Klikk Jangan Tak Klik!! Duit Nikah 2016

Tuesday 14 July 2015

Be mine, eh? Bab13

Qalish Audrina terpukau melihat pemandangan yang indah terbentang luas di depan matanya. Dia dan suaminya baru tiba di Shari La Island Resort, Pulau Perhentian seperti mana yang sudah ditetapkan oleh bapa mertuanya. Sudah lama rasanya matanya tidak disajikan dengan pemandangan yang mendamaikan jiwa ini. Sewaktu melewati private beach di resort itu, kakinya seperti mahu mendekati air jernih yang membasahi pasir-pasir disitu. Namun langkah kaki Nedzrish yang laju ke hadapan meninggalkan dirinya membantutkan niatnya.

“Cantik nya pulau ni. Rasa macam dah lama sangat tak rasa perasaan indah macam ni bila pergi bercuti.” Bisiknya sendiri lebih kepada dirinya sendiri.

“Kau ni tak pernah pergi bercuti ke? Kenapa yang nak jakun sangat ni? Macam tak pernah nampak pantai je.” Kutuk Nedzrish seraya menanggalkan topi yang dipakainya. Dia segera menghidupkan penghawa dingin kerana badannya yang sedikit kepanasan dek kerana cuaca begitu panas di luar sana.

“Biar lah saya nak jakun ke apa ke. Yang awak sibuk ni kenapa?” Gerutu Qalish Audrina kegeraman. Disangkakan suaminya sudah tergolek di atas katil, rupa-rupanya masih berada di sisinya.

“Mesti kau tak pernah pergi sini kan. Apa guna kau simpan duit banyak-banyak tapi tak bawa diri tu pergi ronda-ronda Malaysia ni? Jakun semacam je kau ni, macam orang tak pernah keluar dari KL je.” Nedzrish masih lagi giat mengutuk isterinya. Dia juga sebenarnya tidak pernah sampai ke pulau itu, namun dia sengaja berlagak seperti pernah ke sini.

“Saya simpan untuk masa depan saya lah. Kalau nak harap kan awak, memang mati kebulur lah saya. Awak tu bukan berduit pun.” Balas Qalish Audrina seraya menanggalkan selendang yang membaluti kepalanya.

“Siapa suruh kau kahwin dengan student? Kan dah merasa tak dapat duit belanja daripada suami sendiri. Aku terus terang cakap, untuk diri aku sendiri pun aku tak ada duit. Apatah lagi nak tanggung anak badak.”

“Hah?! Anak badak? Siapa pulak anak badak dekat sini?” Soal Qalish dengan suara sedikit meninggi.

“Kau lah. Kau kan badak. Kalau makan nasi, bergelen air kau teguk kan. Itu pasal badan kau kembung macam badak air. Muka kau tu bulat macam bola. Best nya kalau sepak. Terus goal.” Sakat Nedzrish sambil gelak besar dengan jenaka yang sengaja direka. Sebenarnya susuk tubuh Qalish Audrina yang tinggi lampai itu memang tidak sama langsung dengan badak, namun dia sengaja mahu memanaskan hati wanita itu.

“Awak jangan nak bercakap ikut sedap mulut awak je tau Rish. Karang ada yang masuk paper esok, mati tercekik lesung batu.”

“Mana kau nak dapat lesung batu dekat sini? Jangan nak berangan lah. Ni aku nak cakap sikit, selama 4hari kita dekat sini. Kau buat hal kau, aku buat hal aku. Kau nak pergi merayap ke mana pun ikut suka kau lah, kau nak selam ke dasar lautan, lagi lah bagus. Tak payah timbul-timbul semula pun bagus jugak.” Ujar Nedzrish bersama senyuman senget di bibirnya. Wajah bengang si isteri di tatap dengan rasa puas.

“Mulut awak ni memang ni memang busuk sebusuk stoking yang dah berbulan tak basuh. Kalau ya pun tak nak jalan-jalan dengan saya, cakap elok-elok boleh kan?” Qalish Audrina sudah bercekak pinggang di hadapan Nedzrish yang sedang duduk santai di atas kerusi.

“Aku kena cakap macam ni, sebab dengan kau ni kena cakap terang-terang. Supaya kau tak buat benda yang aku tak suka.”

“Oh ha lagi satu, katil kau dekat sebelah sana ya. Kita tidur asing-asing. Jangan harap nak tidur sekatil dengan aku. Hanya dekat rumah aku je sebab terpaksa berlakon untuk puaskan hati papa aku tu.” Sambung Nedzrish lagi dengan wajah sombong.

