Klikk Jangan Tak Klik!! Duit Nikah 2016

Tuesday 27 October 2015

Be mine, eh? Bab19

Datin Khalidah sedang membersihkan taman mini rumah mereka sambil menikmati angin pagi yang mendamaikan. Itulah rutin hariannya setiap hari, suasana dirumahnya yang sering kali sepi kerana suami dan dua orang anaknya keluar bekerja. Tiba-tiba dia teringatkan anak bonsgunya Nedzrish Eskandar yang sudah seminggu tidak menjenguknya di rumah.

“Oh mak kau!”

“Mak siapa ma? Mama Rish ada depan mata Rish ni, dia tengah melatah.” Ujar Nedzrish sambil tersengih-sengih kerana berjaya membuat mamanya terkejut dengan kehadirannya. Dia sengaja memeluk mamana dari arah belakang semasa mamanya sedang sibuk menyiram pokok.

“Budak bertuah ni kan! Mujur lah tak gugur jantung mama ni, kamu ni memang sengaja cari pasal lah.” Omel Datin Khalidah seraya menutup paip air lalu dia mengikut jejak langkah anaknya masuk ke dalam rumah.

“Hehehe.. Mama jangan lah marah. Nanti cepat tua lah.”

“Memang dah tua dah pun Rish. Dah dimamah usia dah pun.” Balas Datin Khalidah seraya melabuhkan duduk disebelah anak bongsunya. Diusap penuh kasih rambut anaknya.

“Mana ada. Pada Rish mama tetap cantik. Walaupun mama tua kerepot, mama tetap perempuan yang paling cantik dalam hati Rish.”

“Amboi budak ini, puji mama bukan main bersungguh-sungguh lagi. Ada nak minta apa-apa ke ni?”

“Mama ni, selalu fikir yang bukan-bukan pasal Rish. Rish rindu mama lah, dah lama tak jumpa mama.” Nedzrish memeluk erat mamanya yang berada disisnya. Datin Khalidah hanya tersenyum melihat kerenah anak bongsunya yang sememangnya sangat manja dengan dirinya.

“Dah ada isteri pun nak manja dengan mama macam ni, malu je kalau Lish nampak.”

“Biarlah, dia bukan ada pun.”

“Ni mama nak tanya, kenapa Rish datang pagi-pagi ni? Selalunya waktu macam ni Rish terbongkang lagi atas katil. Ke perangai buruk tu dah berubah sejak kahwin?” Soal Datin Khalidah kehairanan menerima kedatangan anaknya pagi-pagi begini. Setahunya Nedzrish amat sukar untuk bangun pagi.

“Rish cari kerja lah ma. Sebab tu Rish bangun pagi. Tapi dari semalam Rish cari kerja, tak ada satu pun yang berkenan.” Ujar Nedzrish melepaskan keluhan kecil.

“Buat apa nak kerja?”

“Mama lupa ke, suami mama tu mana bagi duit dekat Rish bila cuti semester ni. Pandai-pandai lah Rish nak cari duit sendiri.”

“Rish, tak elok cakap macam tu. Suami mama kan papa Rish.”

“Papa lah sangat, menyampah lah cakap pasal papa ni. Daripada Rish bujang sampai Rish terpaksa kahwin dengan Lish, papa tak habis-habis masuk campur hal Rish. Apa masalah papa sebenarnya ni ma?” Nedzrish meluahkan ketidakpuasan hatinya. Dia yang sememangnya masih lagi bengang dengan tindakan papanya mengatur kehidupannya, mempamerkan wajah tidak puas hati.

“Kejap. Mama tak faham, kenapa Rish tiba-tiba marah dekat papa ni? Papa buat apa?”

“Kenapa papa pandai-pandai nak sibuk hal rumah tangga Rish? Sibuk nak bagi duit kenapa? Qalish tu mampu lah nak tanggung makan minum dia sendiri, Rish bukan kahwin dengan perempuan kampung. Dia tu wanita bekerjaya lah ma.”

“Oh.. Pasal tu ke?”

“Mama tahu?” Berkerut dahi Nedzrish memandang mamanya seperti tidak percaya.

