Klikk Jangan Tak Klik!! Duit Nikah 2016

Tuesday 3 November 2015

Be mine, eh? Bab22

Sofina menjeling makanan di dalam pinggan Qalish Audrina yang masih tidak terusik itu. Wajah gelisah temannya ditatap penuh tanda tanya. Jarang sekali Qalish tidak menghabiskan makanannya. Setahunya Qalish bukanlah seorang yang gemar membazir makanan. Lagi pula restoran yang mereka kunjungi ini merupakan restoran kegemaran Qalish.

“Lish, kenapa kau tak cuit langsung pun nasi tu? Tak ada selera ke?” Sofina menyentuh lembut pergelangan Qalish.

“Hmm. Aku risau lah Sofi.”

“Ada masalah rupanya. Kau ni macam budak kecil lah. Nak kena tanya, baru nak bagitahu masalah kau kan. Ni kalau aku tak tanya, sampai ke sudah kau tak nak cerita.” Sofina melepaskan keluhan kecil. Memang sejak dari dulu lagi dia mengenali Qalish Audrina adalah seorang manusia yang terlalu sukar untuk bercerita tentang masalahnya meskipun mereka sudah lama kenal.

Qalish tersenyum hambar mendengar omelan sahabatnya. Bukannya dia tidak mahu bercerita, memang itu sifat semulajadinya yang sangat susah untuk diubah.

“Apa masalah kau kali ni? Ada kaitan dengan suami kau ataupun tentang Yadh?”

“Yadh, dia datang rumah aku semalam.”

“Apa Lish?! Yadh datang rumah kau semalam? Eh dia tu dah gila ke apa?” Sofina jelas terkejut dengan cerita yang baru disampaikan oleh Qalish. Dia sendiri tidak percaya Ammar Riyadh akan bertindak sejauh itu.

“Dia tu bukan sahaja dah gila. Tapi dah buang tebiat agaknya. Entahlah Sofi. Aku pun dah taktahu nak buat macam mana lagi dengan Yadh tu.” Qalish panggung kepala. Dia sendiri pening memikirkan tentang kelakuan Ammar Riyadh yang banyak menggusarkan hatinya kebelakangan ini.

“Macam mana dia boleh tahu rumah kau dekat mana? Kau ada bagitahu dia ke yang kau dah pindah?”

“Memang aku sengaja cari nahas lah kalau aku bagitahu dia aku tinggal dekat mana. Aku rasa mesti dia ekori aku balik rumah. Sebab tu dia tahu aku tinggal dekat mana.” Dia hanya meneka. Itu sahaja alasan yang releven pada saat itu.

Erk. Tak kan sampai macam tu sekali?”

“Mungkin lah. Kalau fikir logik, macam mana dia nak dapatkan alamat rumah aku sedangkan bukan semua orang tahu aku dah pindah.”

“Betul juga tu. Habis tu macam mana dengan suami kau? Dia tak pelik ke tiba-tiba Yadh datang rumah kauorang?”

“Ha. Nasib baik mamat tu tak ada dekat rumah masa dia datang. Beberapa minit selepas Yadh balik, mamat tu pun sampai. Dia terkejut tengok aku duduk sorang-sorang dekat luar. Nasib baik lah tak kantoi.”

“Apa yang si Yadh tu nak dari kau Lish? Kau tak slow talk dengan dia ke tentang ni?” Sofina juga ikut risau. Dia sendiri tidak mengerti mengapa Ammar Riyadh masih tidak mengalah untuk mendapatkan Qalish semula walaupun lelaki itu sudah tahu tentang status Qalish sebagai isteri orang.

“Aku tak sempat nak slow talk dengan dia, dia dah bertindak di luar jangkaan aku. Memang gila betul mamat tu. Datang rumah aku sebab nak hantar minuman kegemaran aku. Dia cakap dia buat ikhlas. Macam lah aku tak boleh beli dekat tempat lain.”