“Apa awak fikir saya kebulur sangat ke nak tidur sebelah awak? Ketiak dah lah bau hapak, gigi tak gosok sebelum tidur. Berbau hanyir macam ikan tahu tak. Bersyukur sangat tau saya tak tidur sekatil dengan awak. Thank you so much, Mr Husband.” Sengaja dia menyakitkan hati Nedzrish sebelum berlalu ke kamar mandi untuk membersihkan tubuhnya yang sudah melekit.

“Kau jangan sampai aku campak kau dekat dalam pulau tu nanti, biar ditelan dek shark. Aman sikit dunia aku lepas ni.” Laung Nedzrish kuat supaya Qalish mendengarnya. Dia kemudiannya merebahkan badannya di atas katil kerana keletihan mengharungi perjalanan yang memenatkan.




******
Nedzrish menghela nafas lega sejurus selesai memanjat untuk tiba di kincir angin. Memang dia sudah bercadang untuk mengambil beberapa foto untuk simpanan peribadinya kerana pemandangan dari atas jauh lebih indah. Sedang dia leka menikmati pemandangan indah itu, telefon bimbitnya berbunyi meminta segera diangkat.

“Hello sayang.” Sapa suara manja di hujung sana. Nedzrish mengukirkan senyuman nipis sejurus telinganya mendengar suara yang amat dirindui itu.
“Ya Mel. Rindu I ke?”

Of course. Kalau tak buat apa I call you. You buat apa tu? Hari ni you busy tak? Ke you dah ada plan nak keluar dengan wife you?”

“I tak ada dekat KL ni. You ada nak pergi mana?” Soal Nedzrish sambil matanya meliar memerhatikan sekumpulan kanak-kanak kecil yang sedang bermain kejar-kejar.

“You tak ada dekat sini? You pergi mana?” Soal Amelda Imani dengan nada terkejut. Seingatnya lelaki itu tidak memberitahunya apa-apa untuk keluar dari Kuala Lumpur.

“Papa I paksa I pergi honeymoon dengan perempuan tu. I dekat Pulau Perhentian ni.”

“Waaaa... You pergi honeymoon. Bestnya sayang!” Balas Amelda Imani teruja. Berkerut seribu dahi Nedzrish apabila mendengar suara girang gadis itu. Sangkaannya Amelda Imani akan memarahinya kerana tidak memberitahu gadis itu kemana dia mahu pergi.

“Apa yang best nya? Lain lah kalau I pergi sini dengan you. Boleh snorkeling sama-sama, tengok penyu. Ini kalau dah pergi dengan perempuan tu, jawabnya I buat semua tu sorang-sorang je lah.” Rungut Nedzrish seraya membetulkan cermin mata hitam yang dipakainya.

Best lah dapat pergi pulau. I dah lama tak pergi holiday, rasa macam nak pergi je bila you cakap you ada dekat sana.”

“Nanti I bawa you pergi sini, nak?”

“Nak! Mesti lah nak Rish! Tapi bila? You tu suami orang tau, tak kan I nak pergi bercuti dengan suami orang pulak?” Balas Amelda Imani sambil tertawa kecil.

“Boleh tak you lupakan sekejap status I sebagai suami orang? I rimas lah dengar.”

“Okay, I tak cakap lagi dah. You dekat sana berapa lama?”

“I baru sampai semalam, lagi tiga hari dekat sini. Lepas tu I balik KL, kita jumpa okay?” Ujar Nedzrish memberi harapan. Dia yang begitu merindui gadis itu tidak sabar-sabar untuk pulang semula ke ibu kota.

“Okay baby, I sebenarnya call you sebab nak ajak you pergi wedding kawan kakak I. I tak ada partner lah nak pergi. Segan pulak, tapi kawan kakak I tu beria ajak I. Serba-salah kalau tak pergi.” Celoteh Amelda Imani panjang lebar.

“Ajak lah kawan-kawan you. Tak kan semua orang tak ada?”

“You lupa ke, sekarang ni kan tengah cuti sem. Bestfriends I sema duduk jauh. Yang ada dekat sini pulak busy. Malas nak kacau.”

“Tak payah pergi lah kalau macam tu.” Putus Nedzrish. Dia sememangnya seorang yang simple, padanya kalau sesuatu itu menyukarkan, dia akan mengambil jalan yang paling mudah iaitu mengabaikan perkara itu.

“Eish, tak boleh lah macam tu. I ajak Haiqal boleh tak? Dia kan duduk dekat dengan area rumah I ni. Apa salahnya sayang, dia pun kawan baik you jugak kan?”

