Klikk Jangan Tak Klik!! Duit Nikah 2016

Sunday 20 December 2015

Random Teaser (Be Mine Eh)

Qalish Audrina melangkah perlahan mendekati sofa yang berada di ruang tamu rumah mereka. Kelihatan Nedzrish Eskandar sedang menonton rancangan kegemarannya. Sesekali lelaki itu ketawa kecil, mungkin terhibur dengan jalan cerita itu. Dia mengambil tempat tidak jauh dari lelaki itu.

“Awak ni memang tak pernah bosan eh tengok cerita ni?” Soalnya seraya bibirnya dimuncungkan ke arah skrin televisyen itu.

“Comel Hagemaru ni, sama macam muka kau. Sebab tu aku suka tengok, kau kan bulat macam Hagemaru.” Ujarnya seraya ketawa kecil. Matanya yang sedikit sepet itu bertambah kecil apabila dia ketawa.

“Apa awak ni sama kan saya dengan Hagemaru. Saya bukan gemuk dan pendek macam dia pun. Awak memang tak reti beza kan yang mana batu yang mana permata ke?”

“Retilah, kau lah batu. Permata tu aku.” Ujarnya tanpa memandang wajah isterinya. Matanya masih lagi difokuskan ke arah skrin televisyen.

“Amboi-amboi, ikut sedap mulut awak saja kan kalau bercakap?” Qalish Audrina sudah tayang wajah geram. Disangkanya suaminya akan memuji dirinya dengan menyamakan dia dengan permata. Rupa-rupanya Nedzrish tetap berhati batu.

“Mummy marah daddy lah Bella. Daddy gurau je, cakap dengan mummy. Daddy tak ada niat pun nak sakit kan hati mummy. Cakap cepat.” Nedzrish segera mendukung arnab mereka yang kebetulan sedang bermain di ruang tamu rumah mereka.

“Cakap dengan daddy, mummy tak ambil hati langsung. Sebab mummy mana ada hati. Sebab tu daddy suka cakap ikut kepala dia je, sebab dia tak fikir pun perasaan orang lain.” Balas Qalish Audrina memerli suaminya. Nedzrish tergelak melihat respon isterinya yang sedang bengang dengan dirinya.

“Cakap dengan mummy, kalau marah-marah macam ni. Hilang lah seri kecantikan mummy tu, tak mahu marah-marah lagi ya mummy?” Soal Nedzrish seraya menoleh ke arah Qalish Audrina dengan melindungi wajahnya disebalik Bella.

“Awak ingat comel ke buat macam tu?”

“Tak cakap pun comel, alah kau ni sensetif betul lah. Aku gurau saja, tak payah lah ambil serius.” Ujarnya lalu dia meletakkan kembali Bella di atas lantai.

“Saya perasan kan, sejak saya bawa masuk Bella dalam rumah kita. Awak selalu habis kan masa dengan dia. Awak selalu curi-curi bawa dia tidur dekat dalam bilik awak kan? Semalam saya tengok sangkar Bella tak ada, dalam bilik kosong tu pun dia tak ada dekat situ. Mesti awak yang curi dia kan?”

“Mana ada aku curi dia, kan kita dah cakap kita nak jaga Bella sama-sama kan? So, gilir-gilir lah. Jangan lah tamak, ini asyik kau saja nak bawa dia tidur dalam bilik kau. Aku pun nak juga.”

“Awak memang suka arnab ke?” Soalnya ingin tahu tentang suaminya. Terus-terang dia katakan, jikalau ada orang bertanya tentang suaminya. Tidak banyak yang boleh dia ceritakan tentang Nedzrish kerana terlalu banyak tentang lelaki itu dia tidak tidak tahu.

“Nak kata suka sangat tu tak adalah. Tapi kalau nak cakap tak suka pun tak ada juga. Biasa-biasa je.”

“Tapi kenapa saya nampak awak macam sayang sangat dekat Bella. Hari tu saya balik kerja, awak tidur dengan Bella dekat ruang tamu. Nampak macam awak memang sukakan haiwan.”

“Kau suka arnab sejak bila?” Soalnya pula. Dia mencapai alat kawalan jauh televisyen lalu ditekan button “off”.

“Sejak saya sekolah rendah lagi. Tapi masa tu saya tak ada bela arnab, bila dah besar ni baru saya bela. Masa tu sekolah lagi, umi tak kasi bela haiwan. Kenapa?”