“Kau kena bertindak cepat Lish. Kau tak boleh nak tunggu-tunggu lagi. Nasib baik masa dia datang semalam suami kau tak ada. Kalau mamat tu ada, tak ke haru-biru jadinya?”

“Ya Sofi aku tahu. Semalam pun aku dah marah Yadh. Aku cakap aku tak nak pun dia susah payah buat semua ni untuk aku. Dah berbuih mulut aku ni marah dia. Tapi dia tetap jugak macam tu.”

“Susah kalau berurusan dengan orang tak faham bahasa melayu ni. Kau terima ke air yang dia bagi tu? Kau jangan sembarangan je terima apa yang dia bagi. Entah-entah dia letak something dalam minuman tu.”

“Hish, tak kan lah sampai macam tu sekali?” Qalish pantas menggelengkan kepalanya. Dia membangkang buah fikiran Sofina yang padanya tidak releven lagi pada masa kini.

“Kau jangan nak geleng-geleng kepala sangat Lish. Apa kau ingat zaman sekarang ni tak ada lagi ke orang gunakan cara halus? Ada je Lish. Manusia sanggup buat apa sahaja untuk dapatkan sesuatu yang dia nak.”

“Tapi aku tak rasa Yadh akan bertindak macam tu.” Qalish masih tetap dengan pendiriannya. Dia sememangnya tidak mempercayai tentang perkara itu.

“Lish, jangan kerana kau masih sayang kan dia. Kau nak pertahankan dia habis-habisan. Ya, aku tahu, tak baik bersangka buruk dengan orang. Tapi aku nasihatkan kau ni sebab tak nak kau ambil mudah tentang perkara ni. Nanti kau menyesal tak sudah.”

“Tak ada cara lain nak atasi masalah ni. Kalau aku cakap dengan Yadh yang aku benci kan dia, dia tetap akan datang cari aku.”

“Okay macam ni lah. Apa kata kau terus terang dengan suami kau tentang Yadh yang selalu kacau kau? Sekurang-kurangnya bila Yadh ganggu kau lagi, suami kau tak akan fikir bukan-bukan.” Sofina memberikan cadangan yang dia rasakan amat berguna pada waktu itu.

“Aku nak terus terang dengan mamat tu pasal ni? Eii Sofi. Memang tak lah. Kau nak suruh mamat tu gelak kan aku ke?”

“Kenapa pulak dia nak ketawa kan kau?” Sofina yang tidak mengerti itu lurus bertanya.

“Mamat tu mana suka aku. Dia bukan kisah pun. Aku risau bila aku bagitahu dia, nanti  dia fikir aku ni sengaja nak cari perhatian dia. Tak nak lah. Dia tu dah lah tahu menyakitkan hati aku je.”

“Habis tu, kalau dia tahu sendiri. Tak ke dia akan fikir macam-macam?”

“Biarlah kalau dia tahu pun. Aku cuma harap keluarga kitaorang tak tahu pasal ni. Kalau mamat tut ahu sekalipun, aku tak rasa dia terkesan dengan benda ni. Dia bukan ada perasaan pun.” Putus Qalish Audrina tanpa mahu memikirkan jalan penyelesaian yang lain. Dia faham benar tentang perangai suaminya yang tidak mempedulikan tentang dirinya.

“Hmm. Kalau dah itu yang kau rasa terbaik buat masa ni. Tak apalah, tapi kalau kau rasa idea aku tadi tu rasional. Kau fikir-fikir kan lah balik.” Ujar Sofina seraya meneruskan suapan ke dalam mulutnya.

Thanks Sofi. Sebab kau tak pernah penat menasihati aku. Sayang kau..”

“Tak ada apalah. Kau kan kawan baik aku, dunia akhirat. Dah, cepat makan. Banyak lagi tau kerja kita kat butik tu.”

