Klikk Jangan Tak Klik!! Duit Nikah 2016

Friday 5 June 2015

Be mine, eh? Bab9

“Ingatkan siapa yang datang tadi.  Kenapa tak bagitahu dulu sebelum nak datang?” Sapa Dato’ Ezzudin ramah bersama senyuman lebar tersungging di bibirnya. Dia baru sahaja turun menyertai isterinya yang sedang melayan tetamu mereka pada hari itu. Dato’ Ezzudin mengambil tempat di sisi isterinya.

“Kebetulan kami jenguk sedara kami dekat sini. Itu yang singgah sekali ke rumah Din. Kami menganggu ke?” Balas Haji Azman ceria.

“Tak menganggu pun Abang Man. Saya memang tak ke pejabat hari ini. Anak-anak ada urusan syarikat, kita ni dah tua duduk rumah ajelah berehat dengan isteri tersayang.” Ujar Dato’ Ezzudin sambil matanya terpandangkan Qalish Audrina yang baru sahaja keluar dari bilik air rumahnya. Gadis itu terus bersalaman dengannya.

Uncle sihat?” Soal Qalish Audrina sekadar berbasa-basi. Inilah kali pertama dia bertemu semula dengan keluarga rakan baik abahnya itu setelah Dato’ Ezzudin berpindah ke tempat lain.

“Sihat Lish. Lish tak ke butik ke hari ini? Butik Lish tutup hari apa ya?” Dato’ Ezzudin mulai selesa bersembang dengan bakal menantunya.

“Tak pun uncle. Saja ambil cuti. Butik Lish tutup hari Jumaat uncle. Kenapa? Uncle nak datang ke?”

“Kalau Idah dengan Din nak tahu, Lish ni buka butik pengantin juga selain daripada mereka pakaian moden untuk wanita dan lelaki. Ha nanti boleh lah tempah busana pengantin dekat butik Lish.” Hajah Razitah bersuara menceritakan sedikit sebanyak tentang kerjaya anak perempuannya.

“Wah. Bagus lah kalau macam tu. Tak payah pening-pening nak pilih butik mana yang okay. Nanti ajak bakal suami kamu pergi tengok baju pengantin mana yang kauorang berkenan. Uncle dah tak sabar dah tau nak timang cucu.” Ayat terakhir yang diungkapkan oleh Dato’ Ezzudin disambut tawa oleh mereka semua kecuali Qalish. Gadis itu hanya mendiamkan diri sahaja sambil tersenyum nipis. Dia seboleh-bolehnya tidak mahu kedua-dua bakal mertuanya mengesan riak wajahnya yang tidak suka dengan perkahwinan itu.

“Tujuan kami datang ke sini selain daripada nak melawat bakal besan kami ni, kami nak kenalkan Qalish dengan bakal suami dia. Iyelah mereka kan tak pernah berjumpa.” Ujar Haji Azman setelah tawanya reda. Qalish Audrina yang duduk dihadapannya sudah menelan liur berkali-kali. Dia tidak tahu menahu langsung tentang rancangan orang tuanya yang mahu menemukan dia dengan bakal suaminya. Dia langsung tidak bersedia untuk berkenalan dengan lelaki itu.

“Laaa. Kenapa tak bagitahu awal-awal? Rish keluar jumpa kawan dia.” Datin Khalidah yang sedari tadi hanya mendiamkan diri dan sesekali tersenyum nipis bersuara pula.

“Eh tak apalah, kita sembang-sembang dulu. Makan malam dekat sini sekali pun boleh kan Abang Man, Kak Zie? Rish kejap lagi balik lah tu.” Dato’ Ezzudin mencelah.

“Tak apalah Din, kami datang lain kali ajelah nanti. Ada banyak lagi masa nak kenalkan budak berdua ni.” Tolak Haji Azman lembut. Dia kalau boleh tidak mahu menyusahkan kedua-dua sahabat baiknya itu.

