Klikk Jangan Tak Klik!! Duit Nikah 2016

Monday 2 November 2015

Be mine, eh? Bab21

“Rish. Berhenti lah dulu. Dah masuk waktu rehat dah ni.”

“Sikit je lagi ni bang. Abang rehat lah dulu.” Ujar Nedzrish lembut kepada pemilik bengkel motor itu.

“Kau ni kerja rajin sangat lah Rish. Kalau semua anak muda macam kau, tak adalah bersepah pekerja asing dekat negara kita ni.” Kata Abang Daud sambil menghulurkan sebotol air mineral kepada Nedzrish.

“Terima kasih bang. Saya ni kalau tak rajin bekerja macam mana nak dapat duit. Duit tak jatuh dari langit bang.”

“Itulah, bagus cara kau berfikir ni. Waktu muda macam kau ni lah kena kerja lebih sikit, bila dah lanjut usia nanti. Tak larat dah nak aktif macam sekarang ni.”

“Saya ni biasa-biasa je bang. Kalau tak kerja, saya tak ada duit nak beli apa yang saya perlukan. Nak tak nak, kenalah kerja kan?” Ujar Nedzrish seraya meneguk minuman yang diberikan oleh lelaki lingkungan 40-an itu.

“Betul lah tu. Kerja rajin-rajin Rish. Nanti senang hidup kau. Abang nak balik rumah sekejap. Kau dengan Alip tolong tengok-tengok kan bengkel ni.”

“Okay bang. Hati-hati.” Ujar Nedzrish bersama senyuman manis. Kemudian dia bangun dari duduknya lalu menapak perlahan memasuki bengkel itu.

“Hai sayang..” Baru sahaja dia mahu melangkah, cuping telinganya disapa suara yang cukup tidak asing dengan dirinya. Lantas dia terus menoleh ke belakang semula.

“Mel? You buat apa dekat sini?” Soal Nedzrish dengan nada yang agak meninggi. Dia hairan bagaimana gadis itu boleh tahu dia bekerja disitu.

“Relaks lah sayang. You ni macam nampak hantu lah.”

“Aku tanya ni Mel. Kau buat apa datang sini?” Dia mengulangi soalan yang sama. Seingatnya dia tidak pernah memberitahu Amelda Imani yang dia bekerja disitu.

“Datang sini sebab nak jumpa you lah sayang. Tak kan lah I nak shopping pulak dekat sini kan?” Sindir Amelda Imani seraya menyinsing lengan kemeja sehingga ke paras sikunya.

“Balik lah Mel. Panas tempat ni. Tak sesuai untuk perempuan macam kau ni. Nanti kita jumpa dekat tempat biasa.” Nedzrish tahu gadis itu tidak selesa dengan keadaan di bengkel yang panas berbahang itu.

“Tak nak lah. I nak jumpa you. Rindu you, tahu tak?” Amelda Imani memaut lengan Nedzrish manja. Nedzrish tidak selesa dengan keadaan begitu kerana dirinya sendiri sedang berpeluh-peluh dek kerana kerjanya yang memerlukan dirinya mengerah keringatnya.

“Aku berpeluh ni Mel. Aku sendiri tak selera nak bau badan aku sendiri. Yang kau ni tak rasa apa-apa ke duk meleset dekat aku ni?”

“Kalau dah sayang, you tak mandi sebulan pun I sanggup bau.”

“Aku banyak kerja lah Mel. Pergi lah balik.” Nedzrish menarik lengannya daripada dipaut oleh Amelda. Dia ingin menyambung kembali tugasannya yang tergendala sebentar tadi.

“You jangan nak mengelat. Tadi I sendiri dengar you tengah rehat kan sekarang ni. Jom lah duduk dengan I sekejap. Lepas tu you sambung lah kerja you balik. Okay?”

“Hmm. Susah kalau ada kucing miang dekat sini.” Meskipun mulutnya membebel memarahi Amelda Imani yang terlebih mengada itu, namun kakinya tetap mengikut langkah teman wanitanya itu.

“You dah makan?” Soal Amelda Imani setelah mereka melabuhkan duduk di atas kerusi batu tidak jauh dari bengkel tempat Nedzrish bekerja.