“Kau ni dah macam owner butik tu. Kau yang terlebih kisah pasal butik aku tu.” Selorohnya seraya meneguk sedikit air tembikai laici yang tidak diusik sedari tadi.

“Tak apalah, kau kan dah kaya. Bagi lah aku merasa nak jadi boss pulak.”

“Banyak lah kau punya kaya. Aku pun makan gaji juga ni Sofi.”

“Makan gaji lah sangat kalau setiap bulan income masyuk, siap boleh tanggung laki sendiri lagi.”

“Sofi! Kau jangan macam-macam. Aku sumbat garfu dalam mulut kau nanti, baru tahu.”

“Gurau je lah. Dah, cepat makan. Kesian ayam tu, dari tadi menangis kau tak usik dia langsung.” Ujar Sofina memujuk Qalish lembut supaya menjamah makanannya.




*****
“Kau nak pergi mana malam-malam buta ni?” Nedzrish menegur Qalish Audrina apabila dilihat isterinya sedang mengatur langkah untuk ke pintu rumah mereka bersama kunci kereta di tangannya. Dia membelek isterinya yang berpakaian menutup aurat seperti mahu keluar sahaja lagaknya,

“Nak keluar sekejap, pergi butik.” Dia menyangka suaminya sudah tidur kerana sebelum dia menukar pakaian, dia melihat Nedzrish sedang berbaring di atas sofa.

“Kau ni demam ke? Dah lewat malam dah ni. Tahu lah kau tu worker holic, tapi tak kan lah sampai nak tidur dekat butik kot.”

“Tidur dekat butik apa pulak ni? Saya tertinggal rekaan baju dekat butik lah. Lepas saya ambil rekaan tu, saya balik lah rumah.” Qalish malas mahu melayan Nedzrish yang banyak tanya itu, dia pantas membuka pintu.

“Aku ikut.”

“Hah? Nak ikut buat apa pulak?” Gerutu Qalish Audrina. Bukan ke selama ni suaminya tidak pernah kisah dia mahu kemana? Mengapa hari ini suaminya ambil tahu pula? Dia menjadi pelik pula dengan sikap suaminya.

“Kau ni dah cukup hebat ke nak keluar sorang malam-malam macam ni? Tak takut? Kita ni duduk dekat bandar metropolitan Kuala Lumpur tau. Bukan duduk dekat Felda Air Tawar.”

“Apa kaitan Felda Air Tawar dengan saya nak keluar pergi butik ni?”

“Kenapa lah aku ada isteri bengap macam kau ni. Hoi! Kau tu perempuan, kan bahaya orang perempuan keluar sorang-sorang waktu macam ni. Dah pukul 1pagi ni Qalish.” Hilang sabar juga dia melayan pertanyaan isterinya yang dianggap tidak matang itu.

Caring jugak sebenarnya awak ni kan?”

“Ini bukan soal caring. Ini soal keselamatan lah bijak.”

Caring lah tu. Tak nak mengaku pulak.” Qalish cebik bibir. Bosan dengan sikap Nedzrish yang tidak pernah mahu mengakui kebenaran.

“Dah, bak sini kunci kereta ni. Biar aku drive.”

“Kau tunggu apa lagi? Kata nak pergi ambil design? Ke kau nak suruh aku lukis muka kau dekat atas kertas? Baru kau nak pergi butik?” Nedzrish berpaling menghadap isterinya yang masih lagi tercegat di muka pintu.

“Err. Yelah-yelah.. Nak pergi lah ni.” Dia cepat-cepat menyarung selipar lalu mengunci pintu.




Nedzrish memberhentikan kereta milik isterinya dihadapan butik isterinya. Matanya meliar memerhati keadaan sekeliling yang agak sunyi itu. Hanya ada beberapa orang sahaja yang sedang berbual kosong di hujung lorong bangunan itu. Dia pelik bagaiman isterinya memberanikan diri untuk pergi ke butik itu seorang diri.

