“Kenyang? Yang kau pergi masak banyak-banyak ni  siapa nak makan?”

“Sebelum masak lapar. Lepas dah masak, tiba-tiba kenyang pulak.” Dia cuba mencipta alasan. Bukan tidak lapar, tapi..

“Ah engkau. Tak payah nak kelentong aku lah. Kau tu sebenarnya tak berselera kan nak makan makanan hangus ni? Kau sendiri yang masak, lepas tu kau tak nak makan? Apa lah kau ni.” Nedzrish selamba mengutuk isterinya. Qalish Audrina hanya diam sahaja, tidak mahu berbalah dengan suaminya.

“Aku nak keluar kejap lagi ni, kau ada nak kirim apa-apa tak? Tapi aku balik lambat lah.”

“Awak nak kemana?”

“Lepak mamak. Tengok bola.”

Erk... Mamak? Tak apalah.”

“Tahu dah kau ni, nanti mula lah kau nak bersyarahan cakap makanan dekat situ tak bersih lah apalah. Kau ni kolot jugak kadang-kadang.”

“Bukan kolot lah. Dah memang saya tak biasa makan tempat macam tu, nak buat macam mana kan?”

“Susah kalau kahwin dengan orang berduit ni. Kau sedar tak yang kau ni terlalu memilih?” Semakin lama dia mengenali isterinya, sedikit sebanyak dia tahu Qalish Audrina adalah seorang yang sangat menjaga standard.

“Saya bukan memilih lah awak. Tapi saya tak suka makan dekat tempat terbuka macam tu. Tak ada privasi lah.”

“Dah nama pun tempat awam. Kalau kau nak privasi, pergi buat rumah dekat hujung dunia. Kat situ tak ada siapa nak kacau kau.”

“Yelah, nanti saya cari tempat yang jauh daripada semua orang. Terutamanya lelaki menjengkelkan macam awak ni.”

“Siapa yang menjengkelkan sebenarnya ni? Kau tu lah. Ini tak boleh, itu tak kena. Semua benda dekat mata kau ni tak pernah lah nak betul. Miss perfect, huh?”

“Saya bukan terlalu mencari kesempurnaan lah Rish. Saya tak suka tempat yang saya rasa tak bersih, tempat yang bising. Kedai tepi jalan semua tu. Saya lebih suka pergi tempat yang proper. Kan tak serabut kepala?”

“Aku okay je pergi tempat macam tu. Tak ada pulak aku jadi gila ataupun stress sebab pergi tempat-tempat macam tu.” Ujarnya seraya meneguk air sirap laici yang baru sahaja dituang oleh isterinya.

“Lain orang lain cara, boleh tak hormat citarasa orang lain?”

“Yelah.. Duit kau kan terlalu banyak tak terhitung. Sebab tu orang macam kau ni suka membazir.”

“Terserah lah awak nak fikir apa pun pasal saya. Awak, esok awak ada apa-apa tak?” Qalish Audrina segera menukar topik. Dia malas mahu bertelagah dengan suaminya kerana semenjak mereka berkahwin, hampir setiap hari mereka akan bertikam lidah.

“Esok aku tak kerja. Kenapa?”

“Jom kita pergi rumah papa. Tadi siang saya terserempak dengan Abang Rief. Dia kata papa dah duk tanya kenapa kita dah lama tak balik sana. Eh, sejak kita pindah, kita tak pernah balik ke sana lagi kan?”

“Tak.” Balasnya sepatah. Pantang sahaja nama papanya disebut, pasti reaksi hambar yang diberikan.

So, awak okay tak kalau kita balik rumah papa? Kita tidur sana satu malam. Boleh?”

“Ikut suka kau lah.” Balasnya, tanpa perasaan.

“Eish awak ni, saya tanya awak ni. Awak setuju tak kalau kita balik rumah papa esok?”


“Ikut suka kau lah, kau yang nak drive kan. Aku ni duduk dekat tempat pemandu je. Kemana kau bawa aku, aku ikut jelah.” Nedzrish masih lagi berkias. Dia malas mahu memberikan jawapan yang sebenar. Sengaja dia membiarkan isterinya berfikir mengenai jawapannya itu. Sejurus kemudian dia segera membawa pinggan ke sinki untuk mencuci mulut.

No comments:

Post a Comment