Klikk Jangan Tak Klik!! Duit Nikah 2016

Friday 6 November 2015

Be mine, eh? Bab24

“Abang Rief dah semak fail yang Syaq bagi semalam?” Syaqilah memulakan bicaranya setelah dia melabuhan duduk di hadapan abangnya.

“Dah.” Balasnya sepatah dengan wajah yang tegang.

Is everything okay?”

“Kan abang dah cakap dengan Syaq, abang perlukan arkitek yang berpengalaman untuk projek ni. Kenapa tak ikut apa yang abang suruh?” Soalnya tegas. Wajahnya yang tanpa secalit senyuman kadangkala membuatkan Syaqilah sedikit gerun berhadapan dengan abangnya apabila melibatkan soal kerja.

“Abang tak bagitahu pun abang nak arkitek yang macam mana kan? Kalau abang nak mempertikaikan soal pengalaman, arkitek yang Syaq cari ni dah lebih 7tahun berkhidmat. Abang nak berapa lama? 20 tahun?” Soalnya keras. Sedikit tertekan dengan karakter abangnya yang terlalu cerewet jikalau ada sesuatu yang tidak memuaskan hati lelaki itu.

“Syaq dah kerja dengan abang berapa lama?” Soalan dibalas dengan soalan.

“Baru 2tahun. Kenapa?”

“Syaq rasa Syaq dah cukup berpengalaman dalam bidang ni? Kalau abang bagi projek 1juta, Syaq boleh handle seorang diri?” Ujar Nazrief, cuba untuk menggunakan kaedah psikologi.

“Mesti lah tak.”

“Kenapa?”

“Okay, Syaq dah faham dah apa yang abang nak sampaikan. Pengalaman bukan terletak pada berapa lama kita bekerja, tapi ianya meliputi semua kriteria. Kan?” Syaqilah mengeluh perlahan. Sepanjang bekerja dengan lelaki itu, tidak pernah satu pun kerjanya yang memuaskan hati abangnya.

That’s my sister. You know what you need to do?” Kali ini, senyuman nipis menghiasi bibirnya.

“Ya, ada apa-apa lagi tak yang tak puas hati? Syaq tak nak buat kerja dua kali.”

Nope. Yang lain abang puas hati. Syaq bukan tak boleh jadi yang terbaik, tapi Syaq belum cukup usaha untuk jadi yang terbaik. All the best.” Nazrief seorang yang tidak banyak bicara, tetapi kalau sekali dia memberi nasihat, berguna juga nasihat lelaki itu.

Thank you.” Balasnya sekadar mahu mengambil hati abangnya.

“Syaq, apa pandangan Syaq tentang Qalish?”

“Qalish? Wife Rish?” Soalnya bersama dahinya yang sudah berlapis.

“Yelah, Qalish mana lagi yang kita kenal selain daripada isteri adik kesayangan Syaq tu.”

“Kenapa dengan dia? Syaq tengok dia tu baik, sopan. Dengan imej dia yang bertudung tu, Syaq nampak Lish seorang perempuan yang boleh dikategorikan sebagai perempuan ayu. Kenapa abang?”

“Abang terserempak dengan dia semalam dekat hotel, masa abang tunggu kawan lama abang. You know what, abang rasa dia seorang wanita yang sangat perfect. Dia ada semuanya.” Entah kenapa, sejak kebelakangan ini dia sering memikirkan tentang adik iparnya.

“Amboi, abang duk puji isteri orang tu. Abang jumpa dia dengan Rish ke?”

“Rish nak pergi tempat macam tu? Budak hingusan tu mana ada duit nak makan tempat mewah macam tu. Abang jumpa Lish sorang je, kebetulan dia baru lepas jumpa klien.”