“Aku makan roti je sebelum masuk kerja tadi.”

“You belum lunch lagi?”

Lunch roti je lah tadi. Kau ni banyak tanya lah.” Nedzrish sudah mula membuat memeka muka bosan menjawab soalan yang hampir sama.

“You ni, I caring pun salah. Ni I ada bawa kan lauk dengan nasi. I masak tau. You terharu tak?” Tangannya lincah membuka bekas makanan yang dibawa. Sejurus kemudian dia menghulurkan bekas makanan itu kepada Nedzrish.

“Kau masak sebab nak suruh aku puji ke macam mana ni?”

“Mana ada. You ni tak payah lah nak serius sangat. Nak ke tak nak ni? Ke nak I suapkan?”

“Kau ingat aku ni baby ke Mel? Aku tak lupa lagi cara-cara nak pegang sudu. So, thank you.” Nedzrish mencapai bekas makanan itu lalu selepas selesai membaca doa makan dia terus menikmati hidangan itu.

“Rajin pulak hari ni kau masak. Selalunya muka kau ni muka beli makanan kat luar je.”

“Tiba-tiba je mood nak memasak ni datang. So, I pun pergi lah beli bahan-bahan mentah. I bosan lah duduk rumah. Itu yang masak tu.” Ujar Amelda Imani bersama wajah kosong. Semenjak cuti semester bermula, hidupnya bagaikan tiada hala tuju kerana terlalu banyak masa yang ada.

“Kalau dah tahu duduk rumah tu bosan, pergi lah buat apa yang patut. Tolong mama kau dekat butik ke. Ada jugak faedahnya.”

“You ni, you tahu kan I tak minat bissnes. I malas lah, kalau pergi butik mama I tu, I takut nanti mama I bising.”

“Kenapa mama kau nak bising pulak? Kan bagus kau tolong dia dekat sana? Ringan sikit kerja dia, kan?”

“Sebab… Nanti I angkut semua baju yang mama I jual. Tak ke bankrupt mama I nanti?” Ujar Amelda Imani bersama sengihan di bibirnya.

“Kau ni, cuba kawal sikit nafsu nak membeli kau ni. Kalau aku suruh kau senaraikan berapa banyak baju yang ada dalam almari kau tu, mesti tak muat kan satu buku? Kau jangan membazir lah Mel.” Omel Nedzrish tidak senang dengan sikap Amelda Imani yang gemar menghabiskan duitnya untuk membeli pakaian.

“Macam mana nak kawal, dah memang sifat perempuan macam tu.”

“Boleh je kalau kau nak. Mama aku pun perempuan jugak, tapi tak adalah setiap kali dia keluar pergi shopping, dia bawak balik baju berhelai-helai.”

“Yelah.. You ni sama macam mama I. Tak habis-habis nasihatkan I pasal ni. Bosan tahu tak?” Amelda Imani menguak lembut rambut Nedzrish yang sudah terjuntai ke bawah. Lelaki itu hanya membiarkan sahaja tanpa mahu membantah. Dia meneruskan suapan demi suapan ke dalam mulutnya.

“Kalau bosan, kalau tak nak dengar aku membebel pasal ni lagi. Jangan membazir lagi lain kali.”

“Okay. I tak janji tapi I cuba. You, kenapa you tak bagitahu I yang you kerja dekat sini? Sejak you kahwin ni kan, banyak benda yang you rahsiakan dari I kan.” Dia memandang wajah Nedzrish yang kelihatan berselera menikmati lauk yang dimasaknya. Dia mengulum senyum dalam diam.

“Aku bukan tak nak bagitahu lah. Tapi aku baru je 2hari kerja dekat sini. Sepanjang aku kerja dekat sini, aku tak ada kesempatan lagi nak jumpa kau. Macam mana nak cerita.”

“Banyak betul alasan you kan. Kita contact hari-hari kan. Apa yang susahnya you nak bagitahu I apa yang you buat?”

“Alahai Mel. Tak kan semua benda aku nak bagitahu kau. Aku terlupa lah tu.” Balasnya ringkas. Dia malas mahu membesarkan hal yang sangat kecil padanya.