“Ha, itupun bakal suami Lish dah balik. Panjang umur dia, baru je kita sebut nama dia tadi.” Nedzrish yang baru sahaja melangkah ke ruang tamu tercengang apabila semua mata yang ada disitu terarah kepadanya. Namun wajahnya tetap bersahaja seperti tiada apa yang berlaku. Bukan dia tidak tahu bakal mentuanya singgah di rumahnya itu, semasa dia mahu memarkingkan motornya dia terlihat sebuah kenderaan yang asing baginya berada di luar rumahnya. Sudah tentu kereta itu milik keluarga bakal mertuanya.

“Ha Rish. Duduk dulu, bakal mertua Rish nak jumpa dengan Rish. Tak lama lagi kan kamu berdua akan disatukan.” Arah Dato’ Ezzudin menyuruh Nedzrish turut menyertai mereka bersembang sambil matanya melirik ke arah Qalish Audrina yang kelihatan tergamam apabila matanya terpaut pada wajah Nedzrish.

“Erk! Ni bukan mamat sengal tu ke?” Qalish Audrina masih mengingati lelaki yang telah melanggar keretanya beberapa bulan yang lepas. Air liur yang ditelan seakan-akan kelat sekali. Dia tidak pernah menduga sama sekali lelaki yang pernah menghadiahkan perasaan benci kepadanya pada pertemuan pertama mereka adalah lelaki yang akan menjadi suaminya tidak lama lagi.

“Qamariah.” Spontan Nedzrish menuturkan sebaris nama itu. Jikalau Qalish tersentak bukan kepalang melihat dirinya, Nedzrish berkali ganda terkejut melihat gadis yang pernah bertekak dengannya di tepi jalan itu kini berada di hadapannya.

“Qamariah? Siapa Qamariah?” Soal keempat-empat mereka serentak kecuali Qalish. Jelas wajah terkejut terpamer di wajah mereka. Adakah Nedzrish dan Qalish saling mengenali sebelum ini?

“Tak sangka kita jumpa dekat sini. So awaklah bakal isteri saya ya?” Soal Nedzrish sambil tersengih-sengih. Dia masih lagi berdiri memandang Qalish Audrina yang sudah berkerut  memandang dirinya.

“Kau orang dah pernah kenal ke sebelum ni?” Soal Datin Khalidah pula.

“Mana pulak  tak pernah kenal dia ni mama. Rish pernah jumpa dengan cik adik manis ni masa Rish tengah jalan-jalan dekat Wangsa Walk. Masa tu bukan main mesra lagi awak dengan boyfriend awak kan. Siap main suap-suap aiskrim lagi.” Nedzrish sengaja memulakan dramanya. Qalish Audrina sudah terpinga-pinga memandang wajah bersahaja Nedzrish.

“Apalah yang mamat sengal ni merepek ya?” Qalish Audrina bermonolog sendirian.

“Bila masa pulak awak nampak saya dengan boyfriend saya? Awak ni dah kenapa?” Qalish Audrina berdiri tegak betul-betul di hadapan Nedzrish Eskandar. Bengang pula apabila lelaki itu mahu mencari pasal di hadapan keluarga mereka.

“Ada. Kita pernah berkenalan tapi dah lama dah. Mungkin awak lupa. Eh, awak dah break ke dengan boyfriend awak tu? Sebab haritu mesra sangat seolah-olah awak dengan dia je ada dekat dunia ni. Pelik juga tiba-tiba nak kahwin dengan saya?” Nedzrish masih lagi hebat melakonkan wataknya. Semakin seronok pula melihat wajah cemberut gadis itu. Ketiga-tiga mereka yang lain hanya menjadi pemerhati lakonan Nedzrish yang sedang berlangsung itu.