“Eh kau jangan nak pandai-pandai eh Mel. Aku tak suka kau keluar dengan lelaki lain, walaupun lelaki tu aku kenal. Lainlah kalau aku ada sekali. No, kau tak payah pergi. Duduk je rumah diam-diam.” Ujar Nedzrish dengan nada suaranya sengaja ditekankan.

“Ala you ni Rish. Tak sporting langsung lah. Nak suruh I duduk terperap dekat rumah ni buat apa, kalau I pergi wedding tu. Sekurang-kurangnya I boleh makan. Jumpa orang. Boleh lah Rish.” Pujuk Amelda Imani lagi.

“Kau jangan nak mengada-ngada lah Mel. Ini yang aku risau dengan kau ni bila aku jauh, mula lah nak buat perangai gedik kau tu.”

“Mana ada I buat perangai. I cuma nak ajak kawan you teman I pergi wedding, itu je. You ni semua benda nak jadi masalah bagi you.” Balas Amelda Imani kebengangan dengan sikap Nedzrish yang kadangkala terlalu kuat cemburu.

“I tak suka, you dengar jelah cakap I ni. Kalau you malas nak masak, call delivery. Nanti you claim dekat I, I bayar. Settle masalah kan?”

“Yelah-yelah.. Daripada dulu sampai sekarang, cemburu you tu tak habis-habis tau.”

“Mesti lah. Kau kan aku yang punya, lagi pun aku sayang kau. Sebab tu aku jaga kau nak pergi mana, dengan siapa. Semua tu aku kena tahu.” Ujar Nedzrish sambil tersenyum nipis. Amelda Imani di sana juga mengulum senyum. Sepanjang dia menjalin kasih bersama lelaki itu, Nedzrish Eskandar lah satu-satunya lelaki yang akan menemani kemana sahaja dia ingin pergi. Lelaki itu juga akan pastikan dirinya selamat sampai ke rumahnya setelah keluar berjalan, walaupun kadangkala dia tidak keluar dengan lelaki itu. Nedzrish cukup mengambil berat tentang dirinya.

“Salah satu sebab kenapa I sayang sangat dekat you, you jaga I macam I ni wife you.”

“I pun sayang kan you. Mel, nanti you call lagi eh? I nak balik chalet sekejap. You jaga diri baik-baik dekat sana. Nak pergi mana-mana bagitahu I dulu. Boleh?”

“Baik lah boss. Saya akan ikut semua cakap boss. You pun take care dekat sana tu, jangan lupa kan I dekat sini pulak.”

“Memang tak lah nak lupa kan budak gedik ni. Bye Mel. Assalamualaikum.” Ujar Nedzrish ringkas sebelum dia mematikan talian. Dia kemudiannya segera menuruni tangga untuk pulang semula ke biliknya.



*******
Nedzrish menarik kasar kerusi lalu dengan wajah masam di memandang Qalish Audrina yang sedang enak menjamu selera tanpa menghiraukan dirinya. Dengan selamba Qalish meneruskan suapan meskipun Nedzrish sudah berdehem berkali-kali.

“Amboi kau ni, sedap betul kau mengunyah ek? Tak peduli langsung aku dekat depan mata kau ni. Buat tak tahu je.” Marah Nedzrish dengan nada suara yang ditahan-tahan. Dia tidak mahu suasana menjadi kecoh pula kerana waktu sekarang adalah waktu makan tengah hari.

“Memang lah sedap, makan kan? Siapa je yang tak suka makan?” Balas Qalish Audrina sambil mengunyah keropok.

“Dasar badak kau ni. Tak cukup-cukup ke kau melantak sarapan pagi tadi sorang diri, lepas tu makan tengah hari pun kau melantak sorang jugak kan?” Soal Nedzrish bengang kerana wanita itu sarapan pagi tanpa mengajak dirinya. Dia juga lupa untuk bersarapan kerana pagi-pagi lagi dia sudah keluar. Namun dia tetap mahu salahkan isterinya.

“Makan sorang je lah, ada suami pun macam kahwin dengan patung. Tak ada fungsi langsung tau awak tu jadi suami saya.”

“Kenapa kau tak tunggu aku dulu? Kenapa kau pergi makan sorang-sorang pagi tadi? Breakfast kita tu termasuk dalam package chalet ni sekali kan? Papa aku yang bayar, sedap-sedap je kau bedal semua sorang kan.”

“Buat apa nak tunggu awak? Bukan ke awak cakap semalam, saya nak pergi mana-mana tu saya punya suka. So, tak perlu lah saya nak ajak awak makan sekali dengan saya kan? Mind your own business, Nedzrish.” Semakin membara hati Nedzrish melihat keberanian isterinya membidasnya. Qalish pula hanya menayang wajah selamba tanpa rasa bersalah sedikit pun.