“Mama yang suruh papa bagi duit dekat kauorang berdua, tapi mama suruh papa bagi dekat Rish setiap bulan. Yelah Rish kan ketua keluarga. Lagipun Rish belum kerja lagi, bila Rish dah kerja nanti Rish tanggung lah segala keperluan isteri Rish.” Terang Datin Khalidah panjang lebar dan penuh berhati-hati. Dia tidak mahu Nedzrish salah faham dengan apa yang cuba dilakukan olehnya.

“Masalahnya papa tak bagi dekat Rish. Itu yang Rish bengang sangat. Jatuh lah air muka Rish ni depan Qalish. Dah lah Rish ni umpama semut kecil je kalau nak bandingkan dengan dia. Rish belajar pun tak habis lagi ma.” Meskipun dia tidak pernah merelakan perkahwinan ini, tetapi kadangkala dia terfikir tentang perbezaan dirinya dan isterinya. Kadangkala dia berasa sangat kerdil berbanding dengan isterina yang punyai segala-galanya.

“Kenapa cakap macam ni sayang? Rish bukan tak ada apa-apa. Rish belum habis belajar lagi, lepas Rish dah habis belajar nanti Rish setandinglah dengan isteri Rish. Dah lah, jangan fikir bukan-bukan ya?” Pujuk Datin Khalidah lembut, dia tahu apa yang sedang difikirkan oleh anaknya. Itulah perkara yang dirisaukannya ketika dia mendapat tahu status Qalish Audrina adalah seorang pereka fesyen yang terkemuka. Dia khuatir Nedzrish tidak selesa dengan status isterinya itu.

“Mama cakap dekat papa, takpayah sibuk hal Rish lagi. Rumah tangga Rish, nak karam ke nak musnah ke. Biar Rish yang tentukan. Papa tak payah masuk campur.”

“Rish. Jangan cakap macam tu. Sepatutnya kita doa yang baik-baik untuk masjid yang baru dibina ni. Bukannya doa yang tak elok.”

“Biarlah, bukan Rish nak sangat kahwin dengan perempuan tu.”

“Hmm, anak mama dah makan belum ni?”

“Rish datang sini nak makan lah ma, Rish mana ada duit. Ada seringgit je dalam wallet.” Ujar Nedzrish jujur.

“Duit dalam bank pun dah habis?”

“Dah lah ma, dah lama habis. Berapa sen sangat lah yang papa masuk kan setiap bulan. Kalau harap kan duit papa, boleh mati kebulur Rish.”

“Tak apalah, kita makan dulu. Nanti lepas makan mama bagi duit. Rish tak payah kerja lah ya sayang? Rish nak duit, Rish bagitahu je mama.” Ujar Datin Khalidah lembut. Sebagai seorang ibu, dia tidak sanggup melihat anaknya susah payah mencari duit. Sudah berbuih mulutnya menasihati suaminya supaya tidak melayan anak mereka sebegitu, namun nasihatnya hanya dibiarkan berlalu pergi begitu sahaja.

“Tak payah lah ma. Rish tak nak susahkan mama. Mama bagi Rish RM50 je, lepastu nanti pandai lah Rish cari duit. Rish dah terbiasa hidup susah walaupun keluarga Rish kaya raya, harta tak pernah nak habis.” Tutur Nedzrish mendatar lalu dia bingkas bangun menuju ke arah meja makan untuk menikmati sarapan paginya. Datin Khalidah tidak sempat berkata apa-apa, dia yang turut merasa kekecewaan anaknya hanya mampu mengeluh.






*****
Qalish Audrina menapak keluar dari kenderaannya sejurus dia tiba di rumahnya. Tangan kirinya memegang beberapa keping fail yang perlu disemak. Begitulah rutin harian Qalish Audrina sejak dari dulu lagi, bukan senang untuk melihat dia tidak membawa pulang kerja ke rumahnya. Dengan langkah longlai dia melangkah masuk ke dalam rumah. Semasa dia ingin memanjat naik ke tingkat atas, dia terpandangkan suaminya yang sedang membaca komik di atas sofa. Lantas dia mematikan niatnya untuk terus naik ke tingkat atas, dia mengatur langkah lemah ke arah suaminya.

“Awak... Umi kirim salam.”