“Oh.. Sebenarnya Lish memang pernah ada teman lelaki sebelum ni Rish. Tapi Rish jangan salah faham sebab hubungan mereka dah terputus dah. Sekarang ni Lish bukan milik siapa-siapa pun.” Haji Azman pantas bersuarau kerana bimbang Nedzrish akan berfikir bukan-bukan pula. Dia yang tidah tahu menahu tentang lakonan bersahaja Nedzrish itu benar-benar menganggap apa yang dikatakan oleh Nedzrish adalah benar.

“Nama awak sebenarnya Lish ke Qamariah?”

“Bila masa pulak nama saya Qamariah? Nama saya Qalish Audrina. Awak jangan pandai-pandai nak tukar nama saya.” Balas Qalish bersama jelingan tajam. Sakit hati sungguh melihat wajah sempoi lelaki itu mengenakan dirinya di hadapan kedua-dua keluarga mereka.

“Mana lah saya tahu, haritu awak yang kenalkan diri awak sebagai Qamariah. Saya ingatkan awak jujur dengan saya.” Ujar Nedzrish selamba meletakkan kesalahan di bahu Qalish. Bertambah bengang gadis itu namun dia seboleh-bolehnya mengawal riak wajahnya.

“Gaduh manja pulak kau orang berdua ni. Elok lah tu kalau dua-dua dah saling mengenali. Apa yang Rish nampak dulu tu masa silam Lish. Tak perlu lah nak di ingat lagi.” Dato’ Ezzudin bersuara sambil tersenyum senang. Dia tidak menyangka mereka berdua pernah berjumpa sebelum ini.

“Rish nak cakap dengan Lish sekejap. Nanti kitaorang masuk semula. Jom Lish ikut bakal suami awak keluar sekejap.” Nedzrish tersenyum penuh makna sambil matanya menatap wajah masam Qalish Audrina.

“Elok lah tu, kita boleh berbincang soal perkahwinan diaorang berdua kan bang?” Balas Hajah Razitah teruja. Dia kemudiannya menyuruh Qalish mengikut langkah Nedzrish yang sudah menapak keluar dari rumah. Dengan wajah yang penuh keterpaksaan dia terus melangkah ke luar rumah.





“Apa masalah awak ni ha? Bila masa awak nampak saya dengan boyfriend saya? Pertemuan malang kita terjadi sekali je tau, semasa awak langgar kereta saya sebab awak bawa kereta macam mat gian.” Qalish Audrina tidak menunggu lama, sejurus sahaja kakinya melangkah keluar daripada rumah mewah itu dia segera menghamburkan kemarahan yang tertahan-tahan.

“Amboi mulut kau, tak bertapis langsung ek? Sesuka hati kau je panggil aku mat gian. Muka aku ni orang cakap macam baby face tau, tak ada rupa mat gian langsung okay.”  Balas Nedzrish sambil menyalakan lighter yang baru sahaja dikeluarkan dari poket seluarnya.

“Awak ingat awak macho ke smoke depan saya ni?” Marah Qalish Audrina lantang apabila asap rokok dihembus tepat ke mukanya. Nedzrish benar-benar mencabar kesabarannya. Baru sehari bertemu sudah mula rasa panas hati. Bagaimana dia mahu melalui hari-harinya bersama lelaki sewel itu?

“Suka hati aku lah nak smoke ke nak main golf depan muka kau. Ni rumah aku, aku punya pasal lah. Kalau kau tak suka, boleh berambus.” Balas Nedzrish sambil memuncungkan bibirnya. Asap di dalam mulutnya sengaja dihembus kuat ke muka Qalish Audrina. Terbatuk-batuk gadis itu dibuatnya.

“Eiii. Sakitnya hati saya dengan manusia sewel macam awak ni! Kalau nak smoke sekalipun, pergilah smoke dekat tempat lain. Muka saya juga yang awak nak sembur kan!” Qalish Audrina sememangnya tidak gemar lelaki merokok bertambah menyampah dengan bakal suaminya itu.