“Awak. Tunggu dalam kereta eh? Saya nak masuk dalam.”

“Lish, kau selalu ke pergi butik waktu-waktu macam ni?”

“Tak adalah selalu. Tapi kalau saya ada tertinggal benda-benda penting macam ni, saya terpaksa lah datang sini sorang. Saya dah biasalah Rish.”

“Kau dah biasa kau cakap? Kau sendiri tengok kawasan butik kau ni gelap dan sunyi. Kalau orang jahat nak ambil kesempatan atas kau, bila-bila masa je. Kau tu dah lah pakai kereta mewah macam ni. Lagilah perompak suka tau.” Tanpa dia sedar, dia menuturkan kata-kata berbaur kerisauan terhadap keselamatan isterinya. Qalish Audrina terpegun mendengar setiap kata-kata yang keluar dari mulut Nedzrish dengan rasa tidak percaya.

“Rish. Apa yang awak nak risau kan, kat sini bukan tak ada security guard.”

“Ada ke tak ada ke. Itu bukan masalah dia. Masalah dia sekarang ni kau jangan nak tunjuk berani pergi butik sorang diri. Lepas ni, pastikan kau bawa balik segala benda yang kau rasa penting. Jangan menyusahkan diri sendiri.”

“Awak ni, sama lah macam kawan saya. Selalu fikir jauh kehadapan.” Tiba-tiba dia teringatkan sahabat baiknya Sofina yang selalu menasihatinya tentang apa yang tidak terlintas di dalam fikirannya.

“Sebab tu lah aku jadi suami kau, fikiran aku lagi bijak daripada kau. Dah, kau nak ambil ke tak rekaan baju kau tu? Nak aku teman?”

“Tak payah. Awak tunggu je dekat sini. Saya pergi tak lama.”



*****
Sorry, sebab terpaksa susah kan awak teman saya lewat malam macam ni.” Qalish Audrina bersuara memecah kesunyian antara mereka semasa dalam perjalanan untuk pulang semula ke rumah mereka.

“Tak ada hal lah. Lagipun bukan kau yang suruh aku teman. Aku sendiri yang nak teman kan kau kan.”

“Saya musykil lah dengan awak ni. Kenapa tiba-tiba awak prihatin semacam je dekat saya? Awak dah jadi baik eh?” Soal Qalish Audrina tanpa dapat ditahan-tahan lagi. Dia hairan melihat kesanggupan Nedzrish untuk menemaninya keluar waktu-waktu begini.

“Bila masa pulak aku ni jahat?”

“Sebelum ni, awak mana pernah layan saya elok-elok. Asal bercakap dengan awak je, awak nak marah-marah. Tak reti nak cakap baik-baik. Ni tiba-tiba ambil kisah pulak saya nak kemana. Dah kenapa?”

“Suka hati aku lah nak ambil kisah ke nak ambil pusing sekalipun. Aku punya suka lah.” Dia malas mahu melayan Qalish Audrina yang banyak tanya itu. Sejujurnya dia menemani isterinya atas dasar tanggungjawab. Dia tidak mahu dirinya disoal siasat oleh kedua-dua ahli keluarga mereka kerana lalai menjaga isterinya.

“Pelik lah awak ni.”

“Aku nak beli burger dekat depan sana tu. Kau nak burger apa?” Nedzrish memperlahankan kenderaannya saat keretanya hampir tiba di selekoh itu.

“Nak beli dekat mana?”

“Depan sana tu ada kedai burger. Kat tepi jalan tu. Kau nak ke tak nak?” Nedzrish mulai mahu naik angin. Bukan Qalish Audrina lah jikalau wanita itu tidak bertanya macam-macam kepadanya. Ada sahaja yang ingin ditanya oleh wanita itu. Jawab sajalah, mahu atau tidak. Itu pun susah.

“Awak nak beli burger dekat tepi jalan?” Soal Qalish Audrina dengan nada yang tidak senang.