“Abang Rief ni, tak baik cakap macam tu. Rish jadi macam tu pun sebab papa yang tak mewah kan dia macam mana papa mewah kan kita.” Meskipun Syaqilah bekerja satu bumbung dengan abangnya dan hubungan mereka agak rapat kerana sering bekerja bersama, namun apabila berbicara soal adik kesayangannya. Sudah tentu dia akan menyebelahi adiknya, tidak kira apa pun situasinya.

“Abang rasa mesti Lish yang tanggung Rish sekarang ni kan. Yelah Lish tu duit berkepuk-kepuk, senang lah hidup Rish sekarang ni. Nak duit je minta isteri. Makin pemalas lah budak tu.” Tanpa rasa bersalah dia terus melemparkan tuduhan melulu ke atas adiknya.

“Abang. Abang tahu tak kalau Lish dengan Rish dengar mesti diaorang kecil hati. Tak baik bersangka buruk dengan darah daging sendiri.”

“Bukan bersangka buruk lah Syaq, abang cakap apa yang abang nampak. Kita semua tahu yang Lish tu seorang wanita yang ada kerjaya yang hebat, setakat Rish tu. Tak ada masalah kan untuk dia support?” Dalam diam dia mengharapkan Syaqilah bersetuju dengan pendapatnya.

“Biarlah, itu kan hal rumah tangga diaorang. Buat apa kita sibuk nak masuk campur.” Syaqilah seperti sudah bosan dengan topik perbualan mereka kerana ianya melibatkan tentang adik bongsunya. Bukan nya dia tidak tahu abangnya cemburu kerana adik mereka dijodohkan dengan perempuan seperti Qalish Audrina.

“Abang bukan apa, abang cuma kesian dekat Lish je. Dia sebenarnya selayaknya untuk dapat lelaki yang setaraf dengan dia. Bukan macam Rish tu, serba serbi pemalas.”

“Abang, ini Syaq nak pesan eh. Kalau melibatkan soal jodoh, kita tak ada hak untuk mempertikaikan kenapa dia kahwin dengan orang ni, kenapa bukan orang lain yang jadi suami dia. Tak abang, jodoh tu tak kira siapa pun kita. Kalau ALLAH dah tetapkan jodoh kita macam tu, kita kena terima.”

“Lish perlu kan seorang lelaki yang matang. Macam abang, mungkin?” Bicaranya tanpa mempedulikan wajah adiknya yang sudah berkerut mendengar kata-katanya.

“Abang tak payah nak perasan boleh tak? Abang kalau nak sangat kahwin, cemburu tengok Rish dah jadi suami orang. Pergi lah kahwin dengan mana-mana skandel abang. Abang kan lelaki terhangat, pilih je lah yang mana abang suka.” Selesai memerli abangnya, dia bingkas bangun. Lama-lama disitu hanya akan menyakitkan telinganya sahaja terpaksa mendengar cercaan abangnya terhadap Nedzrish.

“Skandel-skandel aku semua tu, tak ada seorang pun yang sama macam Qalish.” Perlahan sahaja bicaranya, namun masih sempat didengari oleh Syaqilah sebelum dia meninggalkan bilik abangnya.






*****
Haiqal menerima kedatangan Nedzrish pagi itu dengan senang hati. Sudah lama Nedzrish tidak berkunjung ke rumahnya sejak mereka cuti semester. Ada pun mereka cuma bertemu di kedai makan, itu pun sekadar untuk berbicara mengenai masalah Nedzrish.

“Apa mimpi ni bro datang rumah pagi-pagi ni?” Sapa Haiqal mesra setelah Nedzrish melabuhkan punggung di atas kerusi rotan.

“Semalam aku dapat mimpi. Pasal kau.”

“Mimpi pasal aku? Eh, macam pelik je. Aku tak ada rindu kan kau pun semalam.” Kadangkala Haiqal juga boleh tahan lurus bendul orangnya. Nedzrish tahan tawa melihat sahabatnya yang benar-benar serius bertanya itu.

“Mana aku tahu. Dah nak termasuk dalam mimpi aku. Tak kan nak halang kot?”