“Kau pergi rumah umi ke tadi? Kenapa tak reti nak ajak aku?” Nedzrish mencampak komik yang dipegangnya ke atas lantai. Dia membetulkan duduknya.

“Kenapa nak kena ajak awak pulak?”

“Eh kau ni, soalan tu jangan nak bengap sangat boleh tak? Aku ni dah jadi sebahagian daripada keluarga umi dan abah kau. Apa pulak umi cakap nanti kalau kau pergi rumah diaorang tanpa aku.”

“Saya singgah sebab ada kerja dekat sana. Kebetulan saya jumpa customer saya dekat area rumah umi. Itu yang saya singgah.” Ujar Qalish Audrina sambil membuka pin diselendangnya. Perlahan-lahan dia menanggalkan selendang yang dipakainya.

“Tak payah nak reka alasan sangat lah. Kau suka lah tu nanti umi dengan abah kau cakap aku ni suami tak guna. Biarkan isteri balik kerja lewat malam, pergi rumah diaorang sorang-sorang. Kau suka lah kan?”

Qalish Audrina sudah telan liur. Dirinya yang sememangnya letih dan perlukan rehat jadi bingung mendengar tuduhan melulu suaminya. Ingin sahaja dicekik-cekik leher suaminya yang duduk tidak jauh dari dirinya.

“Rish. Awak ni memang suka menggelabah eh? Abah dengan umi tak cakap apa-apa pun, mereka faham kenapa saya datang seorang diri tadi. Yang awak nak risau sangat ni dah kenapa?”

“Risau? Bukan risau, aku tak suka kau pergi rumah umi sorang-sorang. Lainkali kalau nak pergi sana ajak aku sekali, nanti tak pasal-pasal aku dicop menantu tak peramah, tak ambil tahu soal diaorang.”

“Memang itupun kenyataan nya kan? Mengaku sajalah Rish. Awak tu mana pernah ambil kisah.”

“Buruk-buruk perangai aku ni, aku masih tahu lagi nak hormat orang tua macam mana. Buku Pendidikan Islam darjah 4 ada belajar cara-cara hormat orang tua, muka surat berapa kau pergi buka sendiri.”

“Saya tahu lah Rish. Dah tu, kalau awak sendiri tahu tanggungjawab awak, kenapa tak buat?” Sengaja dia ingin menguji sejauh mana keikhlasan lelaki itu menuturkan bicaranya sebentar tadi.

“Nanti aku buat lah.” Seperti biasa riaksi yang sama sering diberi olehnya. Qalish Audrina hanya mampu melepaskan keluhan kecil, bercakap dengan suaminya perlu kesabaran yang tinggi. Perbezaan umur diantara mereka kadangkala menyebabkan dia semakin sukar untuk memahami jiwa muda suaminya.

“Hmm. Ikut suka awak lah, awak dah makan belum ni?”
“Belum. Malas nak keluar beli makanan.”

“Siang tadi awak makan tak? Lauk yang saya masak tu?” Soal Qalish Audrina prihatin. Meskipun perkahwinan ini adalah bukan atas kerelaan dirinya, tetapi dia sebolehnya tidak mahu cuai dalam melaksanakan tanggungjawabnya untuk menjaga makan minum Nedzrish Eskandar.

“Kau ada masak ke? Aku ingat kau tak masak, aku makan kat luar lah.” Ujar Nedzrish tanpa rasa serba salah. Dia mencapai kembali komik yang sudah selesai dibacanya, lalu dibaca sambil lewa.

“Awak ni. Macam mana lah awak nak tahu saya masak ke tidak kalau awak sendiri tak nak buka tudung saji.”

“Kan aku dah cakap, tak payah sibuk nak masak. Aku boleh cari makanan sendiri.”

“Lain kali awak tak payah makan kat luar, duit yang ada tu simpan. Ni awak ada nak makan apa-apa tak?”

“Nanti aku lapar aku masak lah Maggie. Kau pergi lah tidur sana, penat kan. Tengok muka pun dah macam orang tak jumpa bantal seminggu.”

“Tak elok lah makan Maggie. Saya order pizza boleh? Saya tak larat lah nak masak, badan saya letih sangat. Boleh tak awak makan pizza je malam ni? Ke nak order masakan panas?”