“Susah tau bercakap dengan you. Semua benda you ambil mudah.”

“Dah memang itu perangai aku dari dulu. Kau baru tahu ke?”

“I baru tahu? Hello, semua perangai buruk you, perangai tak senonoh you semua I dah khatam lah. Semua ada dalam kepala I ni.”

Oi Mel. Kau ni memang nak biar aku mati tercekik ke macam mana? Daripada awal aku makan, sampai sekarang dah habis dah pun. Air mana air?” Tiba-tiba Nedzrish menjerit ke telinganya sehingga membuatkan dia tersentak.

“Sayang! You ni cakap lah elok-elok. Sakit tahu tak telinga I.”

“Pedas lah woi asam pedas kau ni. Mana air?”

“Sejak bila asam pedas orang masak manis?” Amelda Imani masih tidak mahu mengalah. Dia sengaja ingin mengusik buah hatinya yang sedang menahan kepedasan.

“Tak kelakar pun kau nak tanya soalan macam tu sekarang ni. Amelda Imani!”

“Hahaha… Comel lah bila you marah.” Puji gadis itu seraya menghulurkan sekotak air kepada Nedzrish. Tanpa sempat dia mahu memberikan straw kepada lelaki itu, Nedzrish sudah menyedut minuman itu dengan rakusnya.

“Hodoh nya perangai you ni Rish!”




*****
Qalish Audrina yang sedang leka menonton televisyen di ruang tamu rumahnya, tiba-tiba dikejutkan dengan suara orang memberi salam serentak dengan bunyi loceng dari luar rumah. Dengan langkah perlahan dia menghayunkan kakinya untuk mencapai tudung yang berada di hujung sofa.

“Siapa pulak datang malam-malam ni? Tak kan Rish terlupa nak bawa kunci kot?” Sambil tangannya membuka pintu rumah itu, mulutnya mengomel sendirian.

“Ye. Cari siapa?” Qalish Audrina menegur seorang lelaki yang sedang duduk di atas motornya. Oleh kerana lelaki itu hanya menundukkan wajahnya, Qalish tidak dapat mengecam siapakah lelaki itu.

“Cari bae saya.”

Terbuntang biji mata Qalish Audrina bersama degupan jantungnya yang sudah tidak teratur dek kerana terlampau terkejut ketika lelaki itu memalingkan wajahnya memandang dirinya.

“Macam mana awak boleh ada dekat sini Ammar Riyadh?” Nafasnya sudah turun naik menahan marah yang tiba-tiba datang tanpa dipinta. Kehadiran mengejut lelaki itu benar-benar menganggu emosinya kala itu.

“Semua tentang awak, saya tahu Qalish. Awak kan girlfriend saya.”

Excuse me Ammar Riyadh. Ex-Girlfriend. Saya bukan kekasih awak lagi.”

Whatever lah Qalish. Kebetulan awak dah keluar ni, apa kata kita keluar makan sekejap?” Ammar Riyadh tidak mahu menambah kemarahan wanita itu, dia hanya mahu keluar bersama wanita itu. Dia tidak punya niat untuk menyakitkan hati Qalish Audrina.

“Awak dah hilang akal ke ajak isteri orang keluar?”

“Keluar makan jelah Qalish. Bukan nya saya nak buat benda tak elok dekat awak. Okay macam ni, awak panggil suami awak. Biar saya sendiri minta izin nak bawa awak keluar.”

“Awak balik lah Yadh. Jangan kacau hidup Qalish lagi. Berapa kali saya nak cakap yang antara kita dah tak ada apa-apa. Balik lah.” Qalish sudah tidak keruan. Dia bimbang jikalau Nedzrish pulang ke rumah waktu itu dan melihat dirinya bercakap dengan Ammar Riyadh.

“Apa yang susah sangat Lish nak terima Yadh balik ni Lish?” Ammar Riyadh masih tidak mahu mengalah. Sudah hampir seminggu dia menjejaki Qalish Audrina namun gadis itu mengelak untuk berjumpa dengannya.

“Susah sebab Lish sekarang dah jadi isteri orang! Balik lah Yadh sebelum Lish jerit sekuat hati.”