“Mimpi pasal apa Rish?” Soalnya bersungguh-sungguh ingin tahu.

“Aku mimpi, yang kau nak masak kan something special untuk aku pagi ni. Itu yang aku datang singgah ni.” Ujar Nedzrish sambil tersengih-sengih. Haiqal yang sedar dirinya sedang dipermainkan, mendengus kegeraman.

“Banyak lah kau mimpi! Cakap saja lah yang kau tu nak makan dekat sini, apasal? Bini kau tak masak eh?”

“Selalunya dia masak untuk aku, walaupun ada kalanya aku tak makan apa yang dia masak. Tapi entahlah hari ini, aku tengok tudung saji tadi tak ada apa pun. Dia terlupa kot.” Nedzrish malas mahu memikirkannya. Mungkin isterinya bekejar untuk ke butik sehingga terlupa menyediakan makanan untuknya. Biarlah, dia pun bukan kisah sangat.

“Kira bagus jugak lah isteri kau ni kan Rish. Walaupun kauorang kahwin secara terpaksa, tapi dia tetap jalankan tanggungjawab dia sebagai seorang isteri.” Ujarnya kagum dengan sifat isteri Nedzrish. Selalunya apabila berbicara soal perkahwinan secara terpaksa, sudah tentu pasangan suami isteri itu akan membuat hal sendiri. Tidak mempedulikan langsung tentang tanggungjawab masing-masing.

“Yang itu jelah, kalau lebih-lebih aku tak bagi. Sebenarnya aku tak suruh dia masak untuk aku, tapi dia yang gatal sangat nak masak. Lantak dia lah.”

“Kau ni Rish, dah dapat isteri baik macam tu pun kau masih tak nak bersyukur. Cuba lah hargai apa yang dia buat untuk kau.” Ujarnya menasihati Nedzrish. Dia tidak senang mendengar bicara sombong sahabatnya.

“Kau nak suruh aku hargai macam mana, kau nak suruh aku julang dia macam piala?” Soalnya seraya mencapai surat khabar Berita Harian.

“Ke situ pulak kau ni. Maksud aku, kau hargai lah penat lelah dia masak untuk kau. Ini kau sendiri yang cakap, kadang-kadang kau tak makan pun apa yang dia masak. Tak baik tau Rish buat isteri kau macam tu.”

“Dah memang aku tak suka dekat dia, nak buat macam mana?”

“Yelah-yelah.. Aku kalau bercakap dengan kau, aku yang tewas dulu. Kau tu kalau bercakap, asyik tak nak mengalah je.” Haiqal sudah bosan bercakap dengan dirinya, ada sahaja kata-kata Haiqal yang dibangkan oleh Nedzrish.

“Dah kau bercakap tentang orang yang aku tak suka, memang lah aku reject habis-habisan.”
“Okay kalau macam tu, aku nak tanya pasal Mel. Dah lama aku nak tanya kat kau, tapi asyik lupa je.”
“Apasal pulak dengan perempuan gedik tu?”

“Eh, dengan Mel pun kau tak suka ke? Perempuan gedik apanya, dia kan girlfriend kau Rish.” Ujar Haiqal kebingungan dengan respon daripada sahabatnya apabila nama Amelda Imani dibangkitkan.

“Yelah.. Kau macam lah tak tahu girlfriend aku tu gedik semacam, sakit mata aku tengok dia tu.”

“Gedik-gedik pun, dia lah satu-satunya perempuan yang sabar dengan perangai mengarut kau selama ni. Kau jangan lupa tu Rish.” Sengaja dia ingin mengingatkan Nedzrish tentang apa yang telah dilalui oleh temannya dengan Amelda Imani.

“Kau tak payah lah nak membebel. Kau nak tanya apa tadi?”

“Kau dengan Mel masih macam dulu lagi ke? Maksud aku, masih lagi keluar minum sama-sama?”