“Tak payah nak tunjuk caring. Aku dah cakap aku boleh masak sendiri. Tak payah sibuk.” Tolak Nedzrish kasar, meskipun jauh disudut hatinya sedikit tersentuh melihat kesungguhan wanita itu menjaga dirinya.

“Patutlah badan tu macam cicak kobeng! Makan makanan yang tak berkhasiat. Macam mana badan nak tough.” Qalish Audrina menjuihkan bibirnya tanda menyampah dengan kesombongan suaminya. Orang mahu tolong, lagi dia mahu tolak.

“Hei mulut kau tu elok-elok sikit. Cicak kobeng apanya, ini bukan kurus tapi ni tough. Tengok lengan aku, lagi berisi dari lengan kau!” Nedzrish menyinsing lengan bajunya untuk menunjuk lengannya yang berisi itu. Qalish Audrina tergelak melihat keletah suaminya. Tough lah sangat!

“Kalau lengan macam ni saya pukul dengan besi dah bersepah dah isi awak yang tak berapa nak ada isi tu. Awak ni perasan lah Rish!”

“Kau tunggu, nanti aku work out. Kau jangan terkejut tau tengok ada badang kat rumah ni.” Ujar Nedzrish bersahaja seraya menjongketkan keningnya.

“Yelah tu… Saya tunggu je lah janji mat jenin awak tu. Awak, saya order pizza, awak makan ya?”

Order lah apa pun, asalkan bukan batu.”

“Okay, ingat kan nak makan besi. Tadi bukan main berlagak tak nak makan pizza.”

“Nanti kau membebel pulak cakap aku ni sombong lah apalah, lagipun ada orang nak belanja kan. Bagus  apa, jimat sikit duit aku yang tak berapa nak ada ni.”

“Kalau dari tadi cakap kan senang.” Ujar Qalish Audrina seraya mengeluarkan dua keping wang kertas bernilai RM50 setiap satu lalu diletak di atas meja.


“Awak order lah, awak pilih nak makan apa. Call sendiri boleh kan?”

“Yelah, tak kan benda senang pun aku tak reti buat? Kau memang selalu tanya soalan kurang cerdik, kenapa eh?”

“Saya tanya je, mana tahu awak tak pernah order pizza.”

“Lebih baik kau pergi mandi sekarang sebab aku rasa hidung aku hampir nak tersumbat dengan bau badan kau yang macam kandang lembu ni.” Nedzrish sengaja menutup hidungnya seraya membuat memek muka tidak selesa.

“Hampir je kan? Belum nak tersumbat lagi kan? Kalau macam tu apa kata saya duduk dengan awak sampai orang delivery pizza ni datang.” Qalish Audrina menginjak punggungnya untuk merapatkan kedudukan dia dan suaminya. Nedzrish pantas menolak kasar bahu Qalish Audrina yang baru sahaja mahu berlaga dengan bahunya.

“Eh kau jangan nak macam-macam. Aku tepuk jugak dahi kau ni. Pergi mandi lah gila, dah pukul berapa ni. Tak elok mandi lewat malam.”

“Tak sangka pulak awak kahwin dengan orang gila. Orang gila ni jugak yang sudi jadi isteri awak kan, rasanya kalau bagi awak ni free dekat mana-mana perempuan. Awal-awal lagi awak dah kena tolak kot.” Seronok pula dia melayan Nedzrish yang senang saja naik angin apabila bercakap dengan dirinya.

“Heh, cakap baik sikit. Aku tak hingin lah kahwin dengan kau, kau tu yang miang nak kahwin dengan lelaki muda macam aku ni. Maklumlah kau kan dah tua, kalau tak kahwin dengan aku nanti orang panggil kau anak dara tua!”


Erk! Awak ni memang biadap lah!” Qalish mencampak kasar dua biji bantal yang berada disebelahnya tetap ke muka Nedzrish. Lelaki itu sudah ketawa mengekek kerana akhirnya dia berjaya menyakitkan hati isterinya. Dipandang saja langkah kaki isterinya yang sudah memanjat tangga dengan wajah masam. 

No comments:

Post a Comment