“Okay, lepas ni aku smoke belakang muka kau. Eh perempuan, apa masalah kau ni sampai paksa parents kau suruh aku kahwin dengan kau? Terdesak sangat ke kau ni?”

“Amboi mulut awak ni memang taraf longkang ke? Saya tak gila lagi lah nak paksa mak ayah saya kahwin kan saya dengan lelaki otak tak betul macam awak ni.” Balas Qalish Audrina bengang dengan tuduhan melulu yang dilemparkan kepada dirinya.

“Lebih daripada longkang aku boleh buat tau kalau kau masih nak teruskan perkahwinan ni. Habis tu siapa yang pandai-pandai aturkan supaya kita disatukan? Aku tak sangka aku kena hadap perempuan failed bawa kereta ni lagi. Ingatkan dah lupus dah.”

“Rancangan perkahwinan ni tak ada kaitan langsung dengan saya lah! Parents kita yang arrange semua ni, saya tak tahu apa-apa pun. Saya pun tak hingin lah kahwin dengan awak!” Bentak Qalish Audrina sambil matanya merenung tajam wajah Nedzrish yang kelihatan sangat bersahaja.

“Bagus lah kalau macam tu sebab aku lagi lah tak sudi nak hidup dengan kau. Kau sorang je yang boleh batalkan perkahwinan kita ni. Kau pergi masuk dalam sekarang, cakap dengan parents kita yang kau tak nak kahwin dengan aku sebab kau dah ada boyfriend yang tak lama lagi nak masuk meminang. Kau pergi suruh boyfriend kau sediakan wang hantaran. Minggu depan kahwin. Settle masalah.” Qalish Audrina menjegilkan biji matanya mendengar kata-kata selamba yang dituturkan oleh Nedzrish.

“Awak ni kalau bercakap boleh guna kepala otak tak? Awak ingat saya ada peluang ke nak cancel kan wedding kita ni? Kalau ada, dah lama saya buat lah! Sekarang ni persiapan pun dah dijalankan, kad perkahwinan pun dah tempah.” Ujar Qalish Audrina kegeraman.

“Kalau aku ada hak untuk bersuara dah lama dah aku buat Lish. Aku tak ada peluang langsung nak luahkan pendapat aku dalam rumah ni. Kau pergi lah pujuk parents kau tu.”

“Senang nya awak cakap, boleh tak awak jangan tambah masalah lagi? Saya kenal parents saya macam mana, lagipun saya tak nak keruhkan keadaan. Terima jelah Rish. Malas lah nak pening kepala.” Ujar Qalish Audrina pasrah. Dis sudah malas mahu memikirkan tentang itu lagi. Meskipun dia terkejut apabila mengetahui lelaki yang dia benci adalah bakal suaminya namun dia tidak ada pilihan lain lagi.

“Weh kau faham tak aku tak nak kahwin dengan kau? Aku ni muda lagi, belajar pun tak habis. Kau nak ke kahwin dengan aku yang tak ada apa-apa ni? Karang melarat hidup kau.”

“Saya mampu nak tanggung diri saya sendiri. Infact, nak tanggung suami saya yang jobless pun saya tak ada masalah.” Ujar Qalish Audrina angkuh.

“Kan aku dah cakap, memang sah kau ni perempuan desperate! Buang masa je cakap dengan kau ni, kau tengok je lah nanti hidup kau macam mana. Ada rupa manusia ataupun rupa hantu.” Nedzrish mengeluh kasar. Gadis itu langsung tidak mahu bekerjasama dengannya.

“Lepas kahwin nanti awak dengan hidup awak, saya dengan hidup saya. Perkahwinan ni tak bawa apa-apa makna dalam hidup saya. Langsung tak.” Selesai berkata-kata, Qalish Audrina segera menapak semula ke dalam rumah. Bercakap lama-lama dengan lelaki itu hanya akan menambahkan sebal di hatinya.


No comments:

Post a Comment