“Ha yelah. Bila masa pulak aku break dengan dia?” Soalnya agak keras. Apa punya soalan lah si Haiqal ni beri pada dia. Tidak mencabar mindanya langsung.

“Tak adalah, aku bukan nak menyibuk. Tapi kau kan dah ada isteri sekarang. Mana lah tahu kau dah tak layan Mel lagi dan fokus dengan perkahwinan kau.”

“Apa benda yang kau merapu ni Qal? Tak ada masa lah aku nak fokus dengan perempuan tu, aku kahwin ni pun sebab terpaksa. Kalau ikut kan hati aku, nak aje aku bawa Mel jumpa orang tua aku.”
“Dah kenapa kau tak buat macam tu sebelum kau kahwin?”

“Kau sendiri tahu kan yang papa aku tu singa jadian. Nak suruh aku ni kena sembelih hidup-hidup ke kalau bagitahu dia yang aku tak nak kahwin dengan isteri aku?”

“Tahu pun kau. Kau tahu papa kau jenis macam mana, tapi kau sendiri tak ambil peduli tentang isteri kau. Kau dah lain sekarang Rish, kau dah ada isteri. Soal terpaksa ataupun suka rela, itu jatuh nombor 2. Yang penting sekarang ni, perkahwinan ni sah. Kau dah ada tanggungjawab. Jangan buat main soal tanggungjawab ni Rish.” Haiqal sememangnya seorang yang matang apabila berbicara soal kehidupan. Dialah yang banyak menasihati Nedzrish yang tidak ambil peduli tentang semua itu.

“Habis tu kau nak suruh aku tinggal kan Mel ke? Kau tahu kan Mel kejar aku berapa lama? Tak kan aku nak kecewa kan dia. Lagi pula aku memang sayang kan Mel. Tak ada yang kedua mahupun ketiga.”

“Cinta tak semestinya memiliki Rish. Kadang-kadang tu bila kita melepaskan seseorang yang kita sayang pergi dari hidup kita, kita akan lebih bahagia. Sebab kita buat semua tu untuk kebahagiaan dia juga. Bukan kah cinta perlu kan pengorbanan?” Ujarnya persis seorang doktor cinta.

“Tapi aku belum bersedia untuk lepaskan Mel pergi dari hidup aku. Aku dah lama dengan dia. Dia tahu aku jenis macam mana, dia faham apa yang aku nak, apa yang aku tak suka.”

“Aku pun tak sanggup nak tengok Mel sedih. Aku dengan Nadim yang jadi saksi kisah cinta kauorang ni. Aku tahu walaupun kau nampak macam tak kisah, kau sayang sangat dekat Mel. Tapi kau ada pilihan lain ke Rish?”

“Buat masa sekarang ni aku tak nak Mel pergi jauh dari aku. Sampai bila-bila pun aku tetap perlu kan dia.” Tuturnya penuh keikhlasan. Ya, hingga saat ini tiada apa pun yang dapat menggugat kesetian cintanya terhadap gadis itu.

“Tak apalah, aku cuma cakap apa yang aku rasa perlu  untuk aku nasihat kan kau. Jom lah kita makan, aku ada beli nasi lemak. Kebetulan ada lebih, rezeki kau lah kawan.” Haiqal menepuk lembut bahu Nedzrish sebelum dia berlalu untuk ke dapur. Nedzrish masih lagi duduk termenung disitu, mindanya sedang mencerna setiap kata-kata sahabatnya.




*******
Bunyi deruan motorsikal di luar rumah mematikan lamunan pendek Qalish Audrina. Dia yang baru sepuluh minit tiba di rumahnya bingkas bangun untuk membuka pintu.

“Apa awak ni, duk raba-raba dahi saya? Dah kenapa? Gila ke?” Laju sahaja mulutnya menyoal suaminya. Tangan Nedzrish yang tiba-tiba melekap pada dahinya menimbulkan rasa pelik.