“Memang lah aku tak kisah kau nak pergi mana. Tapi kalau bab makan, kena tunggu aku dulu lah makan sekali. Faham ke tidak?”

“Hm, ingat kan tak nak makan semeja. Tak takut muntah ke nanti?”

“Kau ni banyak mulut betul lah, aku lapar ni. Bak sini nasi.” Nedzrish terus menyambar nasi yang tidak terusik di dalam pinggan tanpa sempat Qalish mahu menghulurkannya.

“Lauk ni saya ada ambil lebih, saya dah habis makan ni. Awak ambil lah.” Ujar Qalish seraya menghulurkan lauk ayam masak kicap serta sayur kalian ikan masin.

“Awak pergi mana pagi tadi?” Soal Qalish Audrina selepas dia selesai membasuh tangan di sinki.
“Pergi mana-mana tempat yang aku suka.”


“Boleh tak kalau saya tanya tu, awak bagi jawapan yang taraf orang dewasa?” Soal Qalish Audrina yang sedang berpeluk tubuh.

“Kenapa kau sibuk sangat nak tahu? Kau tak faham bahasa ke yang kita ni pergi bercuti bersama, tapi apa pun yang kita nak buat dekat sini. Sendirian berhad. Tak faham lagi?”

“Papa awak tu yang tak faham. Awak cakap lah macam tu dengan papa awak. Senang sikit, saya tak payah lah nak cover kan kemana awak pergi setiap kali papa tanya kita dekat mana.”

“Papa ada call kau ke tadi? Kau cakap aku pergi mana?”

“Saya cakap awak keluar jalan-jalan. Saya bangun je awak dah tak ada.” Ujar Qalish selamba. Bulat biji mata Nedzrish mendengarnya.

“Kau cakap macam tu dekat papa?” Soal Nedzrish dengan suaranya yang sedikit kuat.

“Kenapa? Tak betul ke apa yang saya cakap tu? Kalau awak nak pergi menyelam sekalipun, boleh tak bagi tahu saya awak pergi mana? Sekurang-kurangnya saya adalah alasan nak bagi dekat papa bila dia tanya.”

“Bendul nya kau ni! Bagi tahu je lah dekat papa tu yang kita keluar jalan-jalan tepi pantai, yang kau pergi jawapan macam tu dah kenapa? Sah-sah lah nanti papa bising kat aku. Kau ni memang sengaja cari pasal kan.”

“Salah saya pulak? Saya tak pandai lah nak tipu, lagi-lagi orang tua kan. Kalau kita tipu dia, cepat je dia dapat hidu kebohongan kita tu.” Sempat pula dia menasihatkan suaminya meskipun wajah itu sudah merah padam.

“Oh ya, papa pesan dekat saya tadi. Nanti send dekat papa gambar kita berdua. Papa nak gambar kita atas boat, tepi pantai.”

“Hah? Apa kena pulak dengan orang tua ni. Nak paksa-paksa ambil gambar aku dengan kau pulak dah. Mula-mula suruh kahwin, lepas tu paksa pergi honeymoon. Dah sampai sini pun kena ikut cakap dia lagi?” Nedzrish mula berang mendengar arahan yang baru sahaja disampaikan oleh isterinya. Bertambah panas hati apabila papanya tidak habis-habis mengarahkannya buat itu ini seperti dia tidak punya perasaan.

“Mana lah saya tahu, papa awak kan. Awak lebih kenal dia.” Ujar Qalish Audrina ringkas. Dia juga tidak mengerti mengapa bapa mertuanya perlu mengaturkan semuanya untuk mereka berdua, kadangkala rimas juga dibuatnya.

“Papa nak gambar kita… Maknanya aku kena jalan-jalan dengan kau lah kan? Memang tak lah!”

“Awak ingat saya suka ke dengan arahan papa awak tu? Kalau saya duduk sebelah awak, mesti orang cakap macam beauty and the beast. Ketara sangat.”

“Ha. Bagus lah kalau kau sedar. Kau lah si hodohnya tu kan? Boleh pecah skrin handphone aku kalau ambil gambar sekali dengan kau.”


“Eh tak lah. Awak lah si buruk rupa tu. Tengok hidung awak tu penuh dengan kicap, orang makan dekat mulut. Awak memang terlebih bijak kan bagi hidung makan sekali.” Ejek Qalish Audrina sambil tergelak besar. Dia segera menekup mulutnya lalu dia bangun dari duduknya untuk keluar dari restoran itu. Tidak dihiraukan Nedzrish yang melaung memanggil namanya berkali-kali dari dalam. 


No comments:

Post a Comment