“Yelah. Habis tu tak kan aku nak buat sendiri burger dekat rumah. Mana ada bahan. Haish kau ni.”

“Tak payah lah beli dekat sini.”

“Kenapa pulak kau ni? Kalau kau tak nak beli kau tunggu jelah dalam kereta ni. Perut aku dah menari-nari tahu tak. Lapar.” Dia mula meninggikan sedikit suaranya kerana bengang dengan sikap Qalish yang banyak songeh itu.

“Kita pergi McDonald jelah. Tak jauh pun dari sini.”

“Aku nak makan burger tepi jalan. Bukan nak makan burger McDonald lah sengal. Apa masalah kau ni nak halang aku nak makan apa?” Dia mematikan enjin keretanya setelah memarkirkan kenderaan itu di tepi jalan.

“Awak, McDonald buka 24jam kan. Kita pergi  beli burger awak dekat sana jelah. Tak payah lah beli dekat sini.”

“Tak payah nak membazir. Dekat sana sebiji burger dah cecah RM6. Dekat sini baru Rm2.50 tau. Kau nak lebih sos pun boleh. Kedai burger tepi jalan ni mengamalkan konsep JMS.”

Erk. JMS tu apa Rish?”

“Jimat Murah dan Sedap. Dah, tak payah banyak cakap sangat, aku dah lapar dah ni.” Ujarnya seraya mencapai beg dompetnya yang diletak di dashboard.

“Apa salahnya kita pergi McDonald. Sini tak bersih lah awak. Nanti awak sakit perut.” Akhirnya berjaya juga dia menerangkan mengapa dia tidak mahu suaminya membeli di gerai tepi jalan itu. Qalish Audrina sememangnya amat teliti tentang kebersihan. Dia bukan lah seorang wanita yang ambil mudah tentang kebersihan.

“Apa benda yang kau mengarut ni? Pandai-pandai kau je cakap dekat sini tak bersih. Aku dah lebih 50kali makan burger abang ni. Tak pernah pulak aku sakit perut. Apa kau ingat restoran mahal-mahal tu bersih sangat lah?” Wajahnya sudah cemberut mendengar kata-kata isterinya yang dianggap sombong dan berlagak itu.

“At least kita tahu tahap kebersihan dia macam mana. Sebab tempat memasak dia pun proper. Ini kalau kedai tepi jalan, dengan asap kereta. Udara yang tak bersih. Kan effect dekat makan tu sekali.” Dia hanya menyatakan apa yang dirasakan benar, tanpa ada niat untuk menghina sesiapa.

“Sekurang-kurangnya bila kau beli makanan tepi jalan macam ni kau boleh tengok dengan mata kepala kau sendiri apa yang diaorang bubuh dalam makanan kau tu. Kalau kau beli dekat restoran, diaorang masak dekat belakang. Macam mana kau yakin yang kebersihan tu terjaga sedangkan kau tak nampak?”

“Awak jangan lah fikir macam tu. Restoran-restoran macam tu kan berkualiti. Mestilah diaorang jaga semua tu.” Qalish membangkang apa yang diperkatakan oleh suaminya. Sejak dari dulu lagi dia tidak selesa dan betah untuk makan di gerai tepi jalan walaupun umi dan abahnya selalu makan di tempat sebegitu.

“Untuk pengetahuan kau Qalish. Aku memang dah biasa makan gerai-gerai tepi jalan yang pada kau tak bersih. Tapi selama aku hidup, gerai-gerai tepi jalan ni lah tempat aku melahap bila lapar. Aku bukan memilih macam kau.” Keras kedengaran suara suaminya. Setelah itu Nedzrish segera keluar dari perut kereta dan menuju ke arah kedai itu. Qalish Audrina tergamam seketika. Bukan niat dia untuk membuat suaminya sentap dengan kata-katanya.


No comments:

Post a Comment