“Tak panas pun.”

“Memang lah tak panas. Dah saya tak demam, awak nak suruh saya sakit ke?” Soalnya agak sedikit meninggi. Geram dengan sikap suaminya yang entah kenapa itu.

“Mana lah tahu kau demam kus-kus ke, sebab tu balik awal hari ni. Salah tengok jam ke?” Nedzrish selamba memerli isterinya. Terkejut juga dibuatnya melihat wajah isterinya terjengul di depan matanya. Selalunya waktu-waktu sebegini Qalish masih berada di butiknya.

“Haah lah, jam saya rosak tadi. Baru pukul 6 eh?”

“Jam rosak ke kau sengaja balik awal sebab rindu kan aku? Mengaku lah cepat.”

“Eii... Tak payah nak perasan sangat boleh tak? Tak malu!” Dia sengaja menolak tubuh Nedzrish, kemudian dia melabuhkan duduk di atas sofa.

“Dah kenapa kau balik awal ni? Butik kau dah bankrupt ke?” Dush! Lancang sahaja mulutnya berkata-kata. Tidak dihiraukan wajah Qalish yang sudah mula mahu naik hantu itu.

“Amboi mulut dia kan, serupa macam mulut orang tak pergi sekolah. Saya punya suka lah nak balik awal pun, bukan kacau awak pun kan?”

“Siapa cakap kau tak kacau aku? Selalunya waktu-waktu macam ni, aku sorang je ada dekat rumah ni. Tiba-tiba hari ni kau ada, menyemak tahu tak?”

“Awak tak payah lah risau, saya nak keluar pun ni. Duduk lah rumah ni sorang-sorang.” Dia bingkas mencapai beg tangannya lalu selepas membetulkan selendang yang dipakainya dia bangun untuk menuju ke arah pintu.

“Aku dah cakap dah, kau ni mana boleh duduk dekat rumah lama sikit. Punggung tu asyik panas je nak keluar rumah. Nak pergi mana pulak ni?” Walaupun dia kelihatan seperti tidak kisah, namun dia tetap mengambil tahu kemana isterinya mahu pergi.

“Nak pergi hantar kereta kat car wash. Dah lama tak basuh kereta ni.”

“Kenapa orang senang macam kau ni suka membazir ek?” Nedzrish turut bangkit. Sekarang dia betul-betul berdiri di hadapan Qalish Audrina.

“Apa maksud awak?” Soalnya tidak mengerti.

“Kau hantar kereta pergi car wash, kau tak rasa membazir ke? Sedangkan kau boleh basuh kereta kau sendiri? Tahu tak?”

“Mana ada membazir. Saya bagi duit dekat orang tu, then dia pun basuh kereta saya. Bila dah siap, saya bawa kereta balik rumah. Mana ada membazir, kan?”

“Susah kalau bercakap dengan orang yang tak tahu hargai nilai duit. Bak sini kunci kereta kau.”

“Awak nak buat apa pulak?”

“Nak bagi ke tak nak? Kalau tak nak bagi aku cium kau. Nak?” Nedzrish sengaja mendekatkan bibirnya ke hujung hidung isterinya. Qalish Audrina cepat-cepat menyerahkan kunci keretanya kepada si suami tanpa dia mengetahui apa yang mahu dilakukan oleh Nedzrish.

“Duduk dalam diam-diam. Kalau kau nak terbongkang atas katil pun pergi lah. Kau kan penat.” Ujarnya sebelum segera menghayunkan kaki ke arah Nissan Teana milik Qalish.

3 comments:

  1. i've waited fr kesinambungan cerita ni..... bestnyaaa. bila nak update lg kak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Soon. Another 2days kite update. Kalau baik hati malam nanti will update lg ;) hehe anyway tq for readingg

      Delete
    2. Soon. Another 2days kite update. Kalau baik hati malam nanti will update lg ;) hehe anyway tq for readingg

      Delete