“Aku sedang belajar untuk suka apa yang kau suka. Apa yang kau suka, apa yang kau minat. Itu juga lah yang aku minat.” Tuturnya dengan nada biasa. Dia tidak tahu bagaimana mahu menzahirkan rasa sayangnya terhadap wanita itu kerana dia bimbang untuk berhadapan dengan penerimaan isterinya. Dia bimbang jikalau isteri yang dinikahi tanpa benih cinta, akan menolak cinta nya jikalau dia berterus-terang.

“Aaaa. Apa dia?” Soalnya bingung. Mungkin tidak dapat menangkap apa yang cuba disampaikan oleh Nedzrish Eskandar.

“Apa kau ingat aku ni astro ke duk ulang tayang berkali-kali? Air liur aku ni banyak habis sebab kau tahu tak.” Ujarnya kembali kepada karakter asalnya yang tidak berlembut dengan isterinya.

“Awak, awak ada girlfriend ke sebelum kahwin dengan saya?” Soalan yang tidak diduga keluar daripada mulut isterinya membuatkan Nedzrish tiba-tiba terbatuk kecil.

Apasal tiba-tiba kau tanya?” Soal Nedzrish dengan wajah gusar. Adakah isterinya pernah ternampak ketika dirinya bersama Amelda Imani?

“Saja tanya, mana lah tahu kalau-kalau saya ni dah rampas hak milik orang.”

“Kalau aku cakap aku memang ada kekasih sebelum aku kahwin dengan kau, kau nak buat apa?”

“Lepas kan awak kot, awak pun tak cinta kan saya kan? Jadi untuk apa kita terus kan perkahwinan ni?” Sebenarnya Qalish Audrina tidak memaksudkan kata-kata yang diucapkan sebentar tadi. Dia hanya mahu melihat respon lelaki itu. Dia ingin mendapatkan kepastian sama ada Nedzrish juga punya perasaan yang sama sepertinya ataupun sebaliknya.

“Aku kahwin dengan kau sebab papa. Tapi sekarang aku tak ada apa-apa sebab untuk lepas kan kau. Aku tak ada girlfriend, sebab aku dah ada isteri.” Tutur Nedzrish dengan wajah serius. Dia berharap Qalish Audrina akan mengerti kata-katanya tanpa dia perlu menerangkan dengan lebih lanjut.

“Tapi awak tak cinta kan saya. Kenapa nak terus kan juga? Sebab papa?”

“Sebab aku.. Sebab aku tak nak nanti baju aku tak ada orang basuh. Kalau aku hidup bujang semula, makan minum aku semua tak ada orang jaga. Aku tak nak duduk dengan mama sebab aku dengan papa tak macam hubungan kau dengan abah kau.” Nedzrish menghembuskan nafas dengan penuh kepayahan. Aduhai! Sudah ada peluang untuk berterus-terang, boleh pula dia tidak lafazkan saja kata-kata cinta kepada Qalish Audrina.

“Sebab tu jelah kan?” Soal Qalish Audrina seraya tersenyum kecil. Dia cuba untuk menyembunyikan kekecewaannya. Bimbang jikalau Nedzrish dapat mengesan dia sudah menyimpan rasa cinta buat lelaki itu.

“Dah tu kau nak suruh aku cakap macam mana? Kau nak suruh aku cakap “I Love You, Aku Cinta Pada Mu, kau yang paling terindah.” Kau nak suruh aku cakap semua tu ke?” Soalnya bersama memek muka cukup menyakitkan hati. Bukan dia sengaja tidak mahu berterus-terang, lidahnya terasa begitu kelu untuk berbicara soal itu.

“Heh, awak ingat saya menaruh hati dekat awak ke? Orang hilang akal sajalah jatuh cinta dekat lelaki yang tak berperasaan macam awak ni, macam tunggul batu.” Selesai menuturkan kata-kata itu, Qalish Audrina segera berlalu ke dapur dengan berbagai perasaan di dalam hatinya.


“Betul ke dia tak suka kan aku? Nampak macam dia suka, tapi kenapa dia kembali dingin ya?” Soalan itu hanya berlegar-legar di dalam mindanya sahaja. Tidak berani untuk mengutarakan soalan tersebut kepada si empunya badan.




No comments:

Post a Comment