“Okay, Yadh boleh balik sekarang. Tapi Lish kena janji dengan Yadh Lish tak akan larikan diri daripada Yadh lagi. Yadh penat lah main tarik tali macam ni.”

“Siapa yang main tarik tali dengan Yadh. Yadh sendiri yang cari masalah. Lish tak ada masa lah nak layan Yadh.” Selesai berkata-kata, Qalish segera mengatur langkah untuk masuk ke dalam rumahnya. Semakin dilayan, pastinya lelaki itu akan merayu-rayu untuknya kembali semula kepada lelaki itu.

“Lish tunggu sekejap. Yadh datang sini nak bagi air kegemaran Lish. Ambil lah, Yadh buat ikhlas untuk Lish.”

“Okay Yadh janji, lepas Lish ambil air ni. Yadh balik.”

“Lish tak berminat nak terima apa-apa pun daripada Yadh. Enough lah Yadh. Jangan bodoh kan diri buat semua ni.” Dia tidak memalingkan wajahnya sewaktu menuturkan kata-kata itu. Dia terpaksa menyakiti hatinya sendiri walaupun dia amat mencintai Ammar Riyadh hingga ke saat ini.

“Okay kalau itu yang Lish mahukan. Yadh akan balik. Tapi Yadh tak akan pernah give up untuk dapatkan hati Lish semula. Sebab hanya Ammar Riyadh seorang sahaja yang mampu mewarnai hati Qalish Audrina. Kalau Lish masih ingat lagi, ayat tu yang Lish selalu cakap.” Seketika kemudian dia menghidupkan enjin motornya lalu dia memecut laju motornya.

Woi! Kau buat apa tercegat macam tiang bendera kat luar rumah ni?”

Lekas-lekas dia menyeka air matanya dengan hujung jarinya apabila dikejutkan dengan suara suaminya. Dia pantas membuka pagar rumah itu untuk memberi laluan kepada Nedzrish memarkirkan motornya di garaj rumah mereka.

“Kau ni kenapa duduk sorang-sorang kat luar ni? Teringin nak jadi mak guard ke?” Tegur Nedzrish setelah mematikan enjin motorsikalnya.

“Tak lah, saya saja ambil angin. Awak dari mana ni?”

“Lepak dengan kawan aku tadi. Eh sekejap, siapa punya air ni?” Nedzrish mencapai bekas minuman yang diletak di atas tembok pagar rumahnya.

“Er...”

“Siapa punya ni Lish? Macam baru lagi je air ni. Ada orang letak ke ataupun memang kau punya?” Soal Nedzrish sambil membelek bekas minuman itu. Qalish Audrina dihadapannya sudah telan liur berkali-kali.

“Yang susah sangat nak jawab ni kenapa? Kau punya ke?” Soalnya lagi. Kali ini lebih tegas. Dia juga bingung mengapa begitu sukar untuk isterinya menjawab soalan yang amat mudah itu.

“Ya. Saya punya. Saya order tadi, baru sampai..”

Order satu je? Tak nak order untuk aku sekali? Coffee kan ni?” Nedzrish memejamkan matanya sambil menikmati haruman coffee yang sangat meliurkan tekaknya itu.

“Awak suka coffee?”

“Gila tak suka. Cappuccino kan ni? Daripada umur aku 15 tahun lagi aku penggemar tegar kopi. Segala jenis kopi aku minum tau.”

“Oh.. Kalau macam tu awak minum lah.”

“Eh, tadi kau cakap ni kau punya? Nah ambil lah, aku gurau je lah. Nanti aku nak aku beli lah sendiri.”

“Awak ambil je air ni. Saya dah mengantuk, nak naik atas tidur. Jangan lupa kunci pintu, pagar semua.” Qalish Audrina memulangkan kembali bekas minuman itu kepada suaminya, lalu dia melangkah pantas untuk masuk ke dalam rumahnya.


Aik. Pelik semacam je bini aku ni.” Nedzrish yang tidak tahu menahu apa yang terjadi hanya menurut kata Qalish Audrina. Perlahan-lahan dia menyedut minuman itu dengan tangan kirinya menutup pintu utama rumah mereka.